logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Marin Attack Trail XT 7

Test, Marin Attack Trail XT 7

Kalifornský Marin se na vrchol MTB techniky dostal již na začátku devadesátých let a bikoví pamětníci si jistě vybaví tehdejší superlehké modely, vyhrávající celkem pravidelně mnohé srovnávací testy. S příchodem nového tisíciletí se tento výrobce trochu stáhl z výsluní, aby se následně opět přihlásil o pozornost, a to v plné síle a parádě. Testovaný model Attack Trail není jen dalším ze zástupců stále se rozrůstající rodiny endurových strojů, je totiž ve všech ohledech vynikající. Charakteristiku pojmu „enduro“ vystihuje do puntíku – se zdvihem 160/150 milimetrů nabídne hodně sebevědomý projev v tvrdém terénu, dokonalou ovladatelnost a připravenost na to, abyste s ním mohli kdykoli posouvat své hranice. K tomu ale nabídne ještě jednu přidanou hodnotu, ale o tom až později.

Máme před sebou velmi schopný bike s 27,5“ koly, sázející na koncepci virtuálního čepu, se zadní stavbou zavěšenou na dvojici vahadel. Verze XT 7 se nalézá na spodní konci řady Attack Trail, což však znatelně neoklešťuje její sportovnost, a především tento fakt činí model s cenovkou 59 990 korun stále ještě poměrně dostupným. Duralový rám doslova vyzařuje na odiv svou robustnost. „Drásaná“ povrchová úprava překrytá pouze čirým lakem je doplněna o velmi decentní grafiku, takže vynikne čistá funkce. A ta je zde primárně o tuhosti a odolnosti. Mohutný profil spodní trubky s velmi netradičním průřezem a dnes nezbytným esovitým prohnutím, dále kraťoučká kónická hlava, nepřehlédnutelně zprohýbaná sedlová trubka a bytelná výztuha mezi horní a sedlovou trubkou, jež je poznávacím znakem většiny současných fullů Marin. Bytelně se tváří také zadní stavba, u níž nelze přehlédnout zajímavě řešený odlitek bezprostředně za spodním vahadlem, a především patky. Ty se na pohled tváří jako pořádný ingot, ale opak je pravdou, neboť z vnitřní strany nalezneme vybrání materiálu. Pastvou pro oko je provedení obou vahadel a čepů – i zde se odlehčovalo, ovšem při zachování životnosti. Nemůže chybět Post Mount úchyt zadní brzdy, přesmykač s přímou montáží a nepostradatelné pevné osy. Sympatické nám bylo vnější vedení veškeré kabeláže a standardní závitové středové pouzdro. Na rámu nalezneme i přípravu pro vedení bovdenu teleskopické sedlovky.

Pružící jednotky jsou ne často vídanou kombinací tlumiče Rock Shox Monarch RL a vidlice Suntour Auron s vnitřními nohami průměru 34 mm. V praxi je však tato směska ve zdařilé souhře, i když hlavně u vidlice je nutné si trochu pečlivěji pohrát s nastavením tlumení, především toho kompresního. Zbylé osazení vsadilo na kombinaci dílů Shimano Deore a SLX. Brzdy jsou Shimano M615, vpředu se 180mm kotoučem, a z hlediska výkonu jsou prakticky identické s SLX. Dvojpřevodník 38/24 nabízí zcela dostačující převody. Potěšila sériová montáž spodního vodítka řetězu, o jehož přítomnosti uživatel díky bezhlučnému chodu kladky vůbec neví, pro předejití spadnutí řetězu ve sjezdech je však perfektní. Zapůsobily na nás i skvělé pláště Schwalbe Hans Dampf v šíři 2,35“ - toto obutí je dokonale funkční na každém povrchu, samozřejmě s výjimkou asfaltu...

Útok na traily!

Jak jsme psali výše, Attack Trail je přesně takový, jak se dá od kola s danými zdvihy očekávat. Nabízí absolutní jistotu v technických pasážích a pocitově možná ještě větší porci zdvihu zadního kola, než jaký je reálný údaj. Praktické využití všech 150 milimetrů je zde skutečně příkladné. Virtuál je při jízdě z kopce v podstatě neznatelný, projeví se zde snad jen minimálním vlivem zadní brzdy na pružení.

Dominantní je ovladatelnost kola, které zatáčí naprosto příkladně, i když jej chceme v prudkém sjezdu zlomit do ostré vracečky. Jízdní stabilita, zajištěná mimo jiné níže posazeným středem, a tudíž celkově sníženým těžištěm, je ovšem stále více než dostačující. Pouze hodně pomalá jízda přináší lehké znervóznění a nutnost trochu více se soustředit na pilotáž, s přibývající rychlostí naopak stabilita hodně rychle vzrůstá. Prostřední průměr kol, který zde má nemalou zásluhu na dokonalé adhezi, není použit na úkor čehokoli jiného. Attack Trail se nejen vyžívá v zatáčkách a klopenkách, kde o to více vynikne bezchybná tuhost jeho konstrukce, ale vyloženě si říká o přitažení řídítek a jízdu po zadním, případně o odlepení obou kol od země. Nejen, že je technicky připraven na tvrdší dopady, ale navíc v praxi působí trochu lehčí, než kolik nám ukázala váha. V závislosti na jízdních dojmech jsme odhadovali rozhodně méně, než bylo navážených 14,7 kilogramu.

A nyní se konečně dostáváme k tomu, co jsme nakousli na začátku. Ona zmíněná „nadhodnota“, již bike nabídne, je schopnost najet bez trápení větší porci kilometrů. Zdvih, kterým obě jednotky a konstrukce rámu disponují, totiž nemusí být vždy využit, a pokud zvolíme o něco málo větší tlak v komorách než pro technické traily, případně vyměníme pláště za trochu „jezdivější“, celkem si dovedeme představit, že na kole objedeme i maraton. Na enduro podniky je pak tento marin vyloženě stavěný, koncepce odpružení s dvojicí vahadel totiž i při plně aktivním tlumiči neznamená nadměrně rušivé pohupování. Nepříliš dlouhý posed, i když je laděn trailově, není vyloženě nesportovní, navíc si dovolíme předpovědět, že již v sériovém nastavení padne většině potenciálních uživatelů. A pokud pohneme páčkami na obou jednotkách, je bike rázem připraven i na asfaltové přesuny či delší výjezdy po standardních lesních cestách, kde celkem sebevědomě šplhá vzhůru. Pouze v hodně prudkých výjezdech se projeví vzrůstající živost, takže je potřeba se více soustředit na držení přímého směru, a jezdec automaticky posunuje ruce směrem k představci, aby zmenšil páku řídítek. My jsme s testovaným marinem vyjeli vlastně totéž, co na našem závodním XC fullu, pouze v trochu pohodovějším tempu. Takže hledáte-li univerzál, který tento pojem vystihuje do puntíku, jste na správné adrese. Marin postavil vynikající kolo!

Technická specifikace

Rám: Series 4 Alloy, 150 mm

Tlumič: Rock Shox Monarch RL

Vidlice: SR Suntour Auron LO-RC Air, 160 mm

Kliky: Shimano Deore 38/24

Brzdy: Shimano BR-M615, 180/160 mm

Řazení: Shimano Deore

Přehazovačka: Shimano SLX Shadow+

Přesmykač: Shimano Deore

Kazeta: Shimano Deore 11-36 (10)

Náboje: Marin

Ráfky: Alex MD23

Pláště: Schwalbe Hans Dampf 2,35“

Řídítka: DB 6061 Alloy, 740 mm

Představec: Marin OS Alloy

Sedlovka: Marin Comp Alloy

Sedlo: WTB Volt Comp

Hmotnost: 14,7 kg (vel. M)

Cena: 59 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Felt AR32

Silniční kola dnes podléhají trendům aerodynamiky i v těch disciplínách, kde to dříve nikdo neřešil. Zkrátka aniž byste byl triatlonista…

  • Datum: 07. 06. 2015
  • Kategorie: Testy kol

Haibike Challenge-zaměřeno na výkon

Silniční kolekce značky Haibike nabízí modely zaměřené na komfort, aerodynamiku nebo na výkon. Testovaný kousek Challenge je z té třetí…

  • Datum: 10. 06. 2015
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru