Nejluxusnější „sedmadvacítkový“ hardtail v nabídce Authoru, model Introvert, je stálicí mezi čistě závodními biky. Jeho nízká hmotnost jen těsně překračující devítikilovou hranici je v reálu skoro až návyková. Ruku v ruce s ní jde i nadstandardní míra pohodlí, a nezapomnělo se ani na stále preferovanější „fun factor“, vynikající primárně v techničtějším terénu. Přestože zábavnost jízdy bývá u řady čistokrevných cross-countryových chrtů nepříliš důležitá, Introvert právě tento bonus nabízí jako plnohodnotnou součást své povahy. Zkrátka bike, který nejenže skvěle zrychluje, ale bude vás stoprocentně bavit na každém metru jízdy.
Kompletní sada Shimano XTR, špičková zapletená kola Mavic CrossMax SL Pro či odpružená vidlice Fox 32 Float jsou sázkou na jistotu, tedy na to nejlepší - zde se prostě nedá udělat chyba. Převody 1x11 jsou koncipovány opět spíše pro závodníky, kteří však budou jistě překvapeni výše zmíněnou nabídkou jízdního komfortu. Sestava karbonového rámu a špičkové sedlovky WCS Carbon je totiž k jezdci až nebývale štědrá z hlediska pohlcování otřesů.
K tomu všemu je nyní Introvert nabízen za akční cenu, těsně pod stotisícovou hranicí, přičemž ještě donedávna stál o rovných třicet tisíc více.
Karbonový rám modelu Introvert je tím nejlepším, co si z dílen Authoru můžeme přát. Označení „karbon A“ značí nejnižší možnou hmotnost při zachování odolnosti a dostatečné tuhosti při záběru. Nepřehlédnutelný je především velice mohutný trojúhelníkový profil spodní trubky, doplněný o ostře řazenou partii kónické hlavy s 1,5“ spodním ložiskem. Stejně typickým prvkem je extrémně plochá horní trubka, jež při bočním pohledu působí až nečekaně subtilně, a naopak při tom horním velmi mohutně. Její opticky plynulý přechod v obloukovitý průhyb sedlových vzpěr navyšuje sloping rámu a přesazení sedlové trubky přes úroveň té horní, čímž se u celé sestavy se sedlovkou opět zvětšuje schopnost pružit. A to přesto, že se sedlová trubka tváří dost mohutně. Mezi vydařené detaily patří vytvarování zadních patek, kde nalezneme jak pevnou osu, tak i Post Mount úchyt brzdy, situovaný na levou řetězovou vzpěru. Designovou čistotu podtrhuje decentní grafika či vnitřní vedení řadicích bovdenů útrobami horní trubky. Naopak hadice zadní brzdy je vedena zespodu, po povrchu dolní trubky. Praktičnost zde zkrátka zvítězila nad někdy až zbytečně poplatným respektováním módních trendů, což platí rovněž u závitového středového pouzdra.
K typickému rukopisu skvěle pasuje jízdní projev biku. Jinými slovy, Introvert je přesně takový, jak svým vzhledem i hmotností slibuje. K akceleraci nelze mít připomínky – nízká hmotnost jak celku, tak i obvodová, v případě kol a obutí, se postarala o perfektní zrychlení. Přitom tato vlastnost nemusí být jakkoli vykoupena sníženou univerzalitou z hlediska provozních podmínek, neboť vzorek plášťů Vittoria Barzo Kevlar je rychlý a současně schopný i v rozmoklém terénu. V dané třídě totiž mnozí výrobci upřednostňují co nejnižší hmotnost, a pakliže novopečený majitel biku vyžaduje univerzalitu obutí, často musí přezouvat. To se modelu Introvert netýká, jeho pláště s nepříliš hustým členitějším vzorkem byly příkladné snad na jakémkoli povrchu, včetně lehčího bláta.
Geometrie rámu je navolena tak, aby v prvé řadě nabídla rychlost, jíž je přizpůsoben i sériově nastavený posed. Prostě bike postavený pro to, aby vyhrával. Skvěle stoupá do dlouhých výjezdů, letí po lesních pěšinách a polních cestách, a přitom je stále dostatečně sebejistý v náročnějších sjezdech. V takových, v nichž už bývá zapotřebí trochu zkušenější pilotáž. Ani prudká klesání korytem plným kamenů či kořenů jej příliš nerozhodí, což je zásluha i určité poddajnosti karbonu, doplněného perfektně fungující vidlicí Fox. Vedle toho docela překvapí i zábavná povaha, jež sice nevyjde najevo hned při prvních metrech jízdy, ale o co více je jezdec sžitý s geometrií, tím více si ke kolu dovolí a objevuje jeho terénní nadání. Přestože prudké výjezdy nevyžadují bůhvíjaké jezdecké umění a bike svou koncepcí netrpí na nežádoucí zvedání předku, tak pokud jej k tomu záměrně přinutíme, zjistíme, že se ani náznakem nebrání nadhození předku na překážku, bunny-hopu či dovádění v klopených zatáčkách. Na čistokrevně závodní XC mašinu je zkrátka nečekaně poslušný, máme-li v úmyslu jej vzít do techničtějších pasáží.
Použité osazení rovněž fungovalo na jedničku. Ke kolům CrossMax SL Pro nelze dodat nic jiného, že přenos síly je u nich absolutní a jsou to primárně ona, co má zásadní vliv na opojný pocit zrychlení. Ovšem také zpomalení je přesvědčivé, protože brzdy XTR jsou v tomto ohledu přímo fantastické. Vidlice Fox předvádí svůj obvyklý standard, a přestože nedisponuje povrchovou úpravou kluzáků Kashima, její citlivost vůči malým nerovnostem i praktické využití stomilimetrového zdvihu jsou doslova ukázkové. Poměrně minimalistická páčka dálkového lockoutu na řídítkách sice ergonomicky nepatří k těm nejdokonalejším, ale funguje spolehlivě. Spokojeni jsme byli rovněž se sedlem Fizik Antares a skvělými gripy Author s dvojí směsí. Snad jediné, co nemusí být všem hobby jezdcům úplně po chuti, jsou nabízené převody. Nám osobně by se líbil ještě o něco těžší, rychlejší převod, než nabídne kombinace 36/11, ale jde spíše o zvyk. Naopak nejlehčí převod se 40z. velkým pastorkem bude pro drtivou většinu XC jezdců i maratonců dostačující i v prudkých stoupáních.
Jako celek nás nejluxusnější „sedmadvacítka“ z nabídky domácí značky mile překvapila, hlavně svou univerzalitou. Vedle čistě závodní povahy dokáže být až nečekaně zábavná, pakliže s ní vyrazíme do trochu techničtějšího terénu. Tyto dvě tváře se však navzájem skvěle doplňují, a máte-li v plánu do závodního biku investovat sto tisíc, Introvert vám za tyto peníze nabídne nejen kompletní XTR...
Rám: Author A karbon monocoque 27,5“
Vidlice: Fox F32 Float Performance, 100 mm
Kliky: Shimano XTR, 36 z.
Brzdy: Shimano XTR, 160 mm
Řazení: Shimano XTR 1x11
Přehazovačka: Shimano XTR
Kazeta: Shimano XTR 11-40 (11)
Kola: Mavic CrossMax SL Pro UST
Pláště: Vittoria Barzo Kevlar 2,1“
Řídítka: Ritchey WCS Flat Carbon, 680 mm
Představec: Ritchey WCS 4-Axis
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Sedlo: Fizik Antares R3
Hmotnost: 9,3 kg (vel. 19“, s pedály)
Cena (akční): 99 990 Kč
Závodní hardtail zaměřený především na výkon, navíc v designu, který rozhodně netrpí tvarovou jednoduchostí, aby majitel kola splynul s…
Hardtaily německé značky jsou pověstné svojí výbornou ovladatelností, a přestože se pro letošek nepatrně změnila geometrie některých…