Hardtaily německé značky jsou pověstné svojí výbornou ovladatelností, a přestože se pro letošek nepatrně změnila geometrie některých modelů, jízdní vlastnosti tím nijak neutrpěly, spíše naopak, takže i testovaný Attention nabídl velice příjemné svezení.
Hodně muziky
Za málo peněz, slušelo by se dodat k nadpisu, jelikož testovaný bike s cenovkou těsně pod pětadvacet tisíc nabídne až na brzdy téměř kompletní sadu Deore, vylepšenou ikstéčkovou přehazovačkou. Náboje, kliky i řazení se stejným logem nabídly vynikající spolupráci, a přestože žijeme spíše v době jediného či dvou převodníků, zde je volba trojpřevodníku, vzhledem k rekreačně-sportovnímu využití kola, velice praktická. Dostupnější brzdy z nabídky Shimana pak sice nemají tak sportovní střih páček, ale výkon nabídnou díky delší páce celkem slušný, takže o účinnosti nelze diskutovat.
Podívejme se ale na samotný základ, jenž tvoří rám v nepřehlédnutelné jedovatě zeleno-žluté, označované výrobcem jako kiwi. Šestitisícová řada slitiny hliníku tvoří typický střih, který je pro kola této značky charakteristický, takže nechybí masivní spodní trubka, která se u středového pouzdra výrazně rozšiřuje. Právě toto místo je při detailním pohledu zespoda netypické otvorem, kterým vychází ze spodní trubky řadicí lanka na plastovém smyku. Zatímco hadička zadní brzdy je vedena vnějškem, řadicí lanka vstupují vpředu ze stran do spodní trubky a otvorem jsou po smyku vytažena ven. Celkem praktické řešení, kde nehrozí zanášení bovdenu přesmykače pod středovým pouzdrem, navíc i elegantní. Konstrukčně rám dbá především na jezdcův komfort, takže zadní stavba má tenké sedlové vzpěry, naopak vyšší řetězové vzpěry postrádají spojovací můstek za středovým pouzdrem. Ten horní v plochém provedení ale nechybí a navíc má otvor pro případnou montáž blatníků. S nimi nebo i nosičem rám počítá čtveřicí závitů na zadní stavbě. Z moderních prvků je sice přítomno vnitřní vedení bovdenů nebo úchyt brzdy na vnitřní straně patky, ovšem kónická hlavová trubka nebo pevné osy jsou tím, co bychom zde hledali marně. Naopak závitové středové složení jednoznačně chválíme a přímá montáž přehazovačky na výměnnou patku rovněž není na škodu. Když jsme zmiňovali jezdcův komfort, pak sedlovka průměru 27,2 mm je pro něj rozhodně přínosem, takže v tomhle směru nelze kolu skoro nic vytknout. Za danou cenu je pak vidlice Recon vpředu docela nadstandard, jenž svým citlivým chodem a možností blokace z řídítek pokryje široké spektrum jízdních stylů. Širší obutí s univerzálním vzorkem je dalším dílkem mozaiky zvané komfort a tlumení, navíc jeho kompaktnější vzorek na středu běhounu dobře odvaluje a v méně náročném terénu jsou hrubší boční profily dostatečnou oporou.
Univerzální svezení
Než se zaměříme na jízdní vlastnosti, je třeba se nejdříve trochu pošťourat v geometrii, která je proti konkurenci či zbytku kolekce trochu odlišná. Zatímco převládá trend prodlužování rámu a zkracování představce, Cube toto nastolilo spíše jen u svých celoodpružených modelů. Tam je sedlová trubka kratší a rám delší, ovšem testovaný Attention má naopak rám standardní délky, nebo spíše lehce kratší, takže testovaná sedmnáctka rozhodně jezdce neohne příliš dopředu. Kratší představec si majitel kola vyměnil za delší a sedlo posunul lehce vzad, ale jinak byla sedmnáctka na výšku naprosto ideální. Celkovou délku kola pak lehce dohání zadní 450mm stavba, takže není přehnaně točivé, ale ani líné. Posed tedy nabídne díky delšímu sloupku vidlice dostatek možností k přesnému naladění a kdo nerad leží v závodním módu, bude díky univerzálně vzpřímené poloze maximálně spokojený i s originálním kokpitem.
Sedlo i gripy jsou celkem pohodlné a totéž platí i pro tvar a zahnutí řídítek, takže delší jízda neobtěžuje ani hýždě, ani dlaně. První, co jezdec zaregistruje je klidnější úhel vidlice, který je přesně na oné ideální hranici mezi točivým a stabilním, takže tady konstruktéři nešli cestou co nejstrměji postavené vidlice, aby zajistili dostatečnou obratnost. Naopak, kolo působí dojmem, že umí být klidné, a jakmile to jezdec vyžaduje, najde v sobě hravé vlohy a neodporuje proti ostřejším manévrům. Tuhý rám slušně přenáší energii z pedálů a jen silnější pláště a celková hmotnost podvědomě připomínají, že tohle není lehounký závodní stroj, ale rekreační sportovec. Jízda je ale velice příjemná a kolo je za všech okolností poslušné, takže nejen náklony do zatáčky, ale i třeba odskočení hrany přitažením řídítek nebo odlepení obou kol od země, mu nejsou proti srsti. Ve sjezdech nabídne dostatečnou porci jistoty, naopak ve výjezdech je to ve strmějších pasážích o přesunutí těžiště více na řídítka, ale záleží hodně na nastavení výšky představce, takže i zde bychom mohli hovořit o univerzálním chování. Určitě neplatí nějaká devětadvacítková neobratnost nebo projev tanku valícího přes všechno neohroženě kupředu. V téhle cenové kategorii je Attention SL svými vlastnostmi velice příjemným překvapením a jezdce určitě nadchne. Navíc všechny prvky zadní stavby, které jsme zmínili vzhledem k tlumení rázů, své schopnosti prokázaly a kolo je opravdu velice pohodlné, což je další výhoda.
Rám: Al 6061
Vidlice: Rock Shox Recon Silver TK, Solo Air, 100 mm
Kliky: Shimano Deore, 22-30-40
Brzdy: Shimano BR-M355
Řazení: Shimano Deore, 3x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Cube ZX24
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 2.25“
Kazeta: Shimano HG54, 11-36
Sedlo: Cube
Sedlovka: Cube
Řídítka: Cube
Představec: Cube
Hmotnost: 13,9 kg
Cena: 24 990 Kč
Pokud si myslíte, že francouzský Look nabízí pouze ta nejluxusnější, a tedy i cenově hůře dostupná kola, jste na omylu. Dokážeme vám to…
Domácí značka šlape do elektrokol naplno a kromě mnoha novinek se středovými motory nezapomíná ani na cenově příznivější terénní modely s…