Konstruktéři značky Author se pro letošní sezónu rozhodli k zásadnímu kroku, týkajícímu se evoluce dosavadní kategorie krosů. Té bylo dáno do vínku podstatně více terénních dovedností a vznikl tím skvěle funkční hybrid, ležící někde na pomezí dosavadních krosových modelů a klasických devětadvacítkových hardtailů. Kategorie Cross 29 má hodně co nabídnout klasickým hobby jezdcům i náročnějším cykloturistům, což dokládá test modelu Mission 2019 s cenovkou 20 990 korun.
Slovo kompromis mívá mnohdy nádech něčeho negativního, ovšem v případě idey nazvané Cross 29 je onen kompromis podle našeho názoru hodně povedený a především do detailu promyšlený. Někde mezi světem čistokrevných sportovních horských kol a spíše turističtěji zaměřených krosů se nachází jak geometrie, tak i konstrukční prvky rámu. Navýšení zdvihu přední vidlice na bikovějších osmdesát milimetrů není zdaleka jediným poznávacím znakem, z MTB světa pochází i vidlice samotná, stejně tak robustnější provedení kol nebo světlost zadní stavby, dovolující nazutí ještě znatelně širších plášťů. Ovšem ty zde použité, s logem Author a šířkou 45 milimetrů, opět nejsou až tak vzdáleny sportovnějšímu bikingu. Vzorek nazvaný Speed Master je vlastně krosovou obdobou kdysi velmi populárních Ritchey SpeedMax, tudíž jemný dezén na středu zajistí skvělé odvalování na tvrdém povrchu, zatímco výstupky na bocích umožní zakousnutí do podkladu při náklonu, případně výrazně zlepší adhezi v momentě, kdy je záměrně trochu podhustíme.
Zpět ale k samotné myšlence navýšení terénních schopností krosového kola. Právě tato kategorie je logicky velmi oblíbená u řady cykloturistických nadšenců, současně je však limituje na klasických lesních a polních cestách, bez zpevněného podkladu. Obutí rozměru 29x1,75“ je podle nás trefou do černého a výrazně zlepšuje stabilitu a celkovou jistotu při pohybu lehčím terénem, ať už se nám do cesty připlete písčitý podklad nebo třeba kameny či jemnější kořeny. Právě zde je největší rozdíl oproti krosovým kolům, jaká jsme znali doposud. Samotná geometrie je pak dalším ze zásadních stavebních kamenů a od počátku byl požadavkem maximální komfort jezdce, který se ovšem podařilo až nečekaně dobře zkombinovat s okamžitými reakcemi. Upřímně, že bude tento „bikový kros“ zatáčet na brnknutí prstu a nabídne i nemalou porci jízdní zábavy, jsme nečekali.
29“ bike s užšími plášti?
Namíchání koktejlu kombinujícího MTB prvky s těmi známými z krosových modelů na první pohled působí spíše bikově. Má to na svědomí výrazný sloping rámu s opticky vyšší hlavou, délka zadní stavby nebo třeba mohutná korunka přední vidlice, která je (po přidání redukce) koncipována i pro 1,5“ spodní ložiska kónických sloupků. Stejně tak vyšší profil ráfků Author Xenon působí velmi bikově. Jak jsme již zmínili v úvodu, rám i vidlice navíc dovolují obutí širších plášťů, takže přetvoření na téměř plnohodnotný 29“ bike bude otázkou okamžiku. Běžné dva-nulky by podle našeho názoru měla zadní stavba pobrat, vpředu o tom není jakýchkoli pochyb. Tudíž v případě, kdy nás bude terénní ježdění lákat stále více, můžeme si kolo pro tento účel snadno upravit. Je to možné ale i naopak – Author Mission má evidentně poslání sloužit ve dvou možných úlohách a dovedeme si představit, že si k němu pořídíme ještě jeden pár zapletených kol, třeba i sedmadvacítkových. Zatímco na větší devětadvacítky bychom po ojetí původních plášťů nasadili nějaké rychlejší, na ráfky průměru 27,5“ vyloženě terénní obutí. Ono reklamní „dva v jednom“ by zde skutečně fungovalo, ale vraťme se k tovární podobě kola a jeho dovednostem.
Sériově nastavený posed je synonymem pohodlí – výše umístěný vzpřímenější představec a řídítka vlaštovky rozumné šíře 680 milimetrů jsou sázkou na jistotu. Přesto je posed snadno upravitelný do sportovna, vlastně stačí pouze přetočit představec či ubrat některou z pětice půlcentimetrových podložek. Variabilita posedu je skutečně příkladná a výhodou v tomto směru bude i lehký offset sedlovky, tedy opět jakýsi kompromis, v tomto případě mezi přímým zámkem a jeho výraznějším přesazením. Navíc sedlovka i představec vypadají parádně, za takto zpracované díly bychom se nestyděli ani u kola s dvojnásobnou cenovkou. Sedlo Author Sphere Gel je balzámem proti otlačenému pozadí, má sportovní tvar, přitom jeho plošší střed i zadní partie nabízí dokonalé rozložení tlaku při celodenní jízdě. Zkrátka skvělé sedlo, jemuž dělají vpředu protiváhu neméně pohodlné anatomické gripy.
Geometrie vsadila na středně dlouhý přední trojúhelník, kombinovaný s delším představcem, konkrétně sto milimetrů u rámu velikosti 20“. Ve spolupráci s opticky trochu postavenější hlavou to má za následek již jednou zmiňovanou poslušnost v točitých pasážích, v nichž Mission působí až nečekaně obratně. Takováto míra ochoty zatáčet je pro krosovou kategorii nadstandardní, rozhodně však jezdce jakkoli neobtěžuje. Účinným krotitelem neposlušnosti je právě samotný představec a pokud kolo vyloženě nepobídneme, je při běžné jízdě po silnici příjemně stabilní, takže je vše v naprostém pořádku i pro zcela nezkušeného jezdce.
Bikové detaily, skvěle fungující osazení
Při pohledu na detaily rámu máme před sebou sportovní devětadvacítku, o čemž vypovídá výztuha pod hlavou nebo Post Mount úchyt zadní brzdy situovaný před osu. Líbilo se nám vyřešení vstupů řadicích bovdenů do útrob spodní trubky, zatímco hadice zadní brzdy je tažena po povrchu. Použité profilace jsou decentnější, zároveň ale dokonale fungující – tuhost rámu je jedním slovem bezchybná. Bylo to znatelné i pod těžším, 185 centimetrů vysokým jezdcem, jenž ocenil nekompromisní přenos síly při záběru i celkovou torzní tuhost při naklopení do zatáčky. Svůj díl na tomto pocitu měla i tuhá kola, absence pevných os proto nemusí ničemu vadit, byť vyznavači současných trendů budou možná tvrdit něco jiného.
Podíváme-li se na jednotlivé komponenty, musíme vyzdvihnout práci přední pružinové vidlice. I v teplotách okolo bodu mrazu totiž fungovala nečekaně kultivovaně a citlivě. Mimo asfalt bude jejích rovných osmdesát milimetrů nezpochybnitelnou výhodou a teoretická zdvihová rezerva byla pod těžším jezdcem bezezbytku využita. Příjemná je progresivita chodu i lehce fungující páčka dálkového lockoutu, byť bychom ji ještě raději viděli na řídítkách, namísto korunky vidlice. Hydraulické kotoučovky Tektro Gemini jsou osvědčenou, spolehlivou klasikou a jakékoli připomínky nelze mít ani ke kterémukoli komponentu ze současné sady Shimano Alivio, ať už jde o měniče či páčky řazení. Šperk představuje krosová verze klik Alivio, jejichž aerodynamický tvar je zvýrazněn matně stříbrnou povrchovou úpravou. Ostatně i kliky jsou jedním z dílků skládanky zvané bezchybný přenos energie, na který může být nový Mission pyšný.
Máme-li shrnout na závěr naše dojmy z kola, pak je na místě slovo univerzalita. Právě tento výraz sice byl už v minulosti skloňován ve spojitosti se sportovními krosy, ovšem Authorův koncept Cross 29 posouvá univerzalitu mnohem dále a terénní schopnosti jsou zde jasně dané, ne jen okrajové. Hlavně však příliš neutrpěla celková lehkost jízdy. Zrychlení je totiž pocitově daleko svižnější, než by bylo u shodně vážícího čistokrevného 29“ biku - minimalizace obvodové hmotnosti udělala své. Naopak navýšení váhy oproti dosavadní krosové kategorii není natolik výrazné, aby jej jezdec registroval. Koncept Cross 29 má tedy svůj jasný smysl a jsme přesvědčeni, že ke krosovým modelům přitáhne zpět mnohé uživatele, kteří v poslední době pokukovali po klasickém horském hardtailu.
Osazení kola
Rám: triple butted alloy 6061 29"
Vidlice: RST Vita TnL, 80 mm
Kliky: Shimano Alivio, 48-36-26
Brzdy: Tektro Gemini, 160 mm
Řazení: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: Shimano HG400-9 11-34
Náboje: Author Radon
Ráfky: Author Xenon 29
Pláště: Author Speed Master 29x1,75“
Řídítka: Author, 680 mm
Představec: Author dural
Sedlovka: Author dural
Sedlo: Author Sphere Gel
Hmotnost: 13,65 kg (vel. 20“)
Cena: 20 990 Kč
Zní to skoro hanlivě – hlína, jenže když je základem kola kvalitní hliníkový rám, navíc s dobrou geometrií, solidní tuhostí a přitom…
Když jsme loni přinesli reportáž z vývoje odpružených rámů RB Bandit a test devětadvacítkového modelu se 120mm zdvihem, přece jen to ještě…