Na tento full jsme se těšili od okamžiku, kdy o něm prosákly na veřejnost první informace. Úplně nová rámová platforma maratonských a trailových celoodpružených Authorů se hodně povedla a v případě testovaného modelu A-Ray 29 Team s cenovkou 99 990 korun se jedná o čistokrevnou závodní raketu. Celokarbonová konstrukce, fantastická torzní tuhost, adekvátní dávka ovladatelnosti, to vše ve spojení s největším průměrem kol dělá z tohoto stroje perfektního parťáka, pakliže máme v plánu na XC a maratonských tratích bojovat o přední umístění. Na vývoji rámu se podíleli švýcarští konstruktéři a výsledek jejich snažení je v reálu působivý. Stačí zaměřit pozornost třeba na karbonové spojovací ramínko pod tlumičem či kteroukoli jinou partii a máme okamžitě jasno, že na jakékoli kompromisy se zde nehraje. Staronové jméno A-Ray bylo zvoleno s rozmyslem, protože full tohoto jména byl ve své době povedeným počinem, byť 29“ novinka je logicky úplně někde jinde.
Bike vsadil na kompletní sadu Deore XT, rám by byl ovšem více než jen důstojným parťákem třeba i prestižnímu XTR. Stovkové zdvihy jsou doplněny pevnými boostovými osami a především dálkovým lockoutem obou jednotek Fox, a to s jedinou sdruženou ovládací páčkou na řídítkách. Stejně tak se nám zamlouvala přítomnost dvojpřevodníku a o skvělou akceleraci se vedle zmiňované tuhosti rámu starají vynikající zapletená kola Mavic CrossMax Pro s našimi oblíbenci na postu obutí, tedy s plášti Vittoria Barzo. Nešetřilo se ale ani na dalších komponentech, logo WCS najdeme třeba na představci, řídítkách či karbonové sedlovce, vše pak korunuje parádní sedlo Prologo.
Zaměření čistě na výkon
Pokud jsme u mnoha současných maratonských fullů zvyklí, že se jejich tvůrci snaží o menší či větší přesah do trailové kategorie, zde na to spíše zapomeňme. A je to tak dobře. Týmová verze A-Ray 29 je totiž laděna primárně na výkon, pro zcela nekompromisní vrchařské schopnosti doplněné o perfektní směrovou stabilitu. To jsou totiž přesně ty vlastnosti, které ocení maratonec či „okruhový“ XC jezdec a nadbytek točivosti či ochoty jít na zadní by byl ve výsledku nežádoucí. Pokud chceme co největší univerzalitu a trailovou povahu, můžeme sáhnout po 27,5“ variantě modelu A-Ray, využívající stotřicítkové zdvihy.
Ale aby nedošlo k omylu, nejvyšší verze řady A-Ray 29 rozhodně není nudným závoďákem, který by uměl jezdit jen rovně. Bike docela zdařile kombinuje schopností velice svižně akcelerovat s určitou hravostí a z ní pramenící radostí z jízdy. Hmotnost 10,9 kilogramu pak bude prima společníkem nejen z hlediska zrychlení, ale také pro odlepení kol od země. Karbonový A-Ray 29 se nebrání ani bunny-hopu, ale nejlépe mu jde nadhození předku a zadku současně, za přispění vratných sil pružících jednotek. Ani se nemusíme moc snažit a najednou máme kola dvacet čísel nad zemí.
Koncepce rámu pracující na bázi standardního čtyřčepu je sázkou na jistotu a její odolnost má naši plnou důvěru. U takto robustně působící zadní stavby by ostatně ani nebylo možné suplovat práci zadního čepu pružností samotného karbonu. Má-li něco pružit, ať je tam čep, to je vždy sázka na jistotu. Jinak jde rám v mnoha ohledech v podobných šlépějích jako jeho hlavní rivalové, ať už mají na horní trubce napsáno Spark, Epic či Scarp. S nimi novinku od Authora spojuje touha po rychlosti, závodní posed a pružení orientované více na výkon, nežli na vyložené rozmazlování jezdce. Tak to ostatně v závodním segmentu má být a stejně tak páčka lockoutu, s pozicemi plné uzavření / plná aktivita, je pro plánovanou skupinu jezdců nejlepším možným řešením. I tak ovšem jednotky Fox dovolí velmi rozdílné nastavení - v závislosti na našich preferencích. Chceme-li využívat pokud možno celých sto milimetrů zdvihu, nic nám nebrání, stejně tak pokud raději upřednostníme výraznější progresivitu pružení s pocitem, že veškerá vynaložená energie je přetavena pouze pro pohyb vpřed.
Zatáčky zvládá nový týmový A-Ray 29 velmi jistě a čistě, dá zde vědět o skvělé tuhosti, z níž pramení ideální vedení směru. Současně však řídítka, ač skvěle tvarovaná, mohou se svými rovnými sedmdesáti centimetry v dnešní době někomu připadat užší, ale vše je o zvyku. Naprosto bezkonkurenční projev bike předvádí ve výjezdech – ideální trakce zadního pláště daná jak dostatečně citlivým odpružením a průměrem 29“, tak i perfektním dezénem „Vittorek“, jakoby neměla hranice. Samozřejmě za přispění skoro nulové tendence k nežádoucímu zvedání předku. Pokud už něco na tomto fullu nevyjedete, určitě za to nebude moct kolo. Příjemně stabilní se ale bike jeví rovněž ve sjezdech a úhel vidlice, společně s minimalizovanými sklony k přílišnému noření do zdvihu, udělá své. V tomto směru vidíme výhodu také v rozumně nastavené výšce řídítek s možností nemalé dodatečné regulace.
Technika v duchu trendů
Konstrukce rámu přesně odpovídá současné konstrukční škole, nepřehlédnutelná je prohnutá sedlová trubka, velmi čistě působí tvarové zakomponování ramínka pod tlumičem a prakticky ze všech prvků vyzařuje požadavek maximální tuhosti. Samostatnou kapitolou jsou široké profily trubek, přičemž spodní plynule přechází v masivní partii středového pouzdra, kde najdeme ložiska typu Press Fit. Stejně tak sedlová trubka se od zahnutí směrem dolů extrémně rozšiřuje a máme-li někde hledat původce torzní tuhosti předního trojúhelníku, pak jistě právě zde. S tím vším výborně koresponduje mohutnost ramen zadní stavby, kdy jsou sedlové vzpěry v současných měřítkách opticky až nečekaně bytelné.
Zajímavostí je asymetricky tvarovaná partie celého středu, stejně jako minimalistický šroubovaný úchyt přesmykače. Pakliže bude chtít někdo přejít na „jednoplacku“, demontáž držáku je otázkou okamžiku. Budeme-li již hodně velcí detailisté, musí nás chtě nechtě potěšit také světlost plášťů, tedy prostor v okolí vzorku předního i zadního kola, dovolující nabalení značného množství bláta. Kdo už někdy zažil netočící se kola obalená bahnem, jistě tento zdánlivý detail docení. Z dalších detailů musíme pochválit precizní provedení vnitřního vedení bovdenů i hadičky zadní brzdy, a hlavně použití přesmykače systému Side-Swing, jenž výrazně snižuje ovládací síly. Jako plus hodnotíme rovněž 180mm brzdový kotouč vpředu i vzadu, brzdný výkon ikstéček s těmito kotouči je působivý.
Takže jaká je v kostce nejnovější generace závodního fullu naší největší značky? Na jednu stranu se může zdát jednoúčelovým „chrtím“ bikem, určeným jen a pouze pro co nejvyšší rychlost a výkon. Což je samozřejmě pravda, tak bylo kolo od začátku koncipováno. Přestože jsme však psali, že zde nemá uživatel hledat patrnější trailový přesah, tak A-Ray 29 Team zcela určitě není nudným bikem. Jezdci dovolí vychutnat si také techničtější pasáže, kterých i na běžných XC okruzích v posledních letech přibývá jako hub po dešti. Takže i přes jasnou preferenci rychlosti je zde ovladatelnost příjemným bonusem.
Vybavení kola
Rám: High modulus karbon T-800, 100 mm
Tlumič: Fox Float DPS
Vidlice: Fox Float SC 29, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 38/28
Brzdy: Shimano Deore XT 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano M8000 11-42 (11)
Kola: Mavic CrossMax Pro 29
Pláště: Vittoria Barzo TNT kevlar 2.1”
Řídítka: Ritchey WCS, Flat 10°
Představec: Ritchey WCS
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Sedlo: Prologo X Zero II Tirox
Hmotnost: 10,9 kg (vel. L)
Cena: 99 990 Kč
Stále rostoucí popularita kategorie gravel je v mnoha směrech logická. Tito „všeumělové“ totiž dokáží až nečekaně prakticky zastoupit roli…
Proč vymýšlet nový název modelu, když lze oprášit ten, jenž zdobil jednočepové fully s přerušenou sedlovou trubkou, populární před koncem…