Standard 27,5“ neustále sílí a pro letošní rok jej najdeme u drtivé většiny značek. Domácí Apache samozřejmě nemůže být výjimkou, což dokládá například novinka tentokrát určená sportovněji zaměřeným terénním jezdkyním. Sedmadvacítková verze populárního modelu střední třídy Tanka Tate, doplněná o přídomek „L“ (Lady), dokazuje, že prostřední velikost kol je skutečně tou nejuniverzálnější. S klidným svědomím tento bike doporučíme ve velikosti 15,5“ jak 160 cm vysokým bikerkám, tak v testované osmnáctce i jejich téměř o dvacet centimetrů vyšším kolegyním. Zdařilá geometrie nabízející vhodný mix jízdní stability a ovladatelnosti je totiž ve spojení s použitým průměrem kol přesně tím, co majitelka tohoto stroje v terénu ocení.
Z hlediska adheze a celkové jistoty totiž připomíná devětadvacítku, na rozdíl od ní je však 27,5“ Apache podstatně kompaktnější, ať už jej cyklistka ponese po schodech či se bude snažit prokličkovat točivější terénní pasáž. Ve shodné kvalitativní úrovni by devětadvacítka byla o nezanedbatelný kus těžší, což opět hovoří ve prospěch standardu 27,5“. Takže milé dámy, rozhlížíte-li se po trochu sportovnějším biku s cenovkou kolem dvaceti tisíc korun, určitě zbystřete.
Testovaná osmnáctka nabídla nepřehlédnutelný sloping a svou délkou i zvoleným představcem byla optimální pro cyklistku s tělesnou výškou přibližně mezi 170 a 175 centimetry. Rám svařený z trubek ze slitiny 6061 ctí všechny konstrukční prvky, jež jsme zvyklí vídat u modelů Apache v posledních letech. Nemůže chybět atraktivní biaxiální profilace spodní trubky, jejíž dolní konec svou šířkou téměř plynule navazuje na celou šíři středového pouzdra. Plynule proměnný průřez najdeme také u horní trubky a především u kónické hlavy sázející na spodní 1,5“ ložisko. Ze současných prvků nemohou chybět také prohnuté sedlové vzpěry zadní stavby a na ně navazující profilované patky, z nichž levá využívá Post Mount úchyt zadní brzdy situovaný před osu kola. Patky nám byly sympatické nejen svou tvarovou neokoukaností, ale také přítomností závitů pro dodatečnou montáž nosiče. Vedení řadicích lanek zespodu horní trubky doplňuje hadice zadní brzdy situovaná zespodu té dolní. Mezi zajímavé detaily patří horní můstek zadní stavby, který je ze spodní strany odlehčený. Hodnocení designu či barev je vždy dost subjektivní záležitostí, ale tentokrát si jej neodpustíme – kombinace bílé se stříbrnou a zajímavým bronzovým odstínem vypadá v reálu velice pěkně.
Kolo se v praxi chová přesně tak, jak si jeho majitelka přeje. Je dostatečně klidné na to, aby jej osedlala i méně zkušená jezdkyně, současně je však natolik dobře ovladatelné, že dovolí vychutnání si všech terénních pasáží. O něco užší řídítka, velmi pohodlné sedlo a nepříliš natažený posed dávají jasně najevo, pro koho je tento bike koncipován. Jeho doménou je standardní terén v duchu lehčího XC, tedy klasické polní a lesní cesty, současně se však nezalekne ani techničtějších pasáží, kde vyniknou především větší kola. Ta zajistí velmi dobrý záběr a umocní pocit z bezpečného průjezdu pasáží s hodně členitým povrchem. Na tento bike bychom se nebáli posadit ani zcela nezkušenou začínající bikerku, s níž bychom se následně vydali do opravdového terénu. V prudších sjezdech přišla hodně vhod výše umístěná řídítka, která zde zvyšují „pocit bezpečí“, aniž by byla výrazněji na obtíž ve výjezdech. Hodně prudká stoupání sice už vyžadují nalehnutí na řídítka, ale vědomí stability v tvrdším terénu za to jistě stojí. Velmi dobře se předvedly pláště Impac, jejichž vzorek je v podstatě kopií starších Schwalbe Rapid Rob. Celková jízdní pozice zde není čistě sportovní, ale snaží se skloubit dostatečné zaměření na výkon s maximem pohodlí a zmíněné jistoty, jež je, především pro méně zkušené cyklistky, doslova k nezaplacení.
Zaměříme-li se na jízdní komfort, tak ten je nadprůměrný. Podílejí se na něm jak samotná větší kola, tak již zmíněné sedlo, které je naprosto skvělé, a vpředu pak odpružená vidlice Suntour. Pružinový model XCR sice není zrovna lehký, ale byl skutečně funkční a dostatečně citlivý již zkraje svého 10mm zdvihu. Vynikající je páčka dálkového lockoutu vidlice, přítomná v bezprostřední blízkosti pravé brzdové páky. Tuto páčku bychom díky velmi dobré ergonomii i jemnému ovládání doporučili „obšlehnout“ klidně i renomovanějším výrobcům.
Velmi dobrým dojmem působila celková bytelnost kola. Sice je vyvážena hmotností 13,9 kilogramu, ale z hlediska životnosti jsou všechny díly skutečně příjemně dimenzované. Platí to o odpružení, rámu i kolech. Jakékoli tendence ke kroucení bike prostě nezná. Vše navíc funguje přesně tak, jak má, ať už se zaměříme na pružení, řazení či brzdy. Kotoučovky Shimano zde spolupracovaly tak trochu nezvykle s hodně dimenzovanými kotouči průměru 180 mm – snaha o snížení nutných ovládacích sil je sympatická a unavené dámské ruce ji určitě uvítají. Kombinace dílů Alivio a Acera je rovněž skvěle funkční a pocitově naprosto srovnatelná s dražšími sadami. Kliky Acera využívají osu s vícehranným osazením Octalink, což opět chválíme. A maximální uživatelskou spokojenost si vysloužily také nabízené převody. Naopak lehkou kritiku si od nás odnášejí použité gripy, sice využívají stahovací objímky, ale profilace jejich povrchu není v případě jízdy bez rukavic zrovna příjemná. Naopak sedlo, jak už jsme jednou zmínili, patří k těm vůbec nejpohodlnějším, což je ostatně vlastnost spojující všechna sedla s logem Apache-Legend. Vedle nepříliš nataženého posedu je právě sedlo pro většinu dam při jízdě tím nejdůležitějším aspektem pohodlí a ve všech těchto ohledech dámská „sedmadvacítka“ Apache boduje. Za cenu bez desetikoruny rovných dvacet tisíc je tento bike skvěle vyváženým společníkem pro sportovní biking.
Rám: Alloy 6061
Vidlice: Suntour XCR 32 RL, 100 mm
Kliky: Shimano Acera 22/32/44
Brzdy: Shimano M395, 180 mm
Řazení: Shimano Acera
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Acera
Kazeta: Shimano HG-20 11-34 (9)
Náboje: Shimano RM35
Ráfky: Remerx RDX Disc
Pláště: Impac Ridgepac 2,1“
Řídítka: Ritchey OE 620 mm
Představec: Ritchey OE
Sedlovka: Ritchey OE
Sedlo: Legend
Pedály: VP-197 Alloy
Hmotnost: 13,9 kg (vel. 18")
Cena: 19 990 Kč
Čtveřici silničních kol této značky vévodí dvojice modelů na identických karbonových rámech s odlišným osazením. Cenově dostupnější verzi s…
O „sedmadvacítkovém“ trailbiku AGang Patriot již bylo napsáno dost a faktem zůstává, že je jedním z vůbec nejschopnějších kol své třídy.…