logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • TEST, Author Epoque 2.0 27

TEST, Author Epoque 2.0 27

Author Epoque 2.0 27

O „sedmadvacítkovém“ trailbiku AGang Patriot již bylo napsáno dost a faktem zůstává, že je jedním z vůbec nejschopnějších kol své třídy. 140mm zdvihem na obou osách a s tím souvisejícím přesahem do kategorie enduro, skvělou geometrií i vyspělou funkcí pružení s propracováním veškerých detailů se jedná o poměrně výjimečný projekt. Tuto rámovou platformu pro letošní rok převzala také sesterská značka Author, a to s pouze minimální úpravou a snížením zdvihu na 120 mm. Trailová povaha kola tím neutrpěla, ale jeho schopnosti se posunuly od endura k větší univerzalitě pro běžné terénní jezdce. Author Epoque tak dokáže být skvělým společníkem v technickém terénu, třeba i v bikeparku, a přitom zvládne celkem svižně objet maratonskou trať. My jsme otestovali verzi Epoque 2.0 27, tedy tu výše postavenou, s cenovkou 56 990 korun. A můžeme zcela zodpovědně říct, že tento bike jednoduše nemá chybu.

DLP – Drive Link Pivot

Čtyřčepovou konstrukci, s níž jsme se v této podobě poprvé setkali u modelu Patriot, převzal epoque prakticky beze změn, a stejně tak atraktivní surovou povrchovou úpravu duralových trubek. K typickým znakům patří především umístění zadního čepu bezprostředně před osou kola a zakomponování mohutného hlavního čepu do výšky menšího z převodníků, konkrétně do robustního frézovaného dílce nesoucího také středová ložiska PressFit. Co partie rámu, to pastva pro oko - platí to o provedení patek, minimalistickém Post Mount uchycení brzdy, o nevšedním prohnutém můstku propojujícím obě vzpěry těsně pod vahadlem přepákování či o výrazně asymetrické konstrukci řetězových vzpěr. Nemůže chybět kónická hlava, přímé uchycení přesmykače Direct Mount, dále nepřerušené vedení bovdenů k měničům a nalezneme zde také přípravu pro vedení ovládání teleskopické sedlovky a dokonce i úchyty pro dodatečnou montáž vodítek řetězu ISCG.

Více rozpitvávat konstrukci nemá cenu, hodně prostoru jsme jí věnovali už v případě modelu Patriot, takže se podívejme na použité osazení. Zadní tlumič Rock Shox Monarch s příjemně tvarovanou páčkou ovlivňující kompresi je doplněn vidlicí Recon Gold. Tuhost je předu i vzadu podpořena přítomností pevné osy a také vše ostatní jako by bylo dimenzováno na vyšší zatížení, než bývá u 120mm fullů zvykem. Velice odolně se tváří (a nejen tváří) kola s vyšším profilem ráfku, náboji s průmyslovými ložisky a především se skvělými plášti Geax Goma 27,5 v šířce 2,25“. Kombinace dílů Sram X.9 na postu řazení je doplněna skvěle funkčními brzdami Evid Elixir 5, využívajícími 180mm kotouč vpředu i vzadu. Líbily se nám díly od Eastonu na pozici řídítek, představce i sedlovky a především pak dokonale pohodlné sedlo Author Summit.

Určitým omezením je z našeho pohledu pouze absence větší velikosti rámu, námi testovaná velikost L je totiž vhodná pro jezdce s výškou maximálně do 190, spíše tak do 188 cm. Vyložení dlouháni tak budou muset sáhnout po ještě delší sedlovce.

Doma v každém terénu

Author Epoque rozhodně není obyčejným sto dvacítkovým celopérem, umí toho totiž daleko více, než by samotný zdvih napovídal. Jakmile na tento bike nasednete, zjistíte, že slovo univerzál má opět trochu jinou podobu. Nemusíte si ani chvíli zvykat a rovnou se můžete vydat do tvrdšího terénu, pro nějž je bike od samého počátku koncipován. Každý metr jízdy a suverenita jako by majitele neustále přesvědčovaly, že má pod sebou spíše sto čtyřicet milimetrů zdvihu. Současně však hbitost kola i jeho poměrně slušná akcelerace dokazují, že tento trail bike rozhodně nebude neohrabaný, a to ani v případě celodenního brouzdání krajinou ve sportovnějším tempu.

Kde je Author Epoque vyloženě doma, to jsou úzké točité pěšiny, klopené zatáčky, dřevěné lávky a tu a tam nějaký ten skok. Tady dokazuje, že jeho hravá geometrie není jen pro ozdobu. Šířka řídítek 720 mm i jejich ideální výškové nastavení jsou příjemnými prostředníky pro všechny, kteří si rádi vychutnávají každou terénní pasáž, epoque je totiž doslova mistrem zatáček. Současně stačí lehké zaklonění, zabrání do pedálů a zjistíte, že se bike narodil i pro jízdu po zadním či pro bunny hop přes ležící kmen stromu. Sjezdy jsme si vychutnávali plnými doušky, nejen však díky perfektní ovladatelnosti a naprosto příkladné stabilitě, ale také zásluhou skvěle pracujícího pružení. Progresivita chodu, dostatečná citlivost zkraje zdvihu a robustnost rámu byly skutečně důvodem, že jsme se po většinu času nezbavili dojmu, že máme pod sebou 140mm enduro. Přitom jsme tlumič ani jednou nedostali na doraz a současně pružení nerušilo při potřebě svižné jízdy. Velice lehkému pohupování pod šlapajícím jezdcem se tlumič samozřejmě nevyhne, ale nezaznamenali jsme ho jako rušivé.

Jen málokdy se člověk setká s kolem, které při takové konstrukční robustnosti a schopnostech v tvrdém technickém terénu dokáže natolik ochotně šplhat vzhůru. Svůj díl na tom měla také 27,5“ kola s větší styčnou plochou plášťů, nicméně na testovaném biku jsme vyjeli to samé jako na závodních maratonských strojích vážících o dobrá tři kila méně. Logicky v malinko volnějším tempu a s nutností o něco více nalehnout na řídítka, důležité však je, že to epoque zvládl, navíc hodně sebevědomě a bez nutnosti většího přemlouvání. Dokonce i převody byly dostačující, byť by třetí (nejmenší) převodník možná nebyl na delších vyjížďkách od věci.

Hmotnost 14,3 kilogramu je vzhledem k robustnosti kola z našeho pohledu zcela v normě a rozhodně bike nebrzdí v rozletu. Takže chcete-li do detailu promyšleného všeuměla, na němž vás jízda bude nesmírně bavit a záměrně budete vyhledávat těžší a těžší terén, jste na správné adrese. Kola průměru 27,5“ jsou v tomto balení příkladná ve všech ohledech. A my vážně uvažujeme, že si tento bike pořídíme jako jedno ze stálých redakčních kol, natolik nás epoque nadchnul.

Fotogalerie ZDE

Technické specifikace

Rám: Double butted 6061 27,5“, 120 mm

Vidlice: Rock Shox Recon Gold TK, 120 mm

Tlumič: Rock Shox Monarch RT3 WH

Kliky: Sram S1400 42/28

Brzdy: Avid Elixir 5, 180 mm

Řazení: Sram X.9 Trigger

Přehazovačka: Sram X.9

Přesmykač: Sram X.9

Kazeta: Sram PG-1050 12-36 (10)

Náboje: Author Helium / Xenon Disc

Ráfky: Author Radon Pro 27,5

Pláště: Geax Goma Kevlar 2,25“

Řídítka: Easton EA70, 720 mm

Představec: Easton EA70

Sedlovka: Easton EA70

Sedlo: Author Summit CR

Pedály: Shimano PD-M520

Hmotnost: 14,3 kg (vel. L, s pedály)

Cena: 56 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

GALERIE, Galaxy Oktant CR

Galaxy Oktant CR s cenovkou 11 490 korun nás mile překvapil. Svou sportovností, ovladatelností a velmi dobrou funkcí všech dílů. Z hlediska…

  • Datum: 16. 09. 2014
  • Kategorie: Testy kol

GALERIE, Pells Duke

Závodní hardtail s rámem ideálně kombinujícím tuhost a komfort? Střední průměr kol nabízející dokonalou rovnováhu mezi zažehlováním…

  • Datum: 16. 09. 2014
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru