logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Amulet 29Big Jose! R

Test, Amulet 29Big Jose! R

Stále ještě novotou vonící standard 27,5+ nenechává jednotlivé značky rozhodně chladnými, a reagují na něj nejen stavbou celoodpružených biků s tímto rozměrem pneumatik. Příkladem může být domácí Amulet, jenž pro letošní sezónu přichystal novinku sázející právě na téměř tři palce široké 27,5“ pláště. Model 29Big Jose! R je tak sice svým rámem primárně standardní devětadvacítkou, jejíž konstrukce ovšem dokázala pojmout značnou šíři „pluskového“ obutí. A dopředu se tak předpokládá, že majitel tohoto hardtailu bude dost možná disponovat dvěma páry kol, a sice devětadvacítkami pro rychlé cross-countryové nasazení a k tomu 27,5+ pro lehčí dovádění třeba na sigletracích, případně v roli téměř fatbika i na sněhu. Testovaný model je tudíž zajímavým univerzálem, zvlášť přihlédneme-li k pevné karbonové přední vidlici - jež sice zužuje okruh potenciálních zájemců, ale současně dělá bike o to výjimečnějším. A nepřehlédnutelným, společně s kovově stříbrným povrchem rámu, takřka dokonale imitujícím tmavý chrom. Zvlášť po nasvícení sluníčkem vypadal lak dokonale a působil nemalý rozruch všude, kde jsme se s kolem objevili. Šedesát tisíc korun sice není zrovna málo, ale tato částka je vyvážena nejen po technické, ale i vzhledové stránce. Kombinace lehkého karbonového rámu a superširokých plášťů, jež jsou na poloviční cestě od klasiky k fatbiku, působí také velmi netradičně. Podobně jako designový minimalismus, kdy je velký nápis Big Jose! 29 přítomen pouze na přední vidlici a hlavě.

Konstrukčně úplně nový karbonový rám použitý na topmodelech Amulet prvotně zaujme designérským purizmem, dále zahnutou sedlovou trubkou nebo zajímavě prohnutými řetězovými vzpěrami. Čistotu konstrukce podtrhuje kompletně vnitřní vedení řadicího lanka i hadice zadní brzdy. Nemůže chybět kónická hlava a především zadní osa standardu X12, přičemž pevnou osu nalezneme i vpředu. Praktickým detailem jsou ochranné prvky z nerezového plechu v místě pod převodníkem, naprostou samozřejmostí je Post Mount úchyt zadní brzdy, situovaný na levou řetězovou vzpěru, a v případě testovaného modelu si nelze nevšimnout také absence přesmykače. Prostě bike stoprocentně vyznávající snad všechny trendy posledních let.

Lehce a trailově

Možná to bude na první pohled znít trochu nezvykle, když budeme u lehkého hardtailu s pevnou vidlicí mluvit o určitém trailovém nadání. Ale nejdřív svou pozornost zkuste zaměřit na rámovou stavbu, velmi krátký představec a hrubší obutí WTB Trailblazer o šíři 2,8 palce. Ještě svou pozornost soustřeďte více – objevíte, že sedlovka, řídítka i představec náleží do řady Ritchey Trail. Z jakékoli nadváhy zmíněných dílů však není třeba mít sebemenší obavy, vždyť celková hmotnost námi testovaného biku, ve velikosti 19“ včetně pedálů, se vyšplhala na velmi příznivých 10,65 kilogramu. A ono zmíněné trailové nadání kola? Asi bychom to s ním zase tak úplně nepřeháněli, neboť pevná přední vidlice má v době všudypřítomného odpružení logicky své limity, ale je pravda, že z hlediska ovladatelnosti nás testovaný bike jednoduše nadchl. Na to, že kola standardu 27,5+ jsou svým obvodem prakticky totožná s klasickou devětadvacítkou „závodní“ šíře 2,1“, byla ochota kola zatáčet skutečně perfektní. Geometrii se nebojíme označit za hodně živou, přitom stále ještě dokáže dostatečně držet přímý směr, a je tedy zcela adekvátní pro klasické XC. Když byl nový rám 29Big Jose! navrhován, byl takzvaný „fun factor“ evidentně rozdáván plnými hrstmi, a na ovladatelnosti je to znát. Radost z jízdy a chuť přeskočit ve vyšší rychlosti ležící kládu nebo kámen jsou u tohoto kola jeho druhou přirozeností. Tou první je samozřejmě rychlá jízda ve stylu cross-country, jíž ani široké hrubé pláště nebyly překážkou, natožpak kdyby se nasadila lehká 29“ kola se závodním obutím.

Alfou a omegou jízdního projevu je zde nízká hmotnost, která ve spojení s hravější geometrií působí velmi přátelsky, a zmíněná kombinace dovoluje užít si jak větší porci kilometrů, tak i techničtější úseky. Ale abychom byli objektivní, daný bike vyloženě nevybízí ke skotačení, nadhazování předku na terénní překážku či bunny hopu – spíš jen nízká hmotnost a okamžité reakce řízení dovolují užít si naplno klopenky, odlepení obou kol od země nebo klikatící se pěšinu. Když však přijde těžší terén s členitým podkladem, je logicky brzy znát absence odpružené vidlice, která by se nám na tomto modelu jako alternativa zamlouvala. 29Big Jose! R by s ní přestal být strojem pro alternativní bikery, a stal by se neskutečně univerzálním. Byť současně přiznáváme, že právě pevná karbonová vidlice na něm vypadá skvostně a má zásluhu na gramové redukci.

Adheze 2,8“ plášťů s hodně členitým dezénem je skoro nezdolná a pomůže jak ve výjezdech, tak sjezdech. Navíc s pomocí plášťů, v případě testovaného kousku bezdušových, se dá za přispění nižšího tlaku docílit alespoň určitého stupně jízdního komfortu, obětujeme-li dobrovolně část příkladného odvalování. Jako stroj pro zábavu se však tento Amulet předvedl v nejlepším světle, kdy byl po napadnutí sněhu svými dovednostmi skutečně celkem blízko fatbiku a precizní ovladatelnost byla tím nejlepším možným kořením takové jízdy. Pokud bychom měli vybírat sami pro sebe, volili bychom pro většinu roku modifikaci s rychlými 29“ plášti a 27,5+ kola bychom si ponechali jako nesmírně zábavnou alternativu.

Jinak skoro není co dodat. Rám patří svou tuhostí k lepšímu průměru kategorie, takže i z hlediska přenosu síly bylo vše v pořádku. Snad pouze nabízené převody nemusí vyhovovat úplně každému. Alespoň nám přišel nejtěžší převod 30/11 až příliš pomalý, zvlášť pokud si někdo bude chtít bike užít v podobě závodní devětadvacítky. Výměna převodníku za 32 nebo 34 to ale může částečně vyřešit.

Amulet má každopádně náš obdiv za to, že se nebojí postavit i hodně netradiční kola. Zkrátka se neveze na vlně zvané mainstream, což je určitě dobře.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: 29Big Jose! Carbon

Vidlice: Amulet Carbon 29“

Kliky: Shimano Deore XT 30z.

Brzdy: Shimano Deore XT, 160 mm

Řazení: Shimano Deore XT 1x11

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano Deore XT 11-42 (11)

Náboje: Shocker Enduro

Ráfky: WTB Frequency Team 27,5“

Pláště: WTB Trailblazer 2,8“

Řídítka: Ritchey Trail 740 mm

Představec: Ritchey Trail

Sedlovka: Ritchey Trail

Sedlo: Amulet

Hmotnost: 10,65 kg (vel. 19“, s pedály)

Cena: 59 999 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Galaxy Skylab 29“ SLX/Deore

Vydařená sportovní devětadvacítka za cenu jen lehce přesahující dvacetitisícovou hranici? S příjemnou geometrií a perfektně fungujícím…

  • Datum: 10. 06. 2016
  • Kategorie: Testy kol

Test, Haibike Heet 7.20

V záplavě podobných designů současných kol není tolik značek, u nichž by se už na první pohled dala s jistotou potvrdit příslušnost…

  • Datum: 13. 06. 2016
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru