Vydařená sportovní devětadvacítka za cenu jen lehce přesahující dvacetitisícovou hranici? S příjemnou geometrií a perfektně fungujícím osazením? Tak přesně takové kolo jsme tentokrát otestovali, a to od domácí značky Galaxy. Model Skylab 29“ SLX/Deore ve sněhově bílé barvě, navíc s atraktivní matnou povrchovou úpravou rámu, je hardtailem s lákavým poměrem cena/výkon. Navíc takovým, který zvládne bikemaratonskou trať ve sportovním tempu, aniž by jej jakkoli limitovaly zdánlivě obyčejnější díly na postu přední vidlice či brzd. Zkrátka, je zde doba, kdy i kvalitativně nižší složka nabídne kultivovanou funkci, plně srovnatelnou s tím, čím se donedávna chlubila vyšší střední třída. Uživatel, v tomto případě biker, může jásat.
Rám s nepřehlédnutelným, hodně výrazným slopingem lze po konstrukční stránce označit za klasiku. Sálá z něho snaha po dosažení co nejvyšší tuhosti, což je v praxi korunováno bezchybným přenosem energie, a imunita vůči jakémukoli kroucení je dobře patrná také při položení do zatáčky. A to nemusí být použity ani dnes populární pevné osy - tuhost celku je i bez nich více než dostačující. Nejen z estetického hlediska zaujme proměnlivý profil spodní, a stejně tak horní trubky. Vpředu nalezneme klasickou hlavu s integrovanými ložisky, na opačném konci rámu pak jednoduše vypadající patky a čistě vyřešený Post Mount úchyt zadního brzdového třmenu. Rám ze slitiny 6091 s trojitě zeslabovanou stěnou je přes atraktivní profily, nechybějící třeba ani řetězovým vzpěrám, především vzorem čisté funkce. Najdeme zde klasické můstky se závity pro montáž blatníků, líbilo se nám vedení řadicích lanek i hadičky brzdy zespodu horní trubky nebo nadbytek prostoru okolo zadního pláště. Ani výraznější nabalení bláta, které je v tomto ročním období aktuální, nevystaví otáčení zadního kola stopku. Efektně působí vyšší profil dolní trubky vpředu u hlavy, doplněný navařenou výztuhou. Asi jediné, co na rámu může části potenciálních uživatelů trochu scházet, jsou závity pro montáž nosiče – jež nenajdeme ani u patek, ani na sedlových vzpěrách.
Pokud se na testovaný bike usadíme, již po pár ujetých metrech máme pocit, že jsme s ním sžití hezky dlouhou dobu. Zkrátka perfektně padne do ruky, pakliže jsme zvyklí na standardní XC geometrii se sportovním naturelem. Přesně toho má Skylab dostatek, přestože se celková hmotnost 13,75 kg nemusí zdát zas až tak příznivá. V reálu však kolo působí, že má snad o kilo méně. Docela bezproblémovou akcelerací i celkovou svižností ani trochu nepůsobí jako „neohrabaná devětadvacítka“, což byla donedávna v dané cenové kategorii téměř samozřejmost.
Jízdní pozice, blízká čistokrevnému maratonskému biku, je ovšem výrazně orientována na komfort. Což si dobře postavená devětadvacítka může bez problémů dovolit, neboť pro zdolání prudkých výjezdů většinou nepotřebuje výraznější laborování s těžištěm. Právě komfortněji nastavený posed je tím pravým společníkem ve všech těžších pasážích, především ve sjezdech, v nichž se společně s velkými koly podílí na pocitu téměř neohroženosti. Schopnost kol poprat se s hodně členitým terénem, jejich perfektní adheze a stabilní geometrie jsou zkrátka společníky, na něž se dá za všech okolností spolehnout. Svůj díl na tom měly i pláště Kenda 50-Fifty, jejichž členitý vzorek je velmi schopný na většině podkladů, vyjma toho rozmáčeného. Ani vidlice XCR 32 se nenechala zahanbit, přestože patří k obyčejnějším kouskům a v jejích útrobách pracují vinuté pružiny. Suntour dokázal využít většinu svého stovkového zdvihu, a především nabídl slušnou citlivost zkraje chodu či olejové tlumení. K tomu potěšil tuhostí konstrukce a ergonomicky dobře provedenou páčkou lockoutu na korunce.
Z dalších dílů zaslouží zmínku brzdy M395. Ty sice náleží do nižších pater nabídky Shimano, ale v kombinaci s kotouči průměru 180/160 milimetrů nabídly po krátkém zajetí perfektní výkon s příjemně dávkovatelným účinkem. Do celku dobře zapadlo i zbylé osazení v podání dílů SLX/Deore. Především kliky ze sady Deore jsou dokladem, že se zde nešetřilo. Adekvátní je podle nás i volba trojpřevodníku, neboť si daný bike s největší pravděpodobností koupí jezdec, jenž ke konci maratonské trati v prudkých výjezdech ocení přítomnost nejmenší „placky“. Alespoň jsme o tom přesvědčeni. Takže převody 40/30/22 a 11–36 jsou zkrátka sázkou na jistotu, že nebudeme z kola sesedat, sotva se nám do cesty a únavy připlete nějaký prudší delší výjezd. Skylab je navíc naladěn tak, že má stoupání rád, proto je dobře, že mu jeho přirozené schopnosti neoklešťuje absence převodů, především těch „do pomala“.
Celková ovladatelnost je pak taková, jak se na moderní devětadvacítku sluší. I přes jasnou preferenci jízdní stability bike zatáčí ochotně a nevyvede jej z míry ani úzká točitá pěšina, ani ostrá vracečka. Nepříliš dlouhá zadní stavba a v sériovém nastavení výše umístěná řídítka pak dovolí i nějakou tu parádičku, jako je nadhození předku na vyšší překážku a s trochou soustředění i dostatečně vysoký bunny-hop při přeskoku ležící klády. Je logicky nutné trochu víc zabrat, ale bike to zvládne. A to je hlavní.
Do pocitu celkové robustnosti biku dobře zapadají kola postavená na centerlockových nábojích Shimano a bytelných ráfcích Rodi Black Rock. Podobně se nám líbily i vlastní komponenty náležící ke značce Galaxy a nesoucí logo Nexelo. Představec, řídítka i sedlovka se tváří hodně dospěle, což platí rovněž o „lock-on“ gripech se shodným logem. Sedlu Selle Bassano pak sice schází funkční ochrana boků proti prodření, ale i ono zapadá mezi příjemné, vysoce komfortní společníky.
Suma sumárum – máte-li na nový bike našetřenou částku okolo dvaceti tisíc korun, s modelem Galaxy Skylab rozhodně neuděláte chybu.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Al 6061 Triple butted
Vidlice: Suntour XCR 32, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 40 / 30 / 22
Brzdy: Shimano BR-M395, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Náboje: Shimano M4050
Ráfky: Rodi Black Rock
Pláště: Kenda 50-Fifty 2,1“
Řídítka: Nexelo
Představec: Nexelo
Sedlovka: Nexelo
Sedlo: Selle Bassano Reko
Hmotnost: 13,75 kg (vel. 19“, s pedály)
Cena: 20 990 Kč
V záplavě podobných designů současných kol není tolik značek, u nichž by se už na první pohled dala s jistotou potvrdit příslušnost…
Pokud jste přesvědčeni o tom, že závodně laděný hardtail má být nutně karbonový a musí vás při pořízení zruinovat, pak jste na omylu.…