logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Haibike Heet 7.20

Test, Haibike Heet 7.20

V záplavě podobných designů současných kol není tolik značek, u nichž by se už na první pohled dala s jistotou potvrdit příslušnost určitého modelu. Haibike je ovšem jednou z výjimek, jejíž kola jsou čitelná už na dálku a profilace i celkový vzhled rámů tak trochu vybočují z obecné uniformity. Testovaný all-mountain Heet to jednoznačně potvrzuje jak pohledově, tak jízdními vlastnostmi.

Skvělá kostra i kabát

Řada Heet na sedmadvacítkových kolech je cílena na all-mountain, ovšem univerzalita nabízí přesah i do zdvihově nižší či naopak vyšší kategorie. Sedmadvacítka je prostřední z trojice provedení, přičemž celokarbonový rám je všem společný. Přední trojúhelník si hraje s profilacemi jak u spodní trubky, tak kónické hlavy a zalomený tvar u středového pouzdra je jedním z typických prvků. Zadní čtyřčepová stavba má asymetrickou spodní kyvku s čepem na úrovni většího ze dvou převodníků a před osu náboje hodně dopředu posunutá ložiska napojující sedlové vzpěry. Těm dominují masivní patky na pevnou osu zadního náboje, kdežto v místě napojení na ramínko přepákování k tlumiči už je profil o poznání štíhlejší. Prohnutá sedlová trubka s masivním nosníkem přesmykače Side Swing či vzpěrou plynule přecházející v nosník tlumiče pak korunuje celkovou sportovní eleganci konstrukce. Trochu netradiční je nerezová, dost syrově vyhlížející objímka sedlovky, která je ovšem velice funkční.

Rám samozřejmě ukrývá vedení řadicích lanek uvnitř a všechny vstupy jsou prostorné s plastovými krytkami, navíc je zde i varianta na horní bovden k přesmykači. Neobvyklé je řešení ochrany spodní trubky před kameny přídavným karbonovým plátem na trojici šroubů, a nechybí zde ani trojice montážních bodů kolem středového pouzdra pro případnou instalaci vodítka a napínáku řetězu.

Odpružení bylo svěřeno tomu téměř nejlepšímu, takže tlumič s trojicí jízdních režimů nabídne jak snadné přepínání, tak větší vzduchovou komoru, pro vynikající citlivost a hloubku zdvihu. Vpředu mu sekunduje nový Lyrik, jehož tuhost, jemný chod nebo možnost snížení zdvihu a opět trojice jízdních režimů nabízejí širokou paletu možností naladění dle charakteru trasy či jízdního stylu. Osazení novým ikstéčkem se přímo nabízí a varianta 2x11 je vzhledem k univerzálnímu využití kola ideální volbou. Totéž platí o kolech DT Swiss s přímými dráty, kde rovněž nelze hledat kompromisy a pláště Schwalbe jen dokreslují celkovou univerzalitu.

AM nebo Trailbike?

Na pohled je Heet čistokrevný all-mountain, ale posed na něm už vybízí ke škatulkování či spíše tápání. Druhou největší velikost 47 cm totiž díky delší sedlovce zvládne i 190cm jezdec, ale to je už na hraně a kolo mu bude díky kratší horní trubce připadat menší. Haibike nehraje na módu dlouhých rámů a krátkých představců, ale obecně si potrpí na kratší a živější geometrie svých fullů. Posed laděný hodně komfortně je optimální pro jezdce s výškou 180-185 cm a výrazné zahnutí řídítek nabídne velice příjemný úchop. Vidlice sice nevypadá extra položená, tedy nic pro extrémní enduro, ale o jeden stupeň přestavitelné misky hlavového složení to umí lehce napravit. Teleskopická sedlovka je samozřejmostí, a přestože nemá bovden úplně vnitřkem, ovládání dole na boku objímky to elegantně řeší.

Bike jsme jezdili v dvojím nastavení odpružených jednotek, a to s 35% zanořením tlumiče, při tlaku lehce pod 300 PSI a měkčí vidlicí, kdy působil dojmem neskutečné žehličky s bezedným zdvihem a lehce houpavým projevem. Na rovině to bylo opravdu hodně příjemné v rozbitých pasážích, ale ve sjezdech chyběla určitá razance v zatáčkách a pod brzdou. Přifouknutí tlumiče (max 350 PSI) na 25% zanoření už nabídlo sportovnější režim jízdy, a přitom dostatečnou citlivost obou jednotek. Tady byla geometrie mnohem čitelnější a celé ovládání přesnější.

Akcelerace je celkem solidní, byť šířka plášťů dala pocítit příslušnost ke své kategorii. Kolo ale celkově jelo velmi lehce a hlavně dokonale padlo do ruky, protože skvělá ovladatelnost a zároveň hravý projev jsou mu doslova vlastní. S užšími plášti bychom díky svižnému projevu snadno přeměnili kolo v trailbike, ale jeho 160mm zdvih hovoří spíše pro all-mountain. Enduro už by chtělo o něco delší a stabilnější geometrii, tady je kolo opravdu dost hravé, ale některé hodně utažené zatáčky, kde jsme občas mívali problém, jsou na něm najednou malina. Na druhou stranu jeho obratnost a výkon přináší skvělé zážitky i ve výjezdech, kde jsme občas přepnuli tlumič na střední režim a vidlice v kritických stoupáních, díky 40mm snížení zdvihu, neskutečně navýšila jinak standardní stoupací schopnosti. Celodenní brouzdání v těžkém terénu je kolu doslova vlastní a jakkoliv jsme si libovali na rovině nebo v zatáčkách, chod odpružení ve sjezdech ještě navýšil koeficient zábavy. Plusem je i průchodnost terénem, jelikož těžiště je sice pro zatáčení v optimální výšce, ale není tak nízko, abychom si na vystouplých kamenech museli hlídat každou otáčku kliky, kvůli riziku kontaktu s terénem. Bike tedy skvěle projede téměř kdekoliv a jezdce doslova provokuje k hravé jízdě, aniž by mu v dlouhých výjezdech či na rovinách ubral něco z energie navíc. Nepatrné klepání bovdenů uvnitř rámu lze prominout, není to tak výrazné, ovšem pěnové gripy s pojistkou jsou sice pohodlné, ale ve sjezdech a vzhledem k naturelu kola bychom ocenili nějaký agresivnější model.

Volba převodů se ukázala být ideálním kompromisem a přední šestatřicítka je i v rychlejších sjezdech dostatečná. Navíc proti jednopřevodníku nebyl nejtěžší převod pocitově tak tupý do nohou. Chod řazení je úžasně lehký, což platí hlavně pro přesmykač, jehož boční chod je prostě dokonalý, a totéž platí i pro výkon brzd. Heet je tedy celkově skvěle osazeným fullem, jejž bychom nazvali trailbikem s bonusem vysokého zdvihu nebo hodně hravým soft-endurem, takže zaškatulkování do prostřední kategorie all-mountain jej vystihuje asi nejpřesněji.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace:

Rám: Hi-Mod UD Carbon Monocoque, 160 mm

Tlumič: Rock Shox Monarch RT3, Debon Air

Vidlice: Rock Shox Lyrik RCT3 Dual Position, 120-160 mm

Kliky: Shimano Deore XT, 26/36

Brzdy: Shimano Deore XT, 203/180 mm

Řazení: Shimano Deore XT, 2x11

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT, Side Swing

Kola: DT Swiss M1700

Pláště: Schwalbe Hans Dampf, 2.35“

Kazeta: Shimano Deore XT, 11-40

Sedlo: Selle Italia Nepal

Sedlovka: KS LEV-DX

Řídítka: Haibike Top Flatbar Alu, 780 mm

Představec: Haibike Alu

Hmotnost: 13,48 kg

Cena: 135 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Cube LTD SL

Pokud jste přesvědčeni o tom, že závodně laděný hardtail má být nutně karbonový a musí vás při pořízení zruinovat, pak jste na omylu.…

  • Datum: 13. 06. 2016
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Vautron Raptor

Domácí značka Vautron rozhodně patří mezi ty, na něž nenarazíte na každém rohu. Pevný topmodel Raptor osazený kompletní sadou Deore XT v…

  • Datum: 14. 06. 2016
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru