V záplavě podobných designů současných kol není tolik značek, u nichž by se už na první pohled dala s jistotou potvrdit příslušnost určitého modelu. Haibike je ovšem jednou z výjimek, jejíž kola jsou čitelná už na dálku a profilace i celkový vzhled rámů tak trochu vybočují z obecné uniformity. Testovaný all-mountain Heet to jednoznačně potvrzuje jak pohledově, tak jízdními vlastnostmi.
Skvělá kostra i kabát
Řada Heet na sedmadvacítkových kolech je cílena na all-mountain, ovšem univerzalita nabízí přesah i do zdvihově nižší či naopak vyšší kategorie. Sedmadvacítka je prostřední z trojice provedení, přičemž celokarbonový rám je všem společný. Přední trojúhelník si hraje s profilacemi jak u spodní trubky, tak kónické hlavy a zalomený tvar u středového pouzdra je jedním z typických prvků. Zadní čtyřčepová stavba má asymetrickou spodní kyvku s čepem na úrovni většího ze dvou převodníků a před osu náboje hodně dopředu posunutá ložiska napojující sedlové vzpěry. Těm dominují masivní patky na pevnou osu zadního náboje, kdežto v místě napojení na ramínko přepákování k tlumiči už je profil o poznání štíhlejší. Prohnutá sedlová trubka s masivním nosníkem přesmykače Side Swing či vzpěrou plynule přecházející v nosník tlumiče pak korunuje celkovou sportovní eleganci konstrukce. Trochu netradiční je nerezová, dost syrově vyhlížející objímka sedlovky, která je ovšem velice funkční.
Rám samozřejmě ukrývá vedení řadicích lanek uvnitř a všechny vstupy jsou prostorné s plastovými krytkami, navíc je zde i varianta na horní bovden k přesmykači. Neobvyklé je řešení ochrany spodní trubky před kameny přídavným karbonovým plátem na trojici šroubů, a nechybí zde ani trojice montážních bodů kolem středového pouzdra pro případnou instalaci vodítka a napínáku řetězu.
Odpružení bylo svěřeno tomu téměř nejlepšímu, takže tlumič s trojicí jízdních režimů nabídne jak snadné přepínání, tak větší vzduchovou komoru, pro vynikající citlivost a hloubku zdvihu. Vpředu mu sekunduje nový Lyrik, jehož tuhost, jemný chod nebo možnost snížení zdvihu a opět trojice jízdních režimů nabízejí širokou paletu možností naladění dle charakteru trasy či jízdního stylu. Osazení novým ikstéčkem se přímo nabízí a varianta 2x11 je vzhledem k univerzálnímu využití kola ideální volbou. Totéž platí o kolech DT Swiss s přímými dráty, kde rovněž nelze hledat kompromisy a pláště Schwalbe jen dokreslují celkovou univerzalitu.
AM nebo Trailbike?
Na pohled je Heet čistokrevný all-mountain, ale posed na něm už vybízí ke škatulkování či spíše tápání. Druhou největší velikost 47 cm totiž díky delší sedlovce zvládne i 190cm jezdec, ale to je už na hraně a kolo mu bude díky kratší horní trubce připadat menší. Haibike nehraje na módu dlouhých rámů a krátkých představců, ale obecně si potrpí na kratší a živější geometrie svých fullů. Posed laděný hodně komfortně je optimální pro jezdce s výškou 180-185 cm a výrazné zahnutí řídítek nabídne velice příjemný úchop. Vidlice sice nevypadá extra položená, tedy nic pro extrémní enduro, ale o jeden stupeň přestavitelné misky hlavového složení to umí lehce napravit. Teleskopická sedlovka je samozřejmostí, a přestože nemá bovden úplně vnitřkem, ovládání dole na boku objímky to elegantně řeší.
Bike jsme jezdili v dvojím nastavení odpružených jednotek, a to s 35% zanořením tlumiče, při tlaku lehce pod 300 PSI a měkčí vidlicí, kdy působil dojmem neskutečné žehličky s bezedným zdvihem a lehce houpavým projevem. Na rovině to bylo opravdu hodně příjemné v rozbitých pasážích, ale ve sjezdech chyběla určitá razance v zatáčkách a pod brzdou. Přifouknutí tlumiče (max 350 PSI) na 25% zanoření už nabídlo sportovnější režim jízdy, a přitom dostatečnou citlivost obou jednotek. Tady byla geometrie mnohem čitelnější a celé ovládání přesnější.
Akcelerace je celkem solidní, byť šířka plášťů dala pocítit příslušnost ke své kategorii. Kolo ale celkově jelo velmi lehce a hlavně dokonale padlo do ruky, protože skvělá ovladatelnost a zároveň hravý projev jsou mu doslova vlastní. S užšími plášti bychom díky svižnému projevu snadno přeměnili kolo v trailbike, ale jeho 160mm zdvih hovoří spíše pro all-mountain. Enduro už by chtělo o něco delší a stabilnější geometrii, tady je kolo opravdu dost hravé, ale některé hodně utažené zatáčky, kde jsme občas mívali problém, jsou na něm najednou malina. Na druhou stranu jeho obratnost a výkon přináší skvělé zážitky i ve výjezdech, kde jsme občas přepnuli tlumič na střední režim a vidlice v kritických stoupáních, díky 40mm snížení zdvihu, neskutečně navýšila jinak standardní stoupací schopnosti. Celodenní brouzdání v těžkém terénu je kolu doslova vlastní a jakkoliv jsme si libovali na rovině nebo v zatáčkách, chod odpružení ve sjezdech ještě navýšil koeficient zábavy. Plusem je i průchodnost terénem, jelikož těžiště je sice pro zatáčení v optimální výšce, ale není tak nízko, abychom si na vystouplých kamenech museli hlídat každou otáčku kliky, kvůli riziku kontaktu s terénem. Bike tedy skvěle projede téměř kdekoliv a jezdce doslova provokuje k hravé jízdě, aniž by mu v dlouhých výjezdech či na rovinách ubral něco z energie navíc. Nepatrné klepání bovdenů uvnitř rámu lze prominout, není to tak výrazné, ovšem pěnové gripy s pojistkou jsou sice pohodlné, ale ve sjezdech a vzhledem k naturelu kola bychom ocenili nějaký agresivnější model.
Volba převodů se ukázala být ideálním kompromisem a přední šestatřicítka je i v rychlejších sjezdech dostatečná. Navíc proti jednopřevodníku nebyl nejtěžší převod pocitově tak tupý do nohou. Chod řazení je úžasně lehký, což platí hlavně pro přesmykač, jehož boční chod je prostě dokonalý, a totéž platí i pro výkon brzd. Heet je tedy celkově skvěle osazeným fullem, jejž bychom nazvali trailbikem s bonusem vysokého zdvihu nebo hodně hravým soft-endurem, takže zaškatulkování do prostřední kategorie all-mountain jej vystihuje asi nejpřesněji.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Hi-Mod UD Carbon Monocoque, 160 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT3, Debon Air
Vidlice: Rock Shox Lyrik RCT3 Dual Position, 120-160 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 26/36
Brzdy: Shimano Deore XT, 203/180 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 2x11
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT, Side Swing
Kola: DT Swiss M1700
Pláště: Schwalbe Hans Dampf, 2.35“
Kazeta: Shimano Deore XT, 11-40
Sedlo: Selle Italia Nepal
Sedlovka: KS LEV-DX
Řídítka: Haibike Top Flatbar Alu, 780 mm
Představec: Haibike Alu
Hmotnost: 13,48 kg
Cena: 135 990 Kč
Pokud jste přesvědčeni o tom, že závodně laděný hardtail má být nutně karbonový a musí vás při pořízení zruinovat, pak jste na omylu.…
Domácí značka Vautron rozhodně patří mezi ty, na něž nenarazíte na každém rohu. Pevný topmodel Raptor osazený kompletní sadou Deore XT v…