Author pro letošek představil novou rámovou platformu svých karbonových hardtailů. Už jsme ji měli možnost otestovat v podání prototypu modelu Sector 29, nyní se nám pod drobnohled dostal dostupnější Modus 29 postavený na konstrukčně shodném rámu. Ano, pro sezónu 2021 u Authoru sjednotili všechny své karbonové hardtaily i po stránce materiálu, tedy toho, co najdeme skryto pod lakem. V praxi to znamená, že Modus 29 za 49 990 korun je postaven na úplně shodném rámu jako elitní Magnum 29 s více jak dvojnásobnou cenovkou. Z toho vyplývá, že i běžný hobby jezdec s jen lehce nadprůměrným rozpočtem může sedlat úplně identický rám jako elitní závodníci.
Nová generace je nejzávodněji laděným Modusem za celou historii této modelové řady. Spojuje v sobě perfektní tuhost rámu, solidní akceleraci a nadstandardní jízdní komfort. Hlavně však nabídne neskutečně přátelskou geometrii, díky níž budete mít po ujetí prvních pár metrů pocit, že tento bike sedláte již dlouhé roky. Zkrátka je kolem, které okamžitě padne do ruky a není potřeba si na cokoli zvykat – ať už je to jízdní pozice, ochota držet přímý směr či adekvátně reagovat v zatáčkách, případně i projev jednotlivých komponentů. Ostatně vidlici F1RST, topmodel značky RST, chválíme v testech pravidelně a neméně nadšeni jsme byli z výkonu i celkového projevu kotoučovek Tektro Gemini. Do našeho vkusu se trefily rovněž kevlarové pláště Vittoria Barzo, patřící dlouhodobě k našim oblíbencům.
Karbonová evoluce
Jak jsme zmínili v úvodu, nová generace karbonových hardtailů Author už spoléhá pouze na jednu kvalitativní úroveň karbonu. Co z toho pramení? Především to, že z hlediska klíčové kombinace hmotnosti rámu a jeho tuhosti máme i v případě kola za padesát tisíc pod sebou závodní materiál, který je pouze osazen dostupnějšími díly. Rám se nemusel snažit o jakékoli kompromisy, což uvítají siloví jezdci, těžší bikeři, ale hlavně ti zaměření primárně na výkon. Že Modus 29 ve své zatím poslední generaci váží necelých dvanáct a půl kilo, je v tomto směru vlastně skoro nepodstatné. Za prvé je to na svou třídu standardní hodnota a za druhé při jízdě působí bike rozhodně lehčím dojmem, což je výsledek kombinace tuhého rámu a lehkých kol, sestavených z ráfků Xenon TRC a kevlarových plášťů. Další výhodou použití nadstandardního rámu je to, že bike svádí v průběhu času k postupnému upgradu osazení. Tudíž během následujících let můžeme jakýkoli opotřebený díl s klidem vyměnit třeba za Deore XT, časem můžeme nainstalovat luxusní karbonový kokpit či sedlovku, případně i nasadit karbonová kola – aniž bychom měli pocit, že dané drahé díly převyšují rám. Zkrátka klidně můžeme postupně, v závislosti na našich finančních možnostech a vkusu, Moduse 29 přestavět na kvalitativní úroveň Magnumu 29, a budeme tak mít nekompromisní závoďák.
Nyní už ale k rámu samotnému, ke geometrii a konstrukčním prvkům. Tím nejviditelnějším jsou ostře řezané rysy rámu, jenž se vyznačuje velkým slopingem s dominantním přesazením sedlové trubky přes tu horní. Tento výrazný „komínek“ zde má svůj účel, neboť navyšuje schopnost klíčového uzlu rámu pružit a pohlcovat nemalou část otřesů. Tím dalším, co nelze přehlédnout, je prodloužený přední trojúhelník, kratší zadní stavba a o něco více položená hlava. Odpověď na aktuální módní i konstrukční trendy, navíc dokonale funkční odpověď. Vytvarování některých partií je hodně působivé a vynikne i v módním šedém polomatu – nyní máme na mysli zajímavě pojaté přechody mezi sedlovou a horní, případně i spodní trubkou. Veškeré profilace zde mají svůj důvod, jímž je výsledná torzní i boční tuhost. V této disciplíně Modus 29 od začátku exceloval a bylo to znát jak při jízdě ze sedla, tak při naklopení do zatáčky. I v tomto směru je znát, že bike spoléhá na totožný rám jako elitní modely.
Tuhost za jedna a totéž lze říci o celkovém naladění mezi tuhostí a jízdním komfortem. Právě v tomto ohledu mnohé hodně tuhé, z hlediska kvality přenosu síly nekompromisní rámy často ztrácí, ovšem Modus 29 nás mile překvapil, a to by výsledné pohodlí ještě navýšila instalace karbonové sedlovky. Každopádně se schopností pohlcovat rázy a vibrace mají co do činění subtilnější sedlové vzpěry zadní stavby s nižším napojením na sedlovou trubku, a to bez jakéhokoli tradičního plochého „monostay“ prvku. Ovšem ještě větší zásluhy připisujeme výše popsanému přesazení sedlové trubky, tedy onomu typickému „komínku“.
Samotná geometrie se dočkala změn pouze v některých ohledech, například délka zadní stavby 435 mm zůstala zachována stejná jako u předešlé generace. A další konstrukční prvky? Novinkou je třeba Flat Mount rozhraní zadní brzdy, jež se v MTB sektoru podle našeho názoru v nejbližších letech teprve dočká většího rozšíření. Samotný rám ve velikosti 19“ váží 1250 gramů, což je vzhledem k jeho tuhosti i pocitové robustnosti velmi dobrá hodnota.
Modus 29 v jarním terénu
Na novém Modusu 29 jsme najezdili přes dvě stě vesměs čistě terénních kilometrů a jak jsme již naznačili v úvodu, šedavý hardtail s atraktivní oranžovo-červenou grafikou si nás od prvních metrů získal svým extra přátelským naladěním. Některé cross-countryové modely preferují spíše stabilitu, jiné se netají mírným trailovým přesahem, případně se jím i vyloženě chlubí. Modus 29 na to jde trochu jinak a těží z toho, že je postaven na čistě závodním základu – tudíž je to ryzí XC sportovec. Takový, který sice zatáčí přesně tak, jak se na závodníka sluší a patří, ale jinak svého pilota ani trochu neobtěžuje jakoukoli nadměrnou či dokonce nežádoucí aktivitou. Jinými slovy, při jízdě přímým směrem působí dokonale klidně a stabilně, až by jezdce skoro ukolébal svou zdánlivě beránčí povahou, ovšem jakmile přijdou na řadu klopenky či klikatý singletrack, najednou ožije a ukáže svou druhou tvář. Nikoli trailovou, stále primárně XC-závodní, ale maximálně poslušnou ke všem našim podnětům. Dokáže se otočit na velmi malém prostoru, zvládne i bunny-hop, současně však ale ctí klasickou sportovně-závodní jízdní pozici, na jakou jsme byli po léta zvyklí mezi cross-countryovými chrty. Právě toto naladění Moduse 29 nám od začátku tak vyhovovalo a svádělo k rychlé jízdě krajinou.
Výjezdy zvládá kolo na jedničku, ostatně právě v nich nejvíce vynikne čistokrevná XC povaha bez jakýchkoli zbytečných přesahů mezi kategoriemi. A vynikne v nich také luxusní adheze plášťů Vittoria, stejně jako nabízené převody. Právě převodový rozsah zde nabídne jak pokoření skutečně extrémně prudkých výjezdů, tak i možnost šlapání v táhlých sjezdech. Tudíž nám zdejší dva převodníky stále přijdou jako rozumnější řešení nežli převodník jediný a k němu kazeta s nejmenším jedenáctizubým pastorkem. A mimochodem, přesmykač Side-Swing s přímou montáží chodil jedna báseň!
Ve sjezdech pak taktéž pomáhá skvělá směrová stabilita, dále opět vzorek plášťů Barzo a v neposlední řadě precizně fungující vidlice. U té chválíme reálné využití zdvihu s příjemně citlivým začátkem kroku, byť páčka dálkového lockoutu by z našeho pohledu mohla být ergonomicky propracovanější. Ale to je detail, funguje totiž spolehlivě. Mírným atypem je pak levá páčka řazení Deore, tedy skutečně páčka (nikoli dvoupáčka) ovládající se pouze stiskem palce. Ale jde spíše jen o zvyk, i ona totiž funguje precizně, byť klasický dvoupáčkový Rapidfire je po léta zažitý.
Z vyložených detailů chválíme gripy s měkčím povrchem a jeho jemnějším členěním, díky čemuž skvěle padnou do dlaně i bez rukavic. Také sedlo Navigator je vzorem komfortu, přestože nový model Guru se nám zamlouvá asi ještě více. Tolik tedy k testu modelu Modus 29, jedné z důležitých novinek kolekce Author 2021.
Technická specifikace
Rám: Author B karbon monocoque 29
Vidlice: RST F1RST 15 TRL, 100 mm
Kliky: Shimano M5100 B2, 36/26
Brzdy: Tektro Gemini, 180 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano CS-M5100 11-42 (11)
Náboje: Author Helium 15 / Krypton 12
Ráfky: Author Xenon TRC 29
Pláště: Vittoria Barzo kevlar, 2,25“
Řídítka: Author Flatbar 9°, 720 mm
Představec: Author dural
Sedlovka: Author dural
Sedlo: Author Navigator
Hmotnost: 12,45 kg (vel. 19“)
Cena: 49 990 Kč
Model Tuwan C1 je nejluxusnějším hardtailem v nabídce domácího Apache a již v sériové specifikaci je připraven v duchu závodního…
Kultovní značka Yeti slaví pětatřicetiny a k nim si nadělila znovuzrozený hardtail ARC, jenž je ve žluto-tyrkysové barvě pouze v limitované…