Společnost Tern, specialista na městskou cyklo-mobilitu, nabízí několik modelů svých nákladních kol i elektrokol, aby usnadnila všem rodinám i firmám každodenní pohyb ve městě. Dostat lidi z aut na kola, to je jeden z jejich cílů, ovšem není to jen o jízdě ve městě. Do terénu, pro objevování nových míst, pro cestování do přírody a prostě jízdu s velkým nákladem kamkoliv je určena novinka Orox. Terénní cargo-ebike, spojující v sobě roky zkušeností s cargo koly a potřebu vyjet i mimo zpevněné cesty. Náklaďák schopný dopravit do přírody jezdce, náklad, ale i pasažéry, a to třeba na vzdálenost až 300 kilometrů.
Kempování bez auta
Nepotřebujete auto či dodávku, abyste mohli vyrazit sto kilometrů daleko s rodinou někam do přírody a mít s sebou stan, spacáky, nejdůležitější příslušenství. Můžete to naskládat na několik kol do objemných brašen, děti do přívěsného vozíku a taky to zvládnete, jen to bude víc bolet. S ebikem už o něco méně, ale budete řešit nabíjení akumulátorů a převoz druhé baterie, abyste měli dostatečný nájezd. Orox tohle všechno řeší elegantně jedním nákladním elektrokolem, kam se vejde všechno a klidně za něj můžete zapřáhnout vozík nebo přes adaptér celé kolo třeba pro dítě.
„Před šesti lety jsme představili nákladní kolo GSD s vírou, že kompaktní a snadno ovladatelný cargo-bike schopný vozit pasažéry a náklad dostane lidi z aut na kola. Měli jsme pravdu a je radost vidět, jak lidé využívají GSD v přeplněných městech pro každodenní přesuny a převoz nákladu. Ale také jsme zjistili, že se lidé chtějí dostat na kole na řadu míst, kam nevedou pevné silnice a s sebou si rovněž chtějí vzít celou řadu nezbytností, proto jsme na tyhle výlety vymysleli Orox. Celoročně využitelný cargo-ebike pro dobrodružství“
Říká Josh Hon, šéf značky Tern
Tradiční cargo kola jsou na nezpevněných cestách limitovaná jednak menším průměrem kol a také hladšími plášti, naopak terénní kola těžko uvezou tolik, co zpevněný cargo bike. Orox přináší schopnosti a odolnost cargo kola do všech typů terénu, které zvládne díky objemným plášťům a silnému Bosch motoru napájenému i dvěma 800Wh bateriemi. Proto ta možnost opravdu extrémního dojezdu, nebo jistoty pohybu mimo přístup k elektřině po delší dobu. Může ale stejně tak dobře sloužit pro každodenní pohyb ve městě, ale dokáže být univerzálem, který po týdnu ve městě dovolí vyjet o víkendu daleko za jeho hranice.
Schopnost být všeumělem hodně záleží na volbě obutí nebo kol, protože do extrémního terénu může mít kola a pláště 27,5 x 4 palce a na silnici či do města zase lépe pojede na kolech 29 x 3 palce. Průchodnost rámem a vidlicí nebo výška těžiště a geometrie počítají se všemi variantami. Široké hliníkové blatníky třeba s nejhorším počasím a baterie v rámu má svůj vlastní izolační obal, aby jí nevadil nějaký razantní pokles venkovní teploty. Celý rok venku, to je filozofie modelu, jenž bude ve dvou velikostech pro jezdce s výškou 155 až 195 centimetrů.
Zpevněný hliníkový rám počítá s celkovým zatížením až 210 kilogramů na silnici a 180 v terénu, což znamená až 130kg jezdce plus menší náklad do terénu. Hmotnost velikosti M je 31 kilogramů, ale záleží pak, jaká budou kola a obutí, přece jen objemnější pláště něco málo přidají. Rám nese řadu výztuh a díky protažení zadní stavby až za zadní kolo má zadní nosič nosnost 100 kilogramů. Přední vidlice je ocelová a má samozřejmě montážní body pro další příslušenství. To ale platí i pro kolo jako celek, protože Tern vždycky nabízí celou řadu doplňků pro odlišné použití nebo druhy nákladu. Motor Bosch Performance CX s krouticím momentem 85 Nm by měl být dostatečně výkonný, baterie pak lze díky externímu provedení jednoduše měnit. Jedna varianta je osazená 14-rychlostním nábojem Rohloff a řemenem Gates vedeným přes napínací kladku, druhá spoléhá na dvanáctkovou sadu Shimano XT s řetězem, rovněž taženým přes kladku. Dlouhá zadní stavba si to prostě žádá. Brzdy jsou kvůli hmotnosti samozřejmě čtyřpístkové od značky Magura, rovnou s 203mm kotouči. Světlo, dvojitý stojánek, zvonek nebo systém Connect Module pro sledování kola v případě nechtěného pohybu či krádeže, to vše už je samozřejmostí. Montážní oka na přední pevný ternovský nosič zde logicky nejsou, náklad vpředu se řeší přes přídavné nosiče do závitů ve vidlici.
Samozřejmě zde nehledejme možnost složení řídítek a představce jako u semi-skládacích nákladních kol. Tohle je sportovní stroj a vyžaduje disponovat prostory pro parkování. Navíc má zadní stavba profil trubky přesně pro upevnění tažné tyče přívěsného vozíku, takže můžete v garáži udělat ještě parkovací místo pro vozík. Dobrodružství bez auta a „na těžko“ tak v tomto případě nic nebrání, ovšem má to i svoji cenu a ta by měla startovat na částce přibližně 160 tisíc. Je to prostě další auto do rodiny, tentokrát ale nejen do města, ale i do terénu.
(už)
Když přijít s celoodpruženou novinkou pro náročné XC či maraton, tak proč ne dle aktuálních trendů rovnou s lehkým přesahem až do kategorie…
J Jakkoliv zní nadpis nesrozumitelně, myšlenka je docela prostá. Giant totiž na rozdíl od konkurentů v segmentu lehkých e-biků nevsadil na…