Jakkoliv zní nadpis nesrozumitelně, myšlenka je docela prostá. Giant totiž na rozdíl od konkurentů v segmentu lehkých e-biků nevsadil na zmenšený motor s oslabeným krouticím momentem, ale využil pro celokarbonový full „plnotučný“ motor s 85Nm krouťákem, a naopak odlehčil díky menší 400Wh baterii s kvalitnějšími články. Testovaný e-bike Giant Trance X Advanced E+ Elite 2, jenž je druhým cenově nejdostupnějším kouskem své řady, tak váží jen 20,7 kilogramu i s pedály. Je to light e-MTB, nebo jen lehčí klasika? Nejspíš obojí, ale každopádně je to hodně zábavný stroj.
Hodně výkonu pro zábavu
Nevydat se směrem lehčích a současně slabších středových motorů jako Fazua či TQ nebo Bosch SX bylo v tomto případě rozumné rozhodnutí. Vlastní motor SyncDrive Pro, vyráběný značkou Yamaha, má jednak slušný krouťák, ale nabídne i 400% podporu výkonu. Když to vztáhneme ke hmotnosti kola, slibuje to docela zajímavé parametry. Baterie EnergyPak 400 využívá články s označením 22700, které by měly mít lepší energetickou hustotu a celkově lepší vlastnosti. Tady vyvstává první otázka. Bude tahle kapacita stačit? Je to trochu jako silné sportovní auto, kterému dáte malou nádrž, takže musíte buď dovádět jen v menším rádiu kolem benzínové pumpy, nebo šetřit benzín, a tudíž nevyužít plný potenciál motoru. Tolik jen teorie, až praxe v terénu měla naši tezi potvrdit a ukázat, pro koho vlastně tenhle e-bike bude.
Nezačnu tentokrát rámem, ale paradoxně pohonem a jeho možnostmi. Motor váží 2,7 kilogramu, ale odlehčila baterie, která má jen 2,3 kilogramu a z rámu není bez demontáže motoru vyjímatelná. Lze samozřejmě dokoupit extender EnergyPak 200 s montáží namísto košíku a máte 600 Wh, ale to jsme neměli. Systém se ovládá spínačem na horní rámové trubce, kde se rozsvítí pětice diod indikace kapacity akumulátoru a vedle nich pak jedna až pět diod barevně odlišených režimů asistence. Eco, Tour, Active, Sport, Power a pak automatický režim, to není zrovna málo, lze se mezi nimi proklikat buď přímo spínačem, nebo ovládacím tlačítkem na řídítkách v dosahu palce levé ruky. A teď to zásadní, což je aplikace Giant RideControl, kterou stáhnete do mobilu a můžete nastavit v každém z režimů (kromě Auto) úroveň míry asistence i krouticí moment nebo ostrost rozjezdu. Tady je kouzlo všeho, protože můžete najednou ze sporťáku s 85Nm krouťákem a 400% mírou podpory výkonu vytvořit beránka s minimálním 20Nm krouťákem a třeba jen 50% mírou podpory výkonu. S tím logicky souvisí i míra spotřeby energie, takže se lze výrazně přiblížit lehčím pohonům s menším výkonem, a tudíž prodloužit dojezd, pokud to potřebujete, nebo naopak ponechat maximální parametry výkonu a užít si zábavu naplno. Proč tyhle složitosti? Protože můžete mít kolo dvou tváří, kde jedna bude přívětivá k dlouhému dojezdu s menší mírou asistence, a druhá naopak s kratším dojezdem k agresivnímu stylu jízdy. Mimo to lze na telefonu sledovat všechny údaje o jízdě, práci motoru, naplánovat si trasu, mapovat trasu, vidíme i „kondici“ baterie, která byla v plném nabití na 96 % původního stavu, a v podstatě zde nic nechybí. Tady prostě udělal Giant hodně práce, a kdo chce ladit pohon do posledního detailu, má možnost.
Vlastně je tohle všechno odpovědí na to, proč někdo vytvoří lehký e-bike, ale dá do něj standardní „plnotučný“ motor, místo aby slabším agregátem ušetřil hmotnost. Jezdec má na výběr, a vzhledem k jízdním vlastnostem kola je to jednoznačně přínos. Chcete-li dovádět, rám, podvozek, geometrie i mullet koncepce kol 29/27 vám v tom nijak nebrání, a výkon vždycky uvítáte, když jej nepotřebujete, tak laďte v aplikaci.
Málo kil - hodně sil
Možná trapný verš, ale vystihuje to, o čem tohle kolo je. Celokarbonový rám bez možnosti jednoduše vyjmout baterii je tuhý, lehký a jen na spoji horního vahadla se zadní stavbou byla za jízdy vidět nepatrná flexe, ale v podstatě k tuhosti nelze mít připomínky. Na začátku uvedená hmotnost pro velikost M je perfektní údaj, takže manipulace s kolem je snadná, a totéž platí třeba i pro rozjezd s vypnutým pohonem. Kolo dokonale padne do ruky, má moderní trailovou geometrii, a i když jsme testovali menší emko, podle tabulky výrobce všechno sedí, a třeba na mých 189 cm bych chtěl elko, nikoliv už XL, tam by byl reach i horní trubka výrazně nad mojí komfortní zónou. Rám s masivní partií kolem hlavové trubky nevypadá směrem k motoru tak objemně, takže celek je dokonale sourodý a zadní stavba svými vyššími řetězovými vzpěrami i levou vertikální výztuhou dokonale zapadá do celku. Hodně masivní je předozadní profilace sedlové trubky, jednak kvůli čepu horního vahadla, a pak i kvůli výztuze napojení horní trubky. Spodní vahadla virtuálu Maestro jsou průchozí pro řadicí bovden i hadici zadní brzdy, takže vedení kabeláže naprosto skvěle řešené. Vstup do hlavové trubky skrz horní ložisko je rovněž elegantní, ovšem pro mechaniky je tenhle trend ztížením každé operace. Vodítko řetězu, ochrana řetězové vzpěry nahoře i dole nebo závity pro košík na bidon čí zmíněný extendr a především Flip Chip otočná vložka v horním vahadle pro změnu výšky těžiště a geometrie, všechno tohle na kole nechybí.
Testovaná verze má odpružení Fox, kdy zdvihy 150 mm vpředu a 140 mm vzadu plně dostačovaly i v těžším terénu, kde se krásně sešla stabilita kola daná hmotností a geometrií nastavenou rovnou ve sjezdovějším Low módu. Posed příjemně padne do ruky, ale počítejte s modernější delší geometrií, díky rozumnému úhlu sedlové trubky šlapete jen lehce pod sebe a ruce jsou víc natažené dopředu. Na rovině kolo jede docela příjemně, a nebylo nutné ani s vypnutým motorem častěji přepínat páčku lockoutu tlumiče do střední „šlapací“ polohy, či dokonce zamčené pozice. Jen lehké pohupování v rozmezí základního SAGu a prostě jedete. Spínač aktivuje jednu zelenou diodu a Eco režim vám pomůže lehkým postrkem, který spíš jen překoná hmotnost samotného kola, než abyste plně cítili podporu. To je ale na rovině, do prudšího kopce už asistence je znát, ale proti dalším režimům tady ještě trochu „tahá za nohy“. To dvě zelené diody už jsou do kopce i na rovině docela slušně znát a třetí žlutý třídiodový režim Active už klidně může být plnohodnotným společníkem do těžkého terénu. Bavíme se o sériovém nastavení pohonu na téměř maximální parametry každého režimu, ne o výkonu staženém aplikací pro úsporu energie. Oranžová čtveřice diod módu Sport už by stačila pro ostřejší styl jízdy, ale je tu ještě červená pětice Power, která nabídne maximální zábavu a asistenci. Jediný stisk vystouplého středového tlačítka ovladače pak přepne na režim Auto, který plynule volí mezi režimy dle aktuální situace a bude jednoznačně nejlepší volbou pro sportovní styl jízdy. Tohle prostě chcete a díky šestici snímačů dávkuje pohon svoji sílu naprosto skvěle v souladu s podmínkami terénu a jeho sklonu. Bike jde na zadní, když zaberete, umí se ostře rozjet do kopce už s minimálním záběrem do klik, ale současně není pohon pocitově „překoňovaný“, když by mělo být výkonu příliš. Hlučnost přitom nijak nevybočuje ze standardu prémiových motorů, takže v závislosti na otáčkách motor stupňuje hlasitost, ale patří k tiššímu průměru.
Testovací jízdy na oblíbených trasách byly zajímavou ukázkou toho, jak důležité je tady umět hospodařit s kapacitou baterie. Slabší režimy to samozřejmě umí, ale pokud zvolíte Auto, máte metrák a vašich prvních pět kilometrů směřuje do kopce, tak nahoře mizí první dílek baterie. Další pak mizí při rychlém táhlém výjezdu, který zvládáme při skoro 25km rychlosti, což je prostě neskutečná zábava. Když někde odskočíte, zadek ještě zabere a protočí kolo, když podřadíte, motor v otáčkách nevadne, ale jede plynule, a jakmile dáte těžší převod, škubne to s kazetou, protože krouťák neošidíte. V plném výkonu to prostě není motor Light e-MTB stylu, je to plnohodnotný sportovní kousek, tedy pokud jej takto chcete využít a současně ale máte díky hmotnosti kola k této kategorii ovladatelností strašně blízko. Na šestnáctém kilometru, kam jsme se s nastoupáním skoro pětistovky metrů dostali, už ale svítí poslední dva dílky baterie a aplikace hlásí jen 20% kapacitu. To sedí, takže sjezd a v dalším stoupání zbývá jeden dílek, jenž začne blikat. Celkem tedy 20 kilometrů s asistencí pohonu, ovšem z toho patnáct do kopce a stále naplno, včetně řady ostrých krátkých stoupání. Hospodárnější režimy pak zvládly v méně agresivním naladění pohonu mnohem delší kilometráž, a tady není problém najet víc jak trojnásobnou dávku, ovšem je to už víc „za svoje“. Hmotnost kola ale vůči tomu neprotestuje, takže proti těžším e-bikům je to mnohem příjemnější. Jediné, na co je třeba si zvyknout, je délka klik, která je tady 165 mm a delší 170mm kliky má jen XL rám, kdežto S má dokonce 160 mm. Ta menší páka je při šlapání na nižší výkon znát, ale na druhou stranu byla prostupnost kola terénem naprosto špičková, aniž by nějak utrpělo skvělé vedení a „flow“ schopnosti.
Tohle prostě chcete prohnat po všech náročných stezkách, abyste díky motoru vystřelili z utažené zatáčky nebo přes nějaký skok směrem dopředu. Jistě, délku kola neošálíte, takže je třeba za to občas vzít trochu agresivněji, ale na druhou stranu není hlavový úhel tak položený, takže točivost a delší zadní stavba i hodnota reach skvěle kombinují stabilitu a současně ovladatelnost. Nesetkali jsme se v nějaké pasáži s tím, že by třeba odpružení nestíhalo, nebo že by čtyřpístky SLX potřebovaly ještě trochu síly navíc. Možná jen zbytečně nahuštěná zadní Vittoria Mazza byla na kořenech díky kruhovějšímu profilu víc klouzavá, ale standardně by tady měl být jiný plášť, originál Minion DHF vpředu je prostě sázkou na jistotu snad v každém terénu.
Jaký je tedy e-bike ležící na pomezí dvou kategorií a má smysl po něm sáhnout, pokud cílíte do Light e-MTB segmentu? Když chcete jezdit hlavně za svoje a motor bude opravdu jen občasnou pomocí, nebo bude každý ušetřený gram a hmotnost kolem sedmnácti kilogramů cílem, tak je pro vás výkonu tohoto stroje škoda. Nevyužijete jej. Jestli hledáte zábavný a agresivní e-bike s hodně příznivou hmotností a přijmete kratší dojezd při ostré jízdě s plným výkonem, kdy ale můžete kombinací všech parametrů zvládnout naopak násobné porce kilometrů, tak využijete jeho potenciál naplno. Svojí ovladatelností a projevem pohonu ale rozhodně bude bavit obě skupiny.
Rám: Advanced Composite, 140 mm
Vidlice: Fox 36 Float Performance, E-Tuned, 150 mm
Tlumič: Fox Float Performance EVOL
Kliky: Praxis, 36 z., 165 mm
Brzdy: Shimano SLX, 4pístek, 203 mm
Řazení: Shimano SLX, 1x12
Přehazovačka: Shimano SLX
Ráfky:Giant TRA Hookless
Náboje: Giant TRA
Pláště: Maxxis Minion DHF 29x2,5“/ Maxxis Dissector 27,5x2,4“
Kazeta: Shimano CS-M6100, 10-51
Sedlo: Giant Romero
Sedlovka: Tranz-X Rad+, stavitelná 140-170 mm
Řídítka: Giant Contact SL35 Trail, 780 mm
Představec: Giant Contact SL35
Motor: Giant SyncDrive Pro 2, 85 Nm
Baterie: Giant EnergyPak, 400 Wh
Displej: Giant RideControl GO
Hmotnost: 20,7 kg
Cena: 173 999 Kč
Když přijít s celoodpruženou novinkou pro náročné XC či maraton, tak proč ne dle aktuálních trendů rovnou s lehkým přesahem až do kategorie…
Společnost Tern, specialista na městskou cyklo-mobilitu, nabízí několik modelů svých nákladních kol i elektrokol, aby usnadnila všem…