Vidlice švýcarské značky DT Swiss patří nejen díky jejich původní produkci u anglického výrobce Pace k exkluzivnějšímu zboží. Originálně konstruovaný all mountain model DT Swiss XMM s dvoudílným lepeným můstkem jsme prohnali zatěžkávací zkouškou v náročném terénu, nevedl si vůbec špatně.
Vidlice má magnesiovou korunku s výraznou profilací a dvojicí otvorů pro bowden ovládačů z řídítek. Vnější nohy jsou rovněž z magnesia, vnitřní jsou duralové. Zmíněný dvoudílný spojovací můstek je lepený a uvnitř má speciální zpevňující žebra, která navyšují tuhost. Ta byla u této verze se zdvihem 140 mm navýšena ještě použitím pevné 15mm osy s vlastním systémem šroubovacího rychloupínáku RWS. Dvojice ochranných vložek ve vnějších nohou zaručuje přesné dosednutí náboje a hlavně možnost pevného dotažení osy. Úchyty třmene brzdy jsou určeny pro standard postmount.
Ventilek na korunce patří jednodílné vzduchové komoře, kdy se tlak automaticky nastaví v pozitivní i negativní komoře.
Na pravé straně korunky je ve stříbrném kolečku lockoutu velmi dobře dostupné červené kolečko regulace odskoku a obojí je ovládáno drobnou duralovou páčkou z řídítek. Tato regulace Single Shot ovládá průtok oleje jednodílnou olejovou patronou a nabízí buď úplný lockout bez ochranného zdvihu, nebo plně otevřený mód. Páčka ovládání je sice z hmotnostního hlediska minimalistická, nicméně komfort ovládání je trochu slabší a návrat regulačního kolečka zpět do otevřené pozice nepatrně váznul.
Při tlaku 90 PSI odpovídajících hmotnosti jezdce 85 kg byla vidlice zpočátku pocitově kompresně přetlumená. Po třiceti kilometrech se dostatečně zajela a citlivost se výrazně zvýšila. Chod byl plynulý, ovšem vůči drobným nerovnostem nelze hovořit o maximální žehličce, do výraznějšího zdvihu se vidlice zanoří až s příchodem středních rázů. Ve stoupáních tedy vidlice kopíruje terén, ovšem nejde tolik do zdvihu.
Její parketa je ovšem rychlá jízda po rovině nebo z kopce, tam se 140 mm zdvihu ukáže v plné parádě. Dostat vidlici na dno se nám téměř nepodařilo, ve středních hodnotách zdvihu byla poměrně citlivá a výraznější nárůst progresivity přišel až v poslední čtvrtině zdvihu. Celkový chod pružení byl poměrně kultivovaný, vidlice zbytečně nehoupe, ale do zdvihu jde pocitově s nepatrně přitaženou kompresí, která je u provedení Single Shot nastavena z výroby. Na hodně rozbitém povrchu ale jezdce dokáže velmi slušně podržet a při jízdě ze sedla nemá tendenci se lehce rozhoupat jako její citlivější soupeřky.
V čem ovšem tento model vyniká, to je torzní tuhost daná především dvojitým můstkem Torsion Box a pevnou osou. Při ostrém brzdění v zatáčkách nebo při pomalých průjezdech takřka trialových pasáží, kdy se hmotnost jezdce maximálně opírá o přední zatočenou vidlici, navíc namáhanou ještě působením brzdy, se konstrukce ani nehne. Tuhost je naprosto skvělá a vidlice díky ní nabídne jezdci okamžitou reakci v každé zatáčce.
Hmotnost vidlice je přitom 1 795 gramů včetně lockoutu na řídítka a pevné osy, což je velmi slušná hodnota při daném zdvihu a tuhosti konstrukce. Cena tohoto modelu začíná těsně nad částkou třináct tisíc korun v provedení na rychloupínák a se zamykáním na korunce. Verze na pevnou osu se zamykáním na řídítka je pouze v provedení tlumení Twin Shot a pohybuje se přibližně o pět tisíc výše.
(už)
Plusy: tuhost, hmotnost, regulace
Minusy: páčka lockoutu
Domácí malosériový výrobce Godspeed nabízí karbonové MTB rámy zcela unikátní konstrukce. Vnější vrstva z jednosměrného uhlíkového…
Je mým dobrým zvykem při psaní si pustit nějaké internetové rádio. Jaká to byla náhoda, když jsem položil prsty na klávesnici, že začnu…