Je mým dobrým zvykem při psaní si pustit nějaké internetové rádio. Jaká to byla náhoda, když jsem položil prsty na klávesnici, že začnu psát své zkušenosti s GPS cyklocomputerem Garmin Edge 800 a z reproduktorů se ozvala kapela Lucie (stará dobrá Lucie) a její Dotknu se ohně. Já měl před sebou dotykový Edge a v duchu slov písně „Hledej, hledej, mě mezi kousky popela“ jsem se rozhodně nemorousil v popelu, ale hledal na mapě a v menu této zajímavé mašinky. Dotkněme se tedy Garminu Edge. Spíše, pořádně ho „ohmatejme“.
Edge 800 není rozhodně novinkou posledních dnů. Ale vyžádali jsme si ho od dovozce Garminu, abychom ho i tak trochu porovnali s modelem 705, který jsme měli k dispozici zhruba před rokem.
Edge 800 především zeštíhlel, zásadně se změnilo připevnění k představci (na řídítka si dá Garmina jen zoufalec, ale jde to také, samozřejmě) a co je hlavní, poskytuje komfortnější ovládání pomocí dotykového displeje.
Ale rozbalme už krabici. Já byl celkem nedočkavý, ač na jednu stranu jsem začal ta všemožná tlačítka, displeje, sloty a paměťové karty kolem nás nenávidět, ale na druhou stranu jsem vždy tak zvědavý, že s krabicí běžím domů a obvykle roztržitostí urvu její víko. Tentokrát odolalo.
V balení nalezneme spousty věciček. Na vrchu se na nás šklebí samotný Edge a pod ním napájecí kabel, USB kabel (už jich mám doma asi třista, nedostávám ho pouze v sámošce k salámu), snímač tepové frekvence, snímač kadence a rychlosti, paměťovou kartu a dvě montážní sady na připevnění přístroje na kolo. A samozřejmě nechyběl Qick start manual, Manuel de Démarrage rapide nebo Manuale di Apio rapido a dokonce Schnellstartanleitung a Guía de incio rápido. Samozřejmě to jsou manuály v několika jazycích, z nichž majitel použije pouze jeden. Vždy si říkám, kolik papíru se zbytečně vyhodí zásluhou nejen Garminu, ale milionů jiných přístrojů. Určitě na ně padne prales.
Oproti staršímu modelu 705, Garmin vymyslel upevnění k představci velmi elegantně. Pomocí gumiček a redukce připevníte na představec kruhový modul a do něj zacvaknete otočením samotný přístroj. Elegantní, rychlé a bezpečné připevnění. Lépe to snad už vymyslet nešlo. Navíc najdeme v balení dvě montážní sady, neboť každý správný cyklista vlastní nejen horské kolo, ale i silniční. Tedy v případě, že chcete být kompletní cyklista.
Zbývá namontovat snímač kadence a rychlosti. Proč rychlosti, když přístroj měří pomocí systému GPS? Garmin u série Edge používá čidlo otáčení kola k určení rychlosti a celkově najetých kilometrů. Jsou to jediné GPS, které měří šikmé vzdálenosti, ne vodorovné. Po instalaci si Edge během prvních kilometrů kalibruje čidlo a sám vypočítá obvod kola. Jakmile je kalibrace dokončena, začíná Edge z čidla přebírat informace o rychlosti a vzdálenosti. Pokud se kalibrace rozhodí, vrátí se Edge zpět k GPS. GPS se ale neustále používá pro zápis projeté trasy, pro srovnání ve funkci virtual partner a další funkce, které vyžadují GPS.
Nový systém upnutí bychom vyzdvihli jako velmi zásadní zlepšení. Nejvíce to chápou ti, kterým starší sedmsetpětka z kola upadla i s držákem.
Nejdříve je samozřejmě potřeba přístroj nabít. Při plném nabití uvádí výrobce, že přístroj bude fungovat až 15 hodin. To se bez problému potvrdilo. Nám vydrželo jedno nabití bez problému čtyři tříhodinové vyjížďky. Potom jsme vyměkli a přístroj zase raději nabili.
Po našich zkušenostech s podobnými přístroji od Garmina je patrné, že se zkracuje startovací doba po zmačknutí tlačítka ON. Za zhruba 10 sekund je přístroj v pohotovosti vám sloužit. Družice najde také velmi brzy a již se na vás směje displej buď s čísly o údajích jízdy, mapou nebo záznamem převýšení.
Jak už to bývá u takovýchto přístrojů, které vás vedou při tréninku a ukazují možné i nemožné údaje o vašem pohybu a stavu, nejprve je potřeba nastavit některé hodnoty. Garmin tomu v menu říká uživatelský profil. Musíte si zjistit, jakého jste vůbec pohlaví, máma vám řekne kolik vám je let, váha zase kolik vážíte, změříte svou výšku, nastavíte tepové prahy a vyberete druh aktivity. Přesněji, jak často týdně sportujete nebo jestli jste dokonce celoživotní sportovec. Nastavíte údaje o svém kole (můžete navolit až tři kola). Navolíte také alarmy na tepové frekvence. Pobavil mě vzdálenostní alarm. Nastavil jsem jeden kilometr a Edge mě už varoval, že je potřeba se vrátit. Okamžitě zpět!
Tady musím vzpomenout jednu historku ze soustředění. Tu si nemohu odpustit. Při silničním tréninku na soustředění trenér nařídil jednomu závodníkovi, že po třiceti kilometrech to má otočit a vrátit se. Závodníkovi méně chytrému. Ten, jakmile mu na computeru padla třicítka, vzal uprostřed balíku, bez varování, za brzdy, že to otočí a vrátí se. Vrátili se čtyři. V sanitce.
Ale zpět k přístroji. Ten je také zábavný, nebo alespoň jízda s ním bude pro vás zábavnější. Vše jsme nastavili, nezbývá než sednout na kolo a vyrazit.
Od moderního přístroje můžete čekat takové množství dat, že nestačíte přepínat. Edge nekompromisně zmapuje váš pohyb tak dokonale, že nemáte šanci cokoliv skrýt, ani třeba před manželkou, která si přečetla manuál a váš Edge ovládá (nejen tedy vás). Už když jsem si v hlavě promýšlel text tohoto článku, věděl jsem, že nebudu popisovat jednotlivé funkce přístroje. Kdybych se do toho pustil, tak bych vytvořil akorát další manuál. Co mě na přístroji doslova fascinovalo, byla doslova neuvěřitelná možnost sledovat na displeji až 30(!) údajů o vaší jízdě. Takové množství určitě ocení ti nejúchylnější sledovači čísel. Jak je to možné? Základní zobrazení pro jízdu je přepínání mezi mapou, zobrazení převýšení, virtuálního partnera a číselné hodnoty pro jízdu. A právě pro číselné hodnoty si můžeme na jednom displeji navolit až deset údajů a celkem tři displeje, které přesunujete mezi sebou pohybem prstu, jak jste asi zvyklí ze svého dotykového smartphonu listujete fotografiemi. Ale ubezpečuji vás, že ani tři displeje vám na všechny údaje, kterými přístroj disponuje, nestačí. Nabízí jich totiž sedmdesát(!). Jsou to údaje o kadencích, vzdálenostech, navigaci, tepových frekvencích, výkonech, převýšeních atd. Jediné, co snad neumí Edge změřit, je míra alkoholu ve vaší krvi, pokud se cestou z vyjížďky zastavíte na jedno a více kousků. Ale možná časem to dokáže také.
Jakmile si přístroj namontujete, okamžitě zavolejte svému trenérovi, že ho již nepotřebujete. To samozřejmě s velkou nadsázkou. Edge disponuje celou řadou tréninkových funkcí. A věřte tomu, že ho neoblbnete. Nejběžnějším způsobem řízení tréninku, nebo přesněji naší jízdy, je intenzita podle tepové frekvence. Samozřejmostí je nastavení zvukového signálu při překročení zadané tepové frekvence nebo při poklesu pod nastavené rozpětí. Proč jsem se opravil v předcházející větě z tréninku na jízdu? Protože podle tepové frekvence je v současné době skvělé maximálně hubnout (a i to ještě s otazníky). Ve vyšších intenzitách je přesnější měření podle výkonu, wattů. Ale není problém takové zařízení přikoupit a s Edge spárovat. To on umí velice dobře.
Mě zaujala jedna ze základních obrazovek displeje, kterou si navolíme opět pohybem prstu, kde vidíme virtuálního tréninkového partnera. Navolíme si velmi jednoduše, že chceme jet třeba průměrem 25km/hod a v průběhu jízdy vidíme, jestli máme na digitálního přítele ztrátu nebo náskok. Když náš štve a ujíždí nám, několikrát ťukneme na znaménko minus, zpomalíme a dojedeme ho. Ještě zábavnější je ale soupeřit s partnerem, který již v minulosti stejnou trasu jel. A to můžete být třeba vy, když jste si trasu zaznamenali a uložili. Pozici virtuálního partnera vidíte i nad mapou a nad výškovým profilem.
Jak je krásná ta technika, že? V reálném životě a jízdě tréninkového kamaráda uvidíme tak akorát ve sprše.
Funkce trénink nabízí samozřejmě hojnost možností. Není potřeba se jimi v tomto článku unavovat. Ale věřte tomu, že jich je tolik, že je sotva všechny využijete.
Ano, světe div se, GPS zařízení Garmin Edge 800 umí i pracovat s mapou, umí vás dovést do cíle, ukázat na mapě kde jste. To je překvapení, že? Upřímně řečeno, psát dnes o GPS navigaci mi připadá dost primitivní. V době, kdy je navigace pomalu v každém telefonu a pomalu bude i v hodinkách (ale hodinky se pomalu nenosí, protože jsou v telefonu) to smysl opravdu nemá. To, že GPS navigace vás navede přesně do cíle, že vám ukáže, kde je hospoda nebo erotická prodejna, ví každé malé dítě. V případě Edge chci ale vyzdvihnout možnost přesouvat polohu mapy prstem a zvětšovat ji a zmenšovat pouze dotykem. Pro cyklistu nedostižné vylepšení oproti možnosti stejné funkce pouze tlačítkem. Pro kvalitní navigaci je také potřeba skvělá citlivost přístroje na příjem signálu. Zatímco u některých zmíněných telefonů se o ní dá silně pochybovat, v případě Garminu to je jiná píseň. Za celou dobu testování se nám nestalo, že bychom signál ztratili. A pokud by se to stalo, zmíněná čidla rychlosti kola nám pořád základní údaje ukazují do doby, než ze stínu vyjedeme.
Mnozí se teď jistě těší, až napíšu něco o routování. Pro méně znalé je to o možnosti odklikat si plánovanou vyjížďku na mapě v počítači a tu potom přenést do Edge. A to především v tom případě, když si chcete zvolit svou trasu a ne například přístrojem nabízenou nejkratší trasu. Samozřejmě to jde, ale pouze v případě routování po silnicích a na mapách Cyklo Czech od Picodasu po cyklotrasách, cyklostezkách a základní síti lesních a polních cest. Jste biker a jste zklamán, že nelze trasu naroutovat po všech značených turistických trasách nebo dokonce po neznačených cestách uvedených na mapě?? Tak to asi budete zklamaní hodně dlouho. A není to vina Garminu nebo jiných značek navigací. Nebo budete muset routovat opravdu po hóóódně malých kouscích a nebudete přesně opisovat cestu, ale cesta bude znázorněna malými úsečkami (pamatujete ještě ze školy jaký je rozdíl mezi přímkou a úsečkou?). V čem je problém, že nejdou routovat i málo významné lesní a polní cesty? V přesnosti map nebo ještě lépe v kvalitě mapových dat. Na nepřesných datech nelze routování postavit, protože uživatel by z toho byl otrávený. Je potřeba si uvědomit, že například silniční a uliční síť na automapách pro navigace má chybovost 0,5%. To je pro uživatele ještě snesitelné. Ale zakreslené lesní a polní cesty mají dokonce chybovost 10 až 15%. Zatímco dálnici nebo jen obyčejnou silnici třetí třídy nám nikdo asi přes noc nepřesune, tak třeba lesní cestě postaví majitel pozemku do cesty plot zahrady a cesta je rázem mimo původní nákres na mapě. Ale hlavním důvodem zániku cest je především změna hospodaření v krajině, jako jsou třeba pastvy a zalesňování. A barevně značené turistické trasy? Zdánlivě jsou desítky let pořád na svém místě, ale věřte tomu, že každoročně dojde u nás na stovkách kilometrů ke změnám, někdy i zásadním. Klub českých turistů, který cesty značí, rozhodně nemá povinnost tvůrcům map pro navigace podávat o změnách nějaké hlášení a také nikomu změny nehlásí. A to občas změní i barvu značení. A aby byly problémy ještě větší, přesný průběh značek (myšleno plus, minus 10 metrů v zakreslení) není v žádných stávajících mapových dílech zaznamenán. Současná mapová data jsou v tristním stavu a chyby v nich jsou staré již několik desítek let.
Je to zajímavé téma, ke kterému se rozhodně vrátíme samostatným článkem.
Je to velmi jednoduché. Ač v posledních letech mám rád, že nemusím používat nějaká tlačítka a přístroje, ač jsem příznivec „čisté“ jízdy bez přístrojů, maximálně s jednoduchým cyklocomputerem, ač se s pohrdáním dívám na ty, kteří podobné zařízení používají, jsem Edgem 800 ohromen a nadšen. Stal se nejen mým přítelem, ale i přítelem mých kol. Oproti sedmsetpětce je Edge opravdu jiná káva. S chutí jsem si nastavil všechny tři displeje a s chutí je sleduji. Při jízdě bez tréninkového partnera se mi staly kamarády čísla a grafy. Grafy? Ano opomenul jsem se zmínit, že můžete sledovat graf své tepové frekvence. Když k tomu přidáme graf převýšení, lze používat množné číslo. Rád se opájím sledováním hodnoty okamžitého sklonu terénu a nikdy nezapomenu zavolat, kdy asi přijedu domů z nedělní vyjížďky na oběd, protože Edge vám to řekne také. Pouze vám neprozradí, jestli bude řízek nebo guláš.
Když si k celé té úžasné věcičce, kterou jsem si během minutky přimontoval na představec, ještě uvědomím, že si mohu stahovat a zobrazovat záznamy z tréninkového serveru Garmin Connect, kde si mohu i vytvářet automatický tréninkový deník a další tréninky sdílet i pomocí Facebooku nebo data přeposílat emailem, z té hračičky se stane opravdu dokonalá záležitost.
Občas si říkám, kam to všechno povede. Zdá se, že hardware je na vrcholu, že už při jízdě na kole není co změřit a znázornit. Možná Garmin časem přidá ty watty. Pravděpodobně dojde ještě k většímu „ztenčování“ přístrojů. Zmenšování nemá smysl, protože je potřeba větší displej, aby na něm něco bylo vidět. Baterie vydrží v budoucnu více. Nebo že bychom mohli sledovat údaje v brýlích? To všechno jistě přijde. Tak trochu mě mrazí z toho, co všechno bude. V každém případě jsem poznal, že Garmin nám připraví v budoucnu nejedno překvapení.
(kany)
Každým rokem této době přichází maloobchody se slevovými akcemi na jízdní kola. Hlavní prodejní sezóna skončila a tak nezbývá než vyprádnit…
Plášť Continental Mountain King sice pro letošek dostal zcela novou, přepracovanou tvář s prořezanými profily, které fungují trochu jako…