Výkon 900 lumenů není u kompaktního světla zrovna málo, noční jízdy se světlem Force Stogie tak byly o hodně velké jistotě na silnici, ale ani v terénu nás jeho světelný kužel a výkon nezklamal.
Světlo podlouhlého tvaru sází na přední polovinu těla z hliníku a zadní z plastu, přičemž rozměry 103 x 33 x 30 milimetrů patří mezi středně velké kousky. Optika ukrývá jednu 10W LED diodu Osram P9 se zmíněnou 900lm svítivostí a napájí ji integrovaný 2600mAh akumulátor s dobíjecím konektorem na spodní straně svítilny. Na řídítka pak světlo jistí jednoduchý držák se silikonovým páskem schopným pokrýt průměry 22,2 – 31,8 mm. Ten sice neumožňuje natočit svítilnu do strany, ale jinak držel spolehlivě, a to i při častém přepínání režimů tlačítkem na horní straně. Zmíněný spínač aktivuje celkem šest režimů, tedy tři režimy svícení (100, 50, 25 %) a tři blikání. Automaticky se světlo vždy zapne na nejvyšším výkonu konstantního svícení a proklikáte se postupně k nejnižšímu, jenž je ideální někde do města pod veřejné osvětlení, dva silnější pak zvládnou noční silnici naprosto perfektně a rovněž dobře poslouží i v terénu. Šíře světelného kužele je dostatečná na téměř celou vozovku a v terénu pak dobře nasvítí i okolí stezky. To vše v závislosti na sklonu světla na vzdálenost zhruba pětadvacet až padesát metrů před kolem. Dál už je to spíše jen na silnici, protože intenzita světla je samozřejmě nejvyšší v místě středu jeho dopadu na vozovku. Přesto ale nedělá „hluché“ místo bezprostředně před kolem a k místu dopadu, tady musíme uznat, že světlo je intenzitou dobře rozložené na celou vzdálenost od kola až po nejintenzivnější střed dopadu na vozovku. Na nejvýkonnější režim by měl akumulátor vydržet zhruba dvě hodiny, což se nám při hodinové vyjížďce v teplotě pět nad nulou spolehlivě potvrdilo, výkon neklesl a současně indikátory kapacity hned za spínačem svítily stále všechny, aby následně začaly postupně jeden po druhém zhasínat. Chválíme i lehké přetažení optiky do boků, takže i auta přijíždějící ze strany světlo dobře vidí, aniž by to ale obtěžovalo jezdce.
Co se týká režimů blikání, tam je nutné přidržet u zapnutého světla spínač trochu déle a přejde do režimu blikačky. Volba mezi světlem a blikačkou tak není zrovna nejintuitivnější a je nutné se trochu proklikávat, ale za chvíli si zvyknete. Její klasické blikání není očím úplně příjemné, takže jsme zkusili režim pomalejšího blikání, jenž je vstřícnější. Třetí režim ponechává delší pauzu vždy mezi dvěma rychlými probliky za sebou. Je ideální pro denní ježdění, protože za tmy byla tmavá pauza přece jen už moc dlouhá pro bezpečný provoz. Maximální výdrž akumulátoru je osm hodin na nejslabší 25% svícení, blikačky by měly zvládnout až šest hodin. Ovládání menším spínačem na horní straně pak sice nevyžadovalo nějak světlo přidržet při jeho stisku, ale v dlouhých zateplených rukavicích je spínač přece jen hůře ovladatelný. To ale platí pro nás během testu, kdy jsme zkoušeli všechny režimy, každý většinou zapne jeden a vyráží. Stogie za 799 korun tak můžeme s klidem doporučit všem, kdo za tmy i za dne jezdí hlavně na silnici a v terénu pak potřebují sice silné, ale kompaktní světlo. S hmotností 124 gramů jim bude tenhle kousek solidním společníkem.
(už)
Je jasné, že v dnešní době budou na cyklistickém trhu přibývat různé IT přístroje, a především cyklocomputery vybavené procesory, které nám…
Vývoj elektroniky pro jízdní kola snad nemá konce. Je až neuvěřitelné, co vše si už můžeme z této oblasti na kolo…