Je jasné, že v dnešní době budou na cyklistickém trhu přibývat různé IT přístroje, a především cyklocomputery vybavené procesory, které nám budou shromažďovat a posléze zobrazovat nejrůznější údaje.
Novinkou na našem trhu jsou cyklocomputery Bryton. Když brouzdáme po internetu a lovíme novinky, tak jsme na ně samozřejmě narazili. Ale získat je do testu bylo možné až v okamžiku, když se objevily i na našem trhu, a to prostřednictvím slovenského a českého zastoupení firmy MERIDA. Pro náš test jsme si vybrali druhý v hierarchii nabídky, a sice model Rider S500 z řady Pro.
Již bezprostředně po vybalení přístroje jsme byli příjemně překvapeni perfektním zpracováním. Pěkné tvary, něco mezi klasickým designem s lehkými futuristickými prvky, a především opravdu čistě provedený. Velmi příjemný rozměr displeje 36 × 48 mm (uvádíme vždy rozměr v milimetrech, protože ty jsou názornější než běžně uváděná uhlopříčka), po stranách čtyři tlačítka na ovládání. Ale pětistovku lze ovládat i dotykem. Na zadní straně gumové víčko překrývající nabíjecí konektor USB-C. U přístroje samozřejmě nechyběl držák pro připevnění na představec, kde je pro cyklocomputer nejbezpečnější místo. Můžete si ale přikoupit i celkem oblíbený držák na řídítka, kdy bude computer umístěný před představcem.
Ale už přístroj zapněme. Vynecháme obligátní potřebu do přístroje zadat údaje o jezdci a o kolech. Protože nebudeme suplovat návod. Ale je třeba dodat, že si můžete navolit až tři různá kola, jako třeba silničku, MTB a gravel. Po zapnutí a před zahájením tréninku se zobrazí na displeji velké, barevně rozlišené piktogramy pro pohodlný výběr kola, na kterém právě pojedete.
Navigujeme, jedeme, sledujeme údaje
Přístroj obsahuje barevnou mapovou grafiku. Pokud není v přístroji mapa potřebná pro pohyb v místě, kde se právě nacházíte, můžete si stáhnout v podstatě jakoukoli mapu z celého světa na stránkách výrobce. Mapy jsou zdarma k volnému stažení. V počítači nalezneme všechny tři potřebné navigační systémy jako GPS, Galileo a Glonass. K tomu ještě Queidou a BSSS.
Pro navigaci máte samozřejmě možnost zadat bod nebo celou trasu. Nutno uvést, že bod, do kterého se potřebujete dostat, se zadává hlasem. Je to velmi rychlé a účinné. O mnoho pohodlnější je ovšem zadávat cíl nebo celou trasu na vašem smartphonu, do kterého si stáhnete aplikaci Bryton Active. V ní si můžete naťukat body trasy prstem a ihned vidíte na mapě ve smartphonu znázorněnou trasu a pod mapou údaje o trase. Například graficky převýšení po celé trase, vámi zvolené postupné way pointy nebo slovní poznámky. Samozřejmě nechybí celkové převýšení a délka trasy. Zvolenou trasu nebo cílový bod jediným klikem pošlete do cyklocomputeru. Je to vše velmi jednoduché a názorné. Otevřete si trasu, nasednete na kolo a přístroj vás neomylně vede do zvoleného cíle. Pokud se vám stane, že sjedete z trasy, třeba když se zamyslíte nad nedělním obědem, co vám dá partnerka na stůl, až přijedete z vyjížďky, není problém se vrátit opět na správnou trasu. Samozřejmě lze také trasu obrátit. Třeba v případě, že jedete tam a po stejné trase zase zpět.
V přístroji jsou také nahrané POI body. Dostanete na trase hlad? Není problém, POI body restaurací vás zavedou k nejbližší hospodě. Potřebujete opravnu kol? Také vás k nejbližší přístroj zavede. Stejně například k lékárně, nemocnici nebo kavárně apod.
Při jízdě je samozřejmě mapa jen jedním z displejů, které můžeme sledovat. Listovat můžete po čtyřech displejích, na kterých se zobrazují běžné údaje, jako jsou například vzdálenost, rychlosti, převýšení, kalorie apod. Celkem vám computer nabídne osmnáct údajů.
Jakmile absolvujete trénink nebo vyjížďku, máte možnost si trasu s údaji uložit nebo vymazat. Samozřejmě si všichni trasu ponechají a prohlédnou si ji buď v computeru, nebo ještě lépe v aplikaci Active. Uvidíte nejen na mapě projetou trasu, ale samozřejmě rychlostní údaje, převýšení, tepové frekvence (potřeba mít tepový snímač), spálené kalorie, teplotu a další údaje. Některé údaje se vám zobrazí v analytickém grafu. Údaje jsou bohaté a řeknou vám o vašem pohybu vše potřebné. Asi i více, než potřebujete.
Přístroj také disponuje možností sledování vaší jízdy na dálku. Třeba rodinou. Na dálku vidí váš pohyb na mapě v reálném čase včetně údajů, jako je rychlost, čas atd.
Ukáže vám stoupání
Výborná funkce je grafické znázornění kopce. Když se blížíte ke stoupání, dojde k automatickému přepnutí na funkci Climb section. Kopec se vám zobrazí graficky, kde jednotlivá procenta stoupání jsou barevně rozlišena. Sdělí vám také vzdálenost na vrchol, nadmořskou výšku a šipka vám samozřejmě ukazuje vaši polohu ve stoupání.
Trénink
Pokud patříte do kategorie cyklistů, kteří závodí nebo se připravují třeba na maraton a o tréninku něco víte, můžete se za pomoci cyklocomputeru i připravovat. Pokročilé funkce vám umožní trénink si naplánovat a sledovat. Tréninkový plán si nastavíte doma za pomoci aplikace Active nebo na webu Training Peaks, upravíte si intenzity a vyrazíte na trénink. Všechny hodnoty si pak opět přečtete ve smartphonu a další trénink můžete upravovat podle nich. Na webu si můžete připravit tréninkový plán i na několik dnů.
Velice dobré funkce jsou i pro domácí trénink na trenažeru. Můžete si na něm nastavovat i odpor trenažéru. Dokonce může Bryton brát údaje z nějaké reálné trasy a podle ní nastavovat odpor trenažéru. Zvolenou trasu si tak můžete v takřka shodné intenzitě projet doma v obýváku.
Samozřejmostí je, že si tréninky opět můžete vyhodnocovat a podrobně studovat své údaje. K dispozici jsou i názorné grafické výstupy o obsahu vašeho tréninku.
Radar
Mezi cyklisty se velmi rozšířily radary, které se upevní zezadu na sedlovku a signalizují nám, že se blíží zezadu auto. Abychom se klidili pokud možno co nejvíce ke krajnici silnice. Pozadu v tomto ohledu nezůstává ani Bryton. Radar sice od této firmy ještě není v prodeji, ale cyklocomputery jsou na něj již softwarově připraveny, takže můžete použít jiný kompatibilní nebo si počkat na uvedení radaru Bryton Gardia na jaře letošního roku. Jakmile radar připojíte, na pravé straně displeje uvidíte graficky znázorněný blížící se automobil.
Snímače
K přístroji si můžete přikoupit samozřejmě i snímač rychlosti, kadence a hrudní pás se snímačem tepové frekvence. Zajímavostí je nabídka snímače rychlosti, který předává údaj i samostatnému smartphonu, pokud nemáte cyklopočítač. V nabídce je také několik typů držáků cyklopočítače k upevnění na kolo.
Uložené údaje
Velice dobré a uživatelsky přívětivé je listování vašimi jízdami v aplikaci Active. Na homepage aplikace vidíte své poslední jízdy v uplynulém týdnu. Kliknutím si jednotlivé jízdy a jejich údaje otevřete. Nebo si zobrazíte kalendář, kde opět můžete prohlížet vaši činnost v jednotlivých dnech.
Trochu o hardwaru
Přístroj je vybaven funkcí automatického podsvícení. To se mění podle intenzity okolního světla při jízdě. Znamená to, že když vjedete do tmavšího tunelu nebo se pohybujete v tmavším lese, přístroj přidá na intenzitě osvětlení. Výrobce uvádí, že přístroj vydrží nabitý při jízdě až 24 hodin. Tak dlouho jsme tedy při testování nejeli, ale není důvod tomu nevěřit. Vyzkoušeli jsme ho při tříhodinové jízdě na kole a pak jsme ho přesunuli do auta na druhou tříhodinovou jízdu. Další tři hodiny jsme ho nechali zapnutý venku, aby byl nucen pořád komunikovat se satelity, což baterce stále ubírá na kapacitě. I po takové zátěži fungoval. Vodotěsnost uvádí výrobce IPX7 s tím, že přežije půl hodiny v hloubce jednoho metru po dobu třiceti minut. Jeho paměťová kapacita je 300 hodin záznamů. Jeho výškové přesnosti pomáhá i vestavěný barometr. Není tedy odkázán jen na GPS souřadnice. Máte také možnost sdílet údaje s některými platformami, kde je asi nejdůležitější a i u nás hojně využívaná Strava. Aplikace Active je samozřejmě k dispozici pro iOS a Android. A zbývá cena. Bryton Rider S500 si můžete koupit ve dvou verzích. Levnější je verze, u které je jako příslušenství držák na představec za 7490 Korun. Druhá, dražší verze se snímači kadence, rychlosti a srdečního tepu stojí 9490 korun.
A závěr
Bryton S500 je velmi dobrý. Jak pro navigaci, tak i pro trénink. GPS se chytá družic velmi rychle. Mapa je velmi dobře čitelná. Lze ji samozřejmě na displeji zvětšovat a zmenšovat podle vašich potřeb. Můžete ji také po displeji přiložením prstu posouvat. Výborné je, že při jízdě lze mezi jednotlivými displeji přepínat buď dotykem prstu, nebo tlačítkem. Tlačítko bývá většinou výhodnější. Oceňujeme možnost nahrání dalších map zdarma. Dá se konstatovat, že se jedná o profesionální přístroj, který najde využití jak u zájmových cyklistů, tak i u závodníků s ambicemi na výsledek. Pro více informací bude pro vás výhodné navštívit stránky výrobce www.brytonsport.com nebo www.brytonsport.cz, kde naleznete mnoho dalších informací o funkcích, videonávody, manuály, informace o dalších přístrojích a o jejich kompatibilitě.
(kany)
Vývoj elektroniky pro jízdní kola snad nemá konce. Je až neuvěřitelné, co vše si už můžeme z této oblasti na kolo…
Malý náklaďák Tern Vozit se po městě v autě a trčet v kolonách, nebo si za cenu ojetiny pořídit kompaktní nákladní elektrokolo a být…