Souboji řadicích systémů 1x12 či 1x11 se nevyhýbá ani taiwanský výrobce SunRace, který je jedním z mála, kdo nabízí kompletní funkční řadicí mechanismy, konkurenčně srovnatelné s giganty Shimano a Sram. Jenže prvního jmenovaného nyní předběhl, protože nějakou dobu nabízí nejen dvanáctirychlostní sadu MZ80, postavenou na nejvyšší stupínek nabídky, ale zhruba od července dvě verze dvanáctkové přehazovačky MZ80 a levnější MX60, takže zájemci budou moci využívat nejmodernější technologie za dostupnější cenu.
Tyto horké novinky (ani jednu z přehazovaček zatím výrobce neukazuje na svých stránkách) máme aktuálně - včetně přehazovačky MX60 od dovozce, společnosti Helios Race, k dispozici nejen k důkladnému prozkoumání, ale především otestování. Toto berte jako první seznámení před tím, než poputují na redakční full se 160mm zdvihy, kde je prověříme v náročném terénu během následujících měsíců. Určitě se sluší začít tím nejzajímavějším, což je bezesporu přehazovačka, která na rozdíl od dražší MZ verze nabídne „jen“ hliníkové ramínko, jinak je ale design téměř totožný. Přehazovačka MX60 má jedno specifikum, a to kompatibilitu s 10, 11 i 12rychlostní kazetou, kdy je potřeba pouze použít adekvátní řadicí páčku. Lehce futuristický design přehazovačky v něčem připomíná modely Sram a v něčem Shimano, takže zatímco mechanismus třecí spojky pro zklidnění řetězu navozuje shimanovský dojem, jen s trochu menším odporem, velká kladka pro lanko je zase vzdáleným příbuzným sramovského řešení. Celek ovšem vypadá, až na odsazení kladky poměrně dozadu, docela kompaktně a zajímavě řešené jsou čepy paralelogramu, zakončené navlečenými pojistkami. Ramena paralelogramu působí celkem masivním dojmem, takže žádná plechařina a obavy ze snadného ohnutí. Zajímavě řešené je napojení ramínka kladky na hlavní tělo přes nosný plech jištěný imbusem, takže lze vše demontovat. Nechybí až nezvykle dlouhé stavěcí šrouby na imbus, stejně jako šroub vymezující vzdálenost horní kladky od kazety.
Ramínko s roztečí kladek 93 mm označuje výrobce rozměrem Medium, přičemž spodní kladka má 14 a horní 12 zubů a obě se otáčejí v kluzném pouzdře, což beru jako výhodu – komu se někdy zadřelo ložisko v kladce, ten ví. U montáže kladek do ramínka nečekejme nějakou specialitu, vše vychází z osvědčeného řešení pozice čepů, podobně jako u standardních přehazovaček Shimano. Na rozdíl od něj je ale ovládací páčka třecí spojky více krytá a stačí jí jen nepatrný posun, aby se mechanismus odjistil či aktivoval. Rozdíl potom není tak markantní jako u shimanovského řešení, což by se mělo projevit na snadnějším řazení směrem na větší pastorky, takže uvidíme. Hlavní čep pro montáž do patky rámu pak připomíná sramovské řešení, tedy otočná volná podložka se zobáčkem pro stavěcí šroub, jištěná jednoduchou závlačkou. Dodejme jen hmotnost, která je 275 gramů, ovšem cena zatím není stanovena. Lepší verze MZ80 pak váží 263 gramů, což je dílem karbonové poloviny vodítka.
Nedílnou součástí sady je řadicí páčka, tentokrát MZ3X, což je klasické řešení s odnímatelnou objímkou a možností montáže na shimanovský standard brzdové objímky I-Spec II. Spodní páčka je hliníková, horní kombinuje plech a plastové zakončení počítající s odřazováním v obou směrech. Designově vše poměrně podobné shimanovským páčkám, navíc se shodně umístěným vstupem lanka do páčky a hmotností 135 gramů. Cena by se měla pohybovat okolo 850 korun.
Nic z toho by nefungovalo bez vlastní kazety, která řeší aktuální problém dražších sramovských kazet, a nutnosti používat většinou speciální XD ořech u nábojů. Kazeta MZ90 s rozsahem 11-50 je tedy tak trochu „eaglovským“ příbuzným, ovšem počítá s ořechem shimanovského standardu, zásadní rozdíl proti sramovskému předobrazu je pouze v nejmenším jedenáctkovém pastorku. Čtveřice největších pastorků je nanýtovaná na duralovém unašeči, přičemž dva největší pastorky 42 a 50 zubů jsou z hliníkové slitiny Al7075 a dva menší 32, 36 jsou ocelové, stejně jako ty zbývající. Prostřední trojice je rovněž na duralovém unašeči, zbývajících pět je samostatných. Hmotnost je 584 gramů a kazeta je buď v černém, nebo stříbrném provedení, s cenou lehce pod dva tisíce korun.
Další, co budeme trápit, je řetěz CN12S ve stříbrném chromovaném provedení s plnými čepy i bočními plíšky a hmotností 268 gramů na 126 článků, v ceně lehce přes pětistovku. K sadě lze mít i zlatý řetěz s dutými čepy a odlehčenými plíšky, ale ten stojí skoro třikrát tolik.
To vše lze samozřejmě kombinovat se stávajícími klikami, osazenými převodníkem schopným udržet dvanáctkový řetěz buď technologií NW, tedy úzkého a širokého zubu, nebo vysokým profilem zubů. My máme k dispozici kliky SunRace MX00, dodávané bez převodníku s ložisky pro závitové středové pouzdro. Kliky mají kovaná ramena s profilovanou výztuhou na vnitřní straně, lisovanou ocelovou osu, rozteč BCD 96 mm a hmotnost 668 gramů bez ložisek a převodníku. Uchycení levé kliky na osu je řešeno centrálním šroubem přes vícehran a standard ložisek je shodný s řešením Sram, takže jsme namísto originálu se závitem museli do našeho rámu s PressFit ložisky použít jinou značku. Převodník pak rovněž nese logo SunRace a jde o 36zubý kousek MX00 ze slitiny Al7075 s technologií zubů NW a cenou zhruba 480 korun.
Celá tato sestava absolvuje důkladnou prověrku v terénu, abychom zjistili, nakolik si toto řešení stojí proti konkurenci. Vývoj přehazovačky před uvolněním testovacích vzorků několikrát posouval finální termín, takže očekávání je o to větší, ale to si nechme na praktické poznatky.
(už)
Výkonné světlo od Maxbiku už jsme testovali, ale to se jednalo o kousek se světelným tokem 1600 lm, kdežto tentokrát nám na cestu svítil…
Když jsme vám nedávno přinesli test špičkového karbonového gravel modelu 3T Exploro, zmínili jsme v té souvislosti také unikátní řídítka…