Italská značka Marzocchi je na poli odpružení historickou legendou, a jen málokdo nemá v paměti její modely 888 či 66, které psaly historii moderního freeridu a sjezdu na přelomu tisíciletí. Na začátku ale bylo v roce 1949 rozhodnutí sourozenců Stefana a Guglielma Marzocchi opustit práci ve firmě Ducati a jít vlastní cestou. Postupně se jejich firma stala dodavatelem odpružení pro značky Ducati, BMW, Cagiva, KTM či Aprilia. Na konci osmdesátých let se zapojili i do bikového průmyslu, když představili v roce 1989 svoji první MTB vidlici StarFork. V roce 1995 přišel legendární oranžový Bomber a pak řada jeho modifikací, následně upside down model s jednou i dvěma korunkami a celá řada kousků pro nejnáročnější sjezdové použití, ale i pro závodní XC.
Kdo by si nepamatoval obrovské skoky přes firemní truck Marzocchi, kterými udivovaly takové legendy freeridu jako Wade Simmons či Joshua Bender. Dvoukorunka SuperMonster se zdvihem 300 mm byla jako z jiného světa a v době největší popularity značky asi nebyl nikdo, kdo by netoužil po sametově jemném kroku otevřené tlumicí lázně. S hnutím na North Shore byla Marzocchi spojena doslova krevním poutem.
Historie odpružení ale procházela vždy vlnami popularity, a zatímco ta u italské značky postupně klesala, třeba Fox se dostával stále výš a začínal nabízet širší škálu modelů, aby se dnes stal snad nejpopulárnějším odpružením střední a vyšší třídy. Nakonec došlo k tomu, co se muselo stát, a dnes je Marzocchi součástí společnosti Fox, což je zárukou kvality a příslibem dalšího vývoje. Novinkou je tak nejen převzetí značky jako takové, ale i změna distributora na našem trhu. Odpružení Fox k nám dováží společnost Cyklošvec s.r.o. a ta je i od letoška, tedy modelového roku 2019, dovozcem produktů Marzocchi, na něž bude zajišťovat servis. Pro fanoušky vidlice s M ve znaku tedy přinášíme pár zásadních informací, které nám poskytl zástupce dovozce Jiří Karfík, jenž má na starosti vše kolem produktů Fox a nově i Marzocchi.
Kde vzniká odpružení Marzocchi dnes?
Historicky to byla Itálie, Taiwan a v současnosti jsou to výrobní prostory společnosti Fox taktéž na Taiwanu. V podstatě můžeme tvrdit, že Marzocchi jsou vidlice Fox, ovšem v jiném designu. Vnitřní technologie jsou totiž totožné s těmi z řad Fox Performance, ovšem vnější design se výrobce snaží zachovat v podobném duchu, na jaký jsou fanoušci značky zvyklí.
Bude Marzocchi cenově odlišné od vidlic Fox?
Jelikož jsem zmínil řadu Fox Performance, je jasné, že ceny budou vycházet z těchto produktů, ale měly by být o něco nižší. Marzocchi by tedy měla být jakousi cenově příznivější variantou modelů od Foxe.
Projeví se to na počtu modelů?
Samozřejmě, že počet modelů je mnohem nižší a v podstatě budou k dispozici zatím jen dva. Pro enduro je zde boostový Bomber Z1 se zdvihem 130-170 mm na devětadvacítky či průměr 27,5+ nebo 150-180 mm pro sedmadvacítky. Vnitřní nohy mají průměr 36 mm a technologie vzduchové komory EVOL či FIT Grip patrony jsou známé z našich vidlic Fox. Sjezdařům je určen Bomber 58, tedy dvoukorunková vidlice na kola 27,5 palce, s průměrem noh 40 mm a stejnou technologií pružení a tlumení. Zdvih je 203 mm a vidlice nabídne tlumení nízkorychlostní komprese a odskoku. Marzocchi má ještě teleskopickou sedlovku, ale tu nebudeme nabízet, jelikož máme cenově i technologicky shodný model od Foxe.
Jak je to se staršími modely?
S převzetím značky a výroby došlo ve Foxu i k převzetí skladových zásob starších dílů, jejichž počet je ovšem hodně omezený, a na některé starší vidlice prostě už díly nejsou. Společnost Cyklošvec tedy oficiálně bude zajišťovat servis pro vidlice od modelové řady 2019. Technologie v nových vidlicích nemají se staršími modely už nic společného, na servisu starších modelů se bude z tohoto důvodu podílet původní dovozce. Důležité ale je nabídnout fanouškům značky Marzocchi její pokračování a zajištění servisu do budoucna, což by mělo být díky pozici značky Fox na poli odpružení na špičkové úrovni.
Děkuji za rozhovor
Jiří Uždil
S příchodem zimy jsme zvyklí přidávat různá aditiva třeba do nafty, aby nám nezamrzla, ale že by i pro cyklisty existovalo nějaké speciální…
Značku PRO jistě nemusíme představovat, je úzce provázána s komponentovým gigantem Shimano a její logo jsme zvyklí vídat u největších hvězd…