Francouzský Sunn je v srdcích mnoha bikových pamětníků dodnes doslova legendou. Kola s tímto jménem dovezla k zisku světových trofejí celou řadu jezdců ať ve sjezdu nebo v cross-country. Formace Sunn-Chipie byla v době své největší slávy takřka nepřemožitelná a jsou s ní spojována jména jako Cédric Gracia, Anne Caroline Chausson, Miguel Martinez, Christophe Dopouey nebo třeba Eric Barone. Na našem trhu je Sunn svým způsobem unikátem, a pokud zde už nějaký bike s tímto logem jezdí, většinou se jedná o individuální dovoz. My jsme si však model Tzar S2 zapůjčili do testu od firmy Vokolek Import, která se dovozu ujala, neboť je výhradním zástupcem rovněž francouzské značky Look. Ta Sunnu pomáhá s distribucí a proslýchá se dokonce, že má Look do budoucna v plánu značku Sunn koupit.
V nabídce Sunnu nalezneme jak pevné, tak i celoodpružené modely, a sice v kategoriích cross-country, all mountain a enduro, přičemž konkrétní testovaný model za 28 900 korun výrobce řadí mezi enduro stroje. Tzar by měl svému jezdci nabídnout jakýsi návrat ke kořenům původního, čistého MTB, s čímž souvisí nejen pevný rám, ale i jeho určité retro vzezření.Základem se stal ocelový rám z chrom-molybdenových trubek série 4130 se zeslabovanou stěnou. Geometrie s hodně velkým slopingem je koncipována pro 150mm přední zdvih. To je sama o sobě nejen poměrně kontrastní hodnota vzhledem k pevné zadní stavbě, ale především to svědčí o přesvědčení konstruktérů v nadstandardní pevnost a celkovou odolnost rámu. Jeho celkové zpracování si dovolíme označit za naprosto precizní. Provedení svárů připomíná titanové rámy, přičemž pastvou po oko jsou decentní ploché můstky zadní stavby. K tomu nechybí výměnné zadní patky, pokud by si někdo chtěl svůj bike předělat na singlespeed, a také úchyt napínáku řetězu. Samozřejmostí je rozpěra mezi levou řetězovou a sedlovou vzpěrou, které jsou přece jen poměrně útlé, a sílu od brzdového třmenu je zde potřeba rozložit. Sériově je Sunn Tzar S2 vybaven standardními klikami s dvojpřevodníkem, nicméně případné úpravě nic nebrání. Výrobce navíc model Tzar prezentuje i ve variantě s klikami Hammerschmidt.
Musíme zmínit také povrchovou úpravu rámu, hrubě opískovaný povrch je doplněn pouze tenkou vrstvou barvy, připomínající černou anodizaci. Do toho si grafici opravdu vyhráli s jednotlivými motivy, ať už v partii hlavy či středu. Na druhou stranu, čištění hrubšího povrchu není zrovna snadné...
Přestože výrobce model Tzar S2 prezentuje jako enduro, v reálu jde spíše o hybrid mezi čistým enduro kolem a těžším, téměř freestylovým strojem, použitelným na skákání či parky.K tomu ovšem využívá poměrně lehkou vidlici, aby se s kolem dalo jezdit i v běžném terénu. A především je zde nadprůměrně dlouhá sedlovka, která dovolí absolutní zasunutí pro různé triky a pro pilování techniky, ale zároveň umožní naprosto plnohodnotnou jízdu v terénu.Skákání a tvrdšímu nasazení zde samozřejmě trochu brání přední vidlice s duralovýma vnitřníma nohama, nenabízející takovou odolnost jako ocel. Ovšem použitou geometrií a celkovým laděním se Tzar tváří jako ideální společník pro různé umělé skoky, lávky a podobně.
Dvojice převodníků s rozsahem 24-36 zubů je naprosto dostačující pro standardní jízdu, která nepotřebuje trhat rychlostní rekordy, a za přispění 350 mm dlouhé, hodně odolné sedlovky umožní dostat se bez problémů na začátek oblíbeného trailu.
Poměrně krátká geometrie s vyloženě kraťoučkým (60 mm) představcem sice ve výjezdech potřebuje více pracovat s těžištěm, z kopce dolů a při různých parádičkách si však jezdec vychutná chování kola plnými doušky, navíc za přispění 720 mm širokých řídítek a poměrně výkonných kotoučovek Avid Elixir 1 se 180mm kotouči. Tzar jde snadno na zadní a vyloženě láká ke skokům.Na druhou stranu délka zadní stavby nepatří k těm úplně nejkratším, není tedy koncipována pro perfektní zvládnutí manuálu, ale spíše pro jízdní stabilitu, jež ostatně odpovídá kategorii enduro. Celková hmotnost 13,2 kilogramu je pak vhodným společníkem pro cokoli, kdy nemáme kola v kontaktu se zemí. Jak už ale bylo napsáno výše, pružinový RS Sektor s pevnou přední osou může být v takovém případě jediným limitem. Shrneme-li celkové schopnosti, pak se prakticky jedná o kolo na normální ježdění v terénu, které je ale současně schopné zvládat základní prvky freestylu a dirtu.Jezdec se na něm může zkrátka dostatečně vyblbnout, v čemž ho podpoří odolný rám.
Kliky Truvativ Firex sice nepatří k vyloženě nezničitelným komponentům, ovšem v případě určitého „hybridu“, jakým Sunn Tzar S2 je, by měly být dostačující. Kryt velkého převodníku pak dokáže v případě nárazu na nějaký kámen ochránit zuby, nejedná se ale o standardní rockring, na který by se dalo plnou vahou doskočit. Jako odolná se nám jevila kola s kalíškovanými ráfky Mach1 SubZero a s hodně dobrými plášti Hutchinson Toro, které jsou ideálními společníky do tvrdšího terénu. Snad jen ten přesmykač Suntour vypadá zbytečně levně.
Jako celek jetestovaný Sunn vyloženě odolným endurem. Jeho koncepce, dělající z tohoto kola jakýsi hybrid, se nám navíc velice zamlouvala.
Plusy: hravá geometrie, celková odolnost rámu, funkce vidlice
Minusy: levnější přesmykač
Silniční nabídka Authora obsahuje celkem sedm modelů, přičemž karbonový rám dnes již využívá drtivá většina z nich. Kvalitativní rozdělení…
Značka Apache uvedla na trh v letošní kolekci dvě devětadvacítky, přičemž levnější zobou modelů již naším testem prošel a nyní je na řadě…