ZnačkaApacheuvedla na trh vletošní kolekci dvě devětadvacítky,přičemž levnější zobou modelů již naším testem prošel a nyní je na řadě nejen luxusnější, ale především o hodně sportovnější typ Hawk Disc 29”. Ten si od začátku získal naše sympatie nejen líbivým designem, ale především svými jízdními vlastnostmi. Za nějakých sedmadvacet tisíc totiž nabídne nekompromisně tuhý rám, zdařilou geometrii a vyvážené osazení.
Základem testovaného modelu je duralový rám ze slitiny 6061, s trojitě zeslabovanou stěnou trubek. Díky faktu, že byla tato devětadvacítka v největší nabízené velikosti 21,5”, tak trochu opticky zanikly celkem masivní profily trubek. Nám se ale líbily především jednotlivé konstrukční prvky, jako třeba navaření řetězových vzpěr zadní stavby na úplné kraje středového pouzdra. Zkrátka vše pro maximální boční tuhost, k níž samozřejmě přispěla takébi-axiálníprofilace spodní trubky. U zadní stavby bylo rovněž vsazeno na co nejvyšší tuhost, jakékoli esovité zprohýbání bychom zde hledali marně. Ve stejném duchu jsou řešeny i mohutné můstky a masivně působící rozpěra u levé patky, vybavené standardem Post Mount. V kontrastu s tím působí samotné patky poměrně minimalisticky. Charakteristická je také větší světlost zadní stavby, respektive skvělá průchodnost pláště i při nabalení bahna. A to přesto, že jsou zde standardně montovány poměrně široké gumy Schwalbe Racing Ralph 2,25”. Zadní stavba i přední vidlice by klidně zvládly šířku pláště 2,4”, pokud by někdo z nepochopitelného důvodu zatoužil po takovém extrému. I přes výšku testovaného rámu je zachován celkem velký sloping, který souvisí také se 100mm zdvihem přední vidlice.
Vidlice Suntour Epicon s 15mm pevnou přední osou a dálkovým lockoutem je svým způsobem sázkou na jistotu. Ve své cenové hladině patří jednoznačně k tomu vůbec nejlepšímu a současně nejlehčímu.Pevná přední osa sice není nutností, ale vzhledem k velkým kolům jsme ji uvítali, neboť skutečně znatelně zpevnila celý předek a zlepšila tak nejen odezvu při zatáčení, ale hlavně jízdní dojmy při výraznějším naklopení kola.Citlivost vidlice společně s kutlivovaností chodu a reálným využitím zdvihu byly naprosto bez připomínek.Jediné, co nám úplně nevyhovovalo, byla nová páčka lockoutu. Výrobci si s ní evidentně trochu neví rady a přestože ji skoro všichni umisťují na pravou stranu řídítek, podle nás je koncipována pro levou ruku, navíc v bezprostřední blízkosti gripu. Popravdě, loňská verze páčky nám celkově vyhovovala víc.
Z dalšího osazení je nutné vyzdvihnout celkem lehkou sestavu ráfků Mavic A317 Disc a již zmíněných plášťů Racing Ralph. Díky ní se podařilo dosáhnout docela příznivé obvodové hmotnosti kol, což samozřejmě kladně ovlivnilo akceleraci. Náboje Shimano SLX, doplněné o kotouče s duralovými unašeči z téže sady, jsou zárukou dlouhé životnosti. Zvlášť přední náboj s pevnou osou je díky svému mohutnému plášti skutečně nepřehlédnutelný.
Řazení SLX, doplněné přehazovačkou Deore XT a přesmykačem Deore, jsou v dané cenové hladině již téměř standardem. Skvělou volbou jsou pak brzdy SLX, zcela inovované právě pro letošní sezónu. Můžeme o nich s téměř skálopevným přesvědčením říci, že svým výkonem i citlivostí dávkování odpovídají dražšímu XT.Miniaturní dvouprstá páčka je ergonomicky naprosto dokonalá.
Kliky ze sady Deore jsou svou tuhostí perfektní, pouze v době zmenšování převodníků byl jejich rozsah 24/32/44 zubů nadstandardní. Vzhledem k velkým kolům by byl největší převodník se 42 zuby dostačující, na druhou stranu bylo docela příjemné i ve sjezdu v šedesátce šlapat stále ještě celkem bezproblémovou kadencí.
Apache Hawk Disc 29“ je svým způsobem klasickou devětadvacítkou s perfektní prostupností terénem a především s výbornými vlastnostmi i v hodně členitých výjezdech. Kořeny a kameny zvládá s naprostým přehledem, stejně přesvědčivý je ale tento bike i v rychlých sjezdech, kde vynikne jeho vynikající stabilita.Nicméně pokud je někdo na standard 29“ dlouhodobě zvyklý a od ani ne třicetitisícového kola čeká větší lenivost jak ve zrychlení, tak i v ovladatelnosti, pak jej tento Apache rozhodně mile překvapí. Akcelerace je sice oproti běžné šestadváce stejné cenové hladiny logicky trochu otupená, ale nijak výrazně. Samozřejmě s narůstající rychlostí se stupňuje setrvačnost kol, která je především na delších rovinkách hodně příjemným bonusem. Co se nám ale líbilo nejvíc, byla celková ochota zatáčet a zvládat techničtější pasáže. V tomto ohledu si dovolíme říct, že je Apache takřka plně srovnatelný se sportovním 26“ bikem, jde totiž poslušně na zadní a stejně ochotně odlepí obě kola od země, a to i přes ne úplně malou celkovou hmotnost 13,2 kilogramu. Především zde však jezdec nemá pocit, že je kolo do ostrých zatáček zbytečně dlouhé, což bývá standardní výtka k většině devětadvacítek.
Přestože je Apache v případě standardu 29“ téměř nováčkem, podařilo se mu udělat opravdu velice dobrý bike, který nabídne nejen plnohodnotné sportovní svezení, ale samozřejmě také nemalou dávku jízdního komfortu. Použité sedlo je navíc doslova prototypem maximálního pohodlí, což jsme při delších vyjížďkách dokázali ocenit.
Rám: Alloy 6061 Triple Butted
Vidlice: SR Epicon RLD 15QLC 29“ 100 mm
Kliky: Shimano Deore 24-32-44
Brzdy: Shimano SLX, 160/180 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 50 11-34 (9)
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Mavic A317 Disc
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,25“
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Apache Legend
Pedály: Shimano PD-M505
Hmotnost: 13,2kg (vel. 21,5“)
Cena: 26 990Kč
Celoodpružená závodní XC raketa s předním duralovým rámem a zadní karbonovou stavbou se zeslabením materiálu namísto čepu je v nabídce…
Italská značka Nevi je typická svými dokonale provedenými titanovými rámy, přičemž nejen ve své domovině je považována za naprostou špičku…