Silniční nabídka Authora obsahuje celkem sedm modelů, přičemž karbonový rám dnes již využívá drtivá většina z nich. Kvalitativní rozdělení karbonu, označeného písmeny A a B, zde vychází z vrstvení materiálu a z konkrétních použitých vláken. Tvarově i geometrií se však jedná o naprosto totožné rámy, které se od sebe liší vlastně pouze váhově, a zatímco „Author A karbon“ najdeme u dvojice topmodelů, písmeno B v označení karbonu pak provází typy CA 55, CA 66 a CA 66 E, vybavené elektronickou ultegrou. Pro všechny tyto rámy je typická absence slopingu, mohutné profily trubek, 1,5“ spodní ložisko hlavy a při bočním pohledu dobře patrný průhyb sedlových vzpěr. Naším testem prošel vstupní model s karbonovým rámem, a sice typ CA 55 v elegantním modro-bílém kabátu. Za cenu 45 990 korun nabídne tento stroj závodní geny, podpořené nejen velice dobrou ovladatelností, ale především nadstandardní tuhostí rámu a vhodně zvolenými zapletenými koly Mavic Ksyrium Equipe v atraktivní bílé barvě.
V případě rámu snad ani nelze hovořit o dominantnosti té které partie, v tomto ohledu se zdá být karbonový Author dokonale vyvážený. Masivně působící spodní trubku doplňuje sedlová s průměrem 34,9 mm, stejně nepřehlédnutelný je vysoký profil řetězových vzpěr nebo plochá monostay vzpěra, svým průhybem plynule přecházející v horní trubku. Musíme přiznat, že se nám líbilo klasické vnější vedení lanek a standardní závitové středové pouzdro. Ne všechny nejnovější trendy totiž bývají za každou cenu těmi nejlepšími a je nám proto sympatické, že v tomto ohledu nejde Author s davem.
Přední celokarbonová vidlice z materiálu výrobcem označeného jako „C karbon“ se tváří stejně mohutně jako rám. Díky šířce korunky a konickému sloupku je pak optický přechod do hlavové trubky naprosto bezchybný.
Author se v případě modelu CA 55 vyvaroval poměrně časté chyby, jíž se mnozí výrobci dopouštějí. A sice, že s vidinou snížení koncové ceny neosadil ekonomičtější zapletený set, například Mavic Aksium. Přestože model Equipe je tím nejnižším z řady Ksyrium, kvalitativně a především hmotnostně je naprosto srovnatelný s předchozí generací Ksyrium Elite. To znamená, že tato kola nabídnou velice dobrou akceleraci a jsou naprosto odpovídající úrovni daného karbonového rámu.
Jízdní vlastnosti se tedy odvíjí od velice dobrého rámu a od vhodně zvolených kol, což se dohromady projevilo i na docela příznivé celkové hmotnosti 8,1 kilogramu vtestované velikosti 520. Ochotou zrychlovat je Author CA 55 srovnatelný s modely, náležícími o úroveň výše, tedy do „ultegrové“ kategorie. Tuhý rám ani při silové jízdě ze sedla neukáže jedinou slabinu a v kombinaci s použitými koly, obutými do lehkých plášťů Panaracer, je výsledek hodně přesvědčivý. Jízdní projev jsme ovšem ocenili také v kopcích nebo na rovinatějších tratích, ve všech režimech byl testovaný stroj na špičce své cenové i kvalitativní třídy.
Stranou zájmu však nemůže zůstat ani jízdní komfort, který je na poměrně slušné úrovni. Vlastně jsme v tomto ohledu nezaznamenali výraznější rozdíl oproti topmodelům, postaveným z „A karbonu“. A právě tyto rámy jsme vždy chválili pro jejich ideální poměr mezi tuhostí a schopností pohlcovat otřesy. Provedení sedlových vzpěr zadní stavby má tedy svůj jasný přínos, navíc ani přední partie rámu nám nepřišla vyloženě tvrdá.I když rozšiřovaný sloupek vidlice a její mohutná korunka logicky ze schopnosti pružit něco ubraly, ovšem za současného přesnějšího vedení kola do zatáček, vždy je tedy něco za něco.
K ovladatelnostinemáme připomínky, reakce na podněty od řídítek jsou prakticky okamžité, současně ale není řízení ani přehnaně živé. Průjezd sérií zatáček zvládá testovaný Author s naprostou noblesou, tedy zcela čistě a bez nutností neustálých korekcí směru.To samé platí i pro jízdu ze sedla, při níž předek kola výborně vede stopu. Asi jediné, čemu jsme úplně nepřišli na chuť, byla naprostá absence slopingu, přičemž grafika rámu celou hlavovou partii opticky ještě snižuje. Na tomto rámu, který není určen primárně závodníkům, by se nám trochu vyšší hlavová trubka zkrátka líbila, navíc by pak model CA 55 působil také moderněji.
Pokud se zaměříme na komponenty, tak sada Shimano 105 je naprosto dostačující i pro závodní nasazení v některé z domácích amatérských lig. Rozhodně jsme raději uvítali skutečně kvalitní kola a k nim stopětku než třeba základnější Fulcrumy či Mavicy v kombinaci s měniči a řazením Ultegra. Páky Dual Control 105 chodí naprosto precizně a stejně tak funkce brzdových čelistí je vnikající.
Za hodně nadstandardní považujeme karbonové díly FSA Team Issue, a to na postu klik s převodníky Compact, dále představce a sedlovky. Sedlo Fizik Antares se sice na pohled netváří moc pohodlně, v reálu ale nabídlo slušnou porci komfortu. Maximálně spokojeni jsme byli také s anatomicky tvarovanými řídítky Wing s poměrně mělkým spodním obloukem.
Jako celek nás tedy Author CA 55 rozhodně oslovil, využívá totiž nejen vhodně vyvážené osazení, ale především jeden z nejlepších rámů, jaký můžeme v dané cenové kategorii dostat.
Rám: Author B carbon monocoque
Vidlice: Author C carbon monocoque 1.5" taper
Kliky: FSA Team Issue 34/50
Brzdy: Shimano 105
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kazeta: Shimano 105 11-25(10)
Kola: Mavic Ksyrium Equipe
Pláště: Panaracer Race A 23
Řídítka: FSA Wing
Představec: FSA Team Issue
Sedlovka: FSA Team Issue
Sedlo: Fizik Antares
Hmotnost: 8,2kg (vel. 520)
Cena: 45 990Kč
Značka Apache uvedla na trh v letošní kolekci dvě devětadvacítky, přičemž levnější zobou modelů již naším testem prošel a nyní je na řadě…
Celoodpružená závodní XC raketa s předním duralovým rámem a zadní karbonovou stavbou se zeslabením materiálu namísto čepu je v nabídce…