V případě brzdových kotoučů je dnes na trhu celá řada modelů a variant s odlišnou výškou brzdné plochy, uchycením či materiálem unašeče. Omezení se týká třeba kompatibility pouze pro měkčí organické brzdové destičky, jindy je kotouč poddajný a měkký, nebo naopak tvrdý. Není to tedy jen kus nerezového plechu, jak by se na první pohled mohlo zdát, a vybrat vhodný kotouč je podobná alchymie jako vybrat ty správné destičky.
Otestovali jsme brzdový kotouč Jagwire PRO LR2, jenž by měl být svojí konstrukcí i materiálem jakýmsi pomyslným univerzálem s vysokou životností, tuhostí, kvalitním brzdným výkonem i odolností. Za cenu 1820 korun při 160mm průměru by tomu vlastně ani nemělo být jinak. Nerezový brzdný kotouč je na hliníkovém unašeči, jenž je buď na šest šroubů, nebo, jako v našem případě, pro Center Lock drážkování. Matice pak není součástí kotouče, takže jsme použili původní shimanovský originál. Hliníkový unašeč je docela přesný, na náboji nevykazoval oproti originálu rozdílnou vůli a matice rovněž pasovala naprosto shodně. Zajímavá je profilace unašeče, kdy silnější spodní část nese po vnějším obvodu zeslabení se specifickými opěrnými body pro přesné usazení a hlavně zapření nerezové brzdné plochy, jištěné pak nýty. Spojení dvou materiálů tak není čistě otázkou nýtů, ale při brzdění se nerezový kotouč zapírá profilací o usazení v hliníkovém unašeči. Pětice dvojdílných ramen nerezového kotouče je opravdu houževnatá, takže i při zkoušce rovnákem na kotouče obstál na výbornou. Výška brzdné plochy je 15 milimetrů a hmotnost jsme u 160mm provedení navážili 132 gramů. Díky hliníkovému unašeči výrobce omezuje využití pouze na kotoučové brzdy s destičkami bez spodních výstupků, tedy ne pro staré Avid Juicy nebo Hayes Nine či Stroker. Většina těchto kousků ale dnes stejně nejezdí, takže kontakt unašeče se spodním zobáčkem destičky je spíš omezené riziko.
My jsme nasadili koutouč na gravelové brzdy Shimano GRX, kde jsou menší destičky v provedení shodném s novým XTR. Výkon byl hodně přesvědčivý a proti levnějšímu shimanovskému originálu byla znát přesnější a tvrdší odezva na každý stisk brzdy. Kotouč není hlučný, chlazení i v dlouhých sjezdech obstálo na výbornou a nebyl znát žádný škubavý projev. Výška destičky pouhých 13 milimetrů a její malá šířka sice nepokryje celou brzdnou plochu, ale v případě klasických Shimano G destiček je to naprosto odpovídající, rovněž i destičky Sram Elixir pasují přesně. Vyšší destičky Shimano B řady pak už zasahují do nosných ramen, takže na ty kotouč nedoporučujeme, je škoda opotřebit si jej zbytečně tam, kde to není žádoucí.
Holdujete-li sintrovanému brzdovému obložení, může být tenhle kotouč zajímavou volbou s příjemnou hmotností, kvalitní konstrukcí a solidním výkonem. V nabídce je samozřejmě také šestiděrové provedení a další průměry 140, 180 a 203 milimetrů.
(už)
Testování řetězu je vždy trochu ošemetná záležitost, protože jeho životnost vždycky razantně ovlivní jeho čistota a kvalita namazání.…
Jen těžko bychom dnes hledali značku, jejíž sortiment cyklistických doplňků postrádá bikepackingové brašny. Ani domácí Force není výjimkou…