Jen těžko bychom dnes hledali značku, jejíž sortiment cyklistických doplňků postrádá bikepackingové brašny. Ani domácí Force není výjimkou a k celé řadě podsedlovek, rámovek, nosičovek a dalších typů brašen a brašniček přidávají bikepackingovou řadu Adventure. Ta zahrnuje několik typů a provedení, my jsme ale otestovali větší ze dvou rámových brašen a totéž z podsedlových variant.
Rámovka Force Adventure s kódovým označením 896049 stojí těsně pod tisíc korun a jde o brašnu střední velikosti, která počítá s dvojicí nebo alespoň jedním košíkem na bidon, takže nevyplní většinu rámového prostoru. Zásadní pro její využití je rozměr rámu, protože brašna má délku 50, šířku 7 a výška 12,5 centimetru, takže ne do každého rámu se na délku vejde. Je ušita z voděodolného materiálu Tarpaulin, ale švy nejsou svařované, nýbrž klasické, což odpovídá příznivé ceně. Boční zip je ale ve vodotěsném provedení, takže odolnost vůči nepřízni počasí se ukázala i po testu zahradní hadicí velice slušná. Výrobce vsadil na praktické uchycení, díky celoobvodovému pošití popruhem tvořícím poutka pro popruhy se suchým zipem. Ty mají nesmekavou vnitřní stranu z Tarpaulinu a lze je umístit v podstatě kamkoliv. Trojici horních doplňuje zadní a přední popruh, nechybí ale i jeden spodní. Díky poddajnosti materiálu se vše upevňuje v porovnání s brašnami z tužšího materiálu pro náročnější používání snadněji, ale samozřejmě je ten rozdíl pak znát při dlouhodobém maximálním zatížení. Tahle brašna bude ideální pro méně náročný terén a zatížení, byť čtyři litry objemu zvládnou dostatečný náklad. Vnitřní stěny nemají propojení páskem proti vyboulení v případě přeplněné brašny, ale s ohledem na její výšku není tenhle prvek nutný. Na gravel nebo v našem případě na silniční kolo je to lehká (242 g) brašna, která je ideální pro putování víc „nalehko“ s jen minimem nákladu, kdy nemusíte kolo příliš obtěžkat objemnějšími zavazadly. V rámu se nikam nehýbe a velikost 58 měla dostatek prostoru i na dva bidony. V našem případě jsme u starší silničky na ráfkových brzdách ocenili variabilní rozmístění upínacích popruhů, takže i lanko zadní brzdy mělo volnost pohybu.
K téhle brašně pak lze využít i 8l řídítkovou brašnu s kódem 896043 nebo podsedlovku s kódem 896044, což byl i náš případ, přece jen se zatížení řídítek a snížení aerodynamiky, pokud to není kvůli nákladu nutné, podvědomě bráníme. Podsedlová brašna je ušita ze stejného materiálu, tedy Tarpaulinu, v kombinaci s odolnějším nesmekavým materiálem v místě kontaktu se sedlovkou a na spodní straně. Má klasické rolovací provedení uzávěru, kombinaci stahovacích a upínacích popruhů a tady chválíme podložení sedlových popruhů pro vyšší odolnost vůči prodření. Rovněž délka podsedlových i stahovacích popruhů není zbytečně naddimenzovaná, takže není nutné nic zbytečně zamotávat a zajišťovat, aby konce neplandaly. Jednoduché, praktické zavazadlo o hmotnosti 379 g se upevňuje k ližinám a samozřejmě k sedlovce, kde popruh na suchý zip a plastové poutko využívají nesmekavý materiál jen na těle brašny, popruh jej nemá. To je ale asi jediné minus, které bychom našli, záleží pak hodně na stažení k sedlovce a celkovém naplnění brašny, aby se nikam neuhnula. V našem případě ale držela spolehlivě, přece jen je popruh pod sedlem hodně jistý a celková délka není taková, aby měla brašna tendenci se „vyklánět“ do boků při jízdě ze sedla. Drží spolehlivě a díky kompaktnějším rozměrům naplněná zarolovaná délka 34, šířka 21 a výška 15 centimetrů i vnitřní výztuze spodní a horní části je to pevné zavazadlo. Maximální objem je až 8 litrů, ale záleží, jak se vám povede vše natlačit dovnitř a zarolovat uzávěr, jištěný k sobě navíc suchými zipy. Nechybí poutko na blikačku a s ohledem na rozměr brašny i vnitřní výztuhu pak chválíme menší šířku těsně za sedlovkou, takže brašna nepřekáží stehnům, jako to občas umí některé objemnější kousky.
Oba testované kousky a zbývající díly bikepackingové skládanky lze jednoduše prozkoumat na webovém katalogu www.force.bike, třeba po zadání příslušného kódu, který je zmiňován v textu.
(už)
Testovali jsme hodinky Garmin Epix Pro, novou generaci. To nejsou hodinky, to je doslova vesmírné řídící středisko koncentrované na zápěstí…
V případě sedel legendární značky Brooks jsou jejich kožené modely prostě klasikou, která se vybaví každému jako první. Ovšem i modely…