Když máte testovat nějaký produkt, jenž by měl patřit ve své kategorii k nejlepším, těžko se ubráníte vysokým nárokům, které na něj hodláte klást. Když nebudu brát ohled na očekávání, která jsem od profesionálního montážního stojanu Feedback Sports Pro Elite Work Stand (uf, to je délka) měl, jedno jsem věděl, během cyklokrosové sezóny bude u mechaniků našeho týmu v těch nejlepších rukou. Navíc stojan bude muset prokázat nejen funkčnost, co se týče uchycení kola, ale také praktičnost při cestování mezi jednotlivými závody, tedy co do skladnosti a odolnosti vůči nešetrnému zacházení.
Se svojí skladností, stabilitou a celkem odolným provedením představuje tenhle kousek špičkové náčiní pro mechaniky, ale podívejme se nejprve na samotné provedení. Základem je šestitisícová řada hliníku v červeně anodizovaném provedení a stojan nabídne možnost výškového nastavení objímky v rozmezí 1067 – 1800 mm, což je dostatečná výška i pro vyššího mechanika. Maximální průměr upínané trubky je až 66 mm, což je dost i na hodně macaté rámy, ale samozřejmě lze upnout i tenkou sedlovku, minimální průměr je totiž 19 mm. Co se týče základny, trojice ramen se roztáhne na podstavec o délce strany 1450 mm, což by mělo poskytnout dostatečnou oporu i pro sjezdové kolo nebo elektrokolo. Nosnost stojanu je totiž až 38,6 kilogramu, a to by snad nikdo nechtěl zvedat do výšky. Hmotnost je ale jen 5,9 kilogramu a ve složeném stavu zabere kvádr o rozměrech 140 x 203 x 1168 mm, takže v autě je dobře skladný.
Samotné upnutí kola bylo občas otázkou honění vteřin, protože mezi jednotlivými okruhy bylo nutné mít stojan stále v permanenci. Kolo mechanik upínal jak za rám, tak za sedlovku a bylo to vždy otázkou okamžiku, díky mechanismu Secure-Lock, jenž kombinuje rychlé utažení čelistí otočným tříramenným ovladačem a pro rozevření pak stačilo stisknout červené tlačítko odjištění. Trojice spodních ramen pak nabídla dostatek volného prostoru pro pohyb mechanika, ale samozřejmě je ze začátku třeba si na jejich polohu zvyknout. Ať už pak bylo bláto v depu nebo nějaký nepořádek či křivá podlaha, trojice opěrek udržela stojan vždy jistě v pohotovosti. Navíc lze s celým nosným ramenem otáčet o 360 stupňů, a rovněž hlavici lze jednoduše natáčet kolem své osy, takže kolo může být v mžiku jednoduše v úplně jiné pozici, přesně dle požadavků mechanika. Nečistoty, voda, bláto a dokonce i minusové teploty pak nijak negativně neovlivnily funkčnost upínacího mechanismu, takže jde opravdu o profesionální náčiní.
Od značky Feedback Sports se ale očekává, že její produkty budou patřit ke špičce, neboť se tomuto oboru věnuje s maximální pečlivostí. To potvrdil i náš mechanik, jenž pracuje po celý rok s řadou různých stojanů, a tenhle kousek vysloveně chválil pro jeho praktičnost. V porovnání se špičkovými stojany od Park Tool, s nimiž prý pracuje nejčastěji, se mu tenhle kousek jevil jako více promyšlený a cíleněji konstruovaný pro maximální odolnost a snadné uchycení kola v jakékoliv pozici. Rovněž očista stojanu ukázala jen minimální poškození povrchové úpravy, dané občas necitlivým zacházením.
Další etapou testování byl náš tréninkový kemp ve Španělsku, kde byly naopak příjemné teploty, sluníčko, sucho a jistota stojanu na mokrém a nerovném povrchu tam nebyla tak důležitou. I tak jsme jej ale ocenili hlavně pro jeho skladnost a nízkou hmotnost, kdy byl třeba na parkovišti nebo hotelovém pokoji okamžitě po ruce a v pohotovosti pro bleskový servis kola. Ve finále tak bude tenhle stojan vynikajícím společníkem pro každého mechanika, ať už silničních kol, sjezdových speciálů nebo třeba tandemů, které rovněž dokáže spolehlivě unést. Jediné “ale” nastane snad jen v případě ceny, zda se pořízení tohoto kousku vyplatí běžnému hobíkovi, protože xxxx korun přece jen není málo. Je třeba si položit otázku, jak často chci stojan používat, zda jej budu na trati závodu přenášet, a jestli zkrátka bude mít časté využití, pak je to odpovídající investice, která přinese mechanikovi výrazné usnadnění jeho práce. Samozřejmě, že má tenhle výrobce ve svém portfoliu i další stojany podobné kvality, ovšem za dostupnější cenu, ty ale nenabízejí takové benefity, jako testovaný model. Jeho rozměry, univerzalitu, nosnost a rychlost upnutí kola v jakékoliv pozici prostě máloco překoná.
Robert Matusek
...Sice to zní v době dvanáctirychlostních pohonů trochu archaicky, ale redakční enduro Cube prostě stále jezdí devítku, protože ji zkrátka…
Galusky sice svůj velký boom v terénu mají už pár let za sebou a bezdušáky opět převzaly vládu, ale na silnici se jim naopak daří stále.…