Sice to zní v době dvanáctirychlostních pohonů trochu archaicky, ale redakční enduro Cube prostě stále jezdí devítku, protože ji zkrátka máme rádi. Devítkových systémů prostě i nyní jezdí stále dost, takže otestovat nejlepší devítkový řetěz BBB BCH-92 stále má smysl.
Řetěz v ceně 599 korun putoval na původní převodníky 24/36 a novou kazetu 11-36 na jaře, kdy v nepoužitém stavu ukázal na posuvce hodnotu 132,0 mm, a proto jsme měnili kazetu, aby na nejmenších pastorcích dobře seděl. Celková délka řetězu je 114 článků, které váží celkem 292 gramů, a součástí balení je vlastní rychlospojka Smartlink II. Ta funguje na podobném principu jako konkurenční Sram, takže bleskové spojení a následně trochu obtížnější rozpojení lze provést i bez použití speciálních kleští. Řetěz má niklovaný povrch, takže je odolnější vůči korozi.
Všechny komponenty pohonu byly od značky Shimano a řetěz s nimi je ideálně kompatibilní. Celá sestava ukázala už od začátku precizní řazení a proti originálu jsme v podstatě nezaznamenali rozdíl. Důležitá tak byla hlavně odolnost řetězu vůči jeho protažení na mírů zralou pro výměnu. Tester s hmotností téměř sto kilo řetěz nešetřil a v převážně kopcovitém terénu při prvním měření po čtyřstovce kilometrů ukázal míru 132,3 mm. Funkčnost byla naprosto bez problémů, řetěz jsme nikdy nečistili v pračce na řetěz, ale po umytí kola nebo i samostatně jen otírali hadříkem a opět namazali středně hustým mazivem. I přes občasné ne zrovna šetrné řazení, v kritických pasážích se řetěz neroznýtoval a držel po celou dobu testování. Další měření na kilometru 650 ukázalo protažení na 132,5 a speciální měrka od BBB na hodnotě 75 % stále nezapadla mezi články. Po další dvoustovce kilometrů pak měrka sice zapadla zobáčkem s hodnotou 75 %, ovšem druhý zobáček s hodnotou opotřebení 100 % držel na článku a nezapadl ani při působení silou. Měrka pak na této kilometráži ukázala 132,7 mm, takže ještě dostatečná rezerva pro další stovku až dvě, kdy bychom řetěz vyměnili.
Testovaný řetěz tak potvrdil, že má občas smysl si lehce připlatit a pořídit kousek, který zaručí větší nájezd kilometrů a hlavně odolá všem nástrahám řazení. Boční flexe řetězu je i pro extrémní převody naprosto v pořádku a nějaké viditelné poškození hran článků nemělo negativní vliv na chod řazení.
(už)
Galusky sice svůj velký boom v terénu mají už pár let za sebou a bezdušáky opět převzaly vládu, ale na silnici se jim naopak daří stále.…
Není to tak dávno, co mi vyprávěl kamarád, majitelem cestovní kanceláře a který se soustředí na zájezdy na kolech v Africe: „ Bez…