Galusky sice svůj velký boom v terénu mají už pár let za sebou a bezdušáky opět převzaly vládu, ale na silnici se jim naopak daří stále. Dnes už většina jejich uživatelů využívá k instalaci na ráfek speciální oboustrannou pásku namísto chemoprenu a štětce, ale nutnost očistit od lepidla před instalací ráfek je zde pořád.
Někdo se s tím pracně dělá hadříkem a ředidlem, jiný tam prostě staré lepidlo nechá a doufá, že to bude fungovat, a někdo si práci ulehčí a použije gumové čisticí kolečko a vrtačku. Taiwanská značka Junma totiž pro odstranění lepidla z ráfků vyrábí speciální gumové kolečko JN-O17A, které je vybaveno dříkem buď se šestihranem, nebo závitem M6 a upnutím do vrtačky dokáže bleskově odstranit lepidlo z ráfku. Kolečko z měkké gumy má průměr 80 mm a my jsme vyzkoušeli verzi se závitem, k níž je třeba dokoupit ještě šroubovací adaptér se šestihranem, aby vše drželo přesně třeba ve sklíčidle vrtačky. Údaje na čisticím kolečku upozorňují na použití nástroje s maximem 2500 – 3000 otáček, takže vrtačka s plynulou regulací otáček spínačem je ideální. Do takové jsme kolečko s našroubovaným adaptérem upnuli a z karbonového ráfku začali odstraňovat zbytky lepidla po odlepení galusky s oboustrannou páskou. Jde to úžasně lehce a hlavně rychle. Lepidlo se drží na kolečku a spolu s gumou vytvoří směs, kterou pak lze z ráfku snadno otřít. Není potřeba žádné rozpouštědlo, ale vše jde mechanicky a snadno. Nějaké nechtěné vibrace nebo tvrdé nárazy do ráfku neproběhly, materiál je dostatečně měkký, aby vše fungovalo, jak má, takže práci s tímhle nástrojem zvládne i méně šikovný lepič galusek.
Úbytek gumy z obvodu kolečka je po jedné takové očistě trochu znát, a i proto výrobce vyznačil hranici maximálního opotřebení, kdy lze nástroj ještě bezpečně používat, aby nedošlo ke kontaktu vnitřního kovového jádra a ráfku. Úbytek ale není takový, aby po jedné sadě ráfků došlo ke zmenšení průměru třeba o půl centimetru, to zase ne. Pro toho, kdo často mění galusky, nebo jako nástroj do profesionálního servisu je tenhle gumový pomocník opravdovým usnadněním práce. Samotné kolečko stojí v obou verzích 373 korun, šestihranný adaptér na závit je pak za 106 korun.
(už)
Není to tak dávno, co mi vyprávěl kamarád, majitelem cestovní kanceláře a který se soustředí na zájezdy na kolech v Africe: „ Bez…
Pořídit si do dílny nebo pro cesty na závody kvalitní „basičku“ s nářadím je tak nějak nutnost, pokud nehodláme vše opravovat pomocí…