Výrobci elektrokol většinou spoléhají u svých dražších modelů na pohony jedné značky a třeba u dostupnějších modelů volí motory jiného výrobce. Německý Stevens ale u celoodpružených mullet e-biků E-Inception nabízí u variant AM a ED pohony Shimano a Bosch. Jistě, obě elektrokola mají odlišnou geometrii i zdvih, ale hodnoty zdvihu se liší v podstatě jen o dvacet milimetrů, navíc karbonový rámový základ vypadá na první pohled shodně. Tak čemu dát přednost? Sáhnout po vyšším zdvihu s poslední verzí pohonu Bosch Performance CX, nebo zvolit Shimano EP8 s trochu víc realistickým projevem závislým víc na výkonu jezdce?
Zdvihově níž střižený E-Inception AM 8.7.2 GTF Durolux nabídne karbonový rámový trojúhelník SL HMF s integrovanou 726Wh baterií Darfon. Hlavová trubka nabídne stabilní, ale stále točivý 65° úhel, sedlová pak vzpřímený 76°, obojí v kombinaci s delší horní trubkou, kratší sedlovou trubkou a 450mm zadní stavbou. Jde tedy o modernější geometrii, ale ne zase přehnaně stabilní pro maximální rychlosti a enduro nasazení. Zadní čtyřčepová stavba je pak rovněž karbonová a hlavní čep svým provedením i krytkou dost nápadně připomíná konstrukci, jíž používá třeba Cannondale. Zdvih 150 milimetrů je shodný s hodnotou vpředu a zatímco vzadu pracuje tlumič Rock Shox, vpředu je vidlice Suntour Durolux se 36mm průměrem vnitřních noh. Rám se zespodu vkládanou baterií zaujme výrazně lomenou sedlovou trubkou nebo integrovanou objímkou sedlovky či boční profilací hlavové trubky. Vrchní strana horní trubky je vyčleněna spínači a samozřejmě nechybí závity pro košík nebo vnitřní vedení kabeláže. Pohon Shimano EP8 nabídne až 400% podporu s 85Nm krouticím momentem, vše přes 36zubý převodník a dvanáctkovou kazetu 10-51 zubů. Čtyřpístkové brzdy Shimano M520 pak krotí kombinaci dvou průměrů kol s 2,6“ plášti Schwalbe a osazení kombinuje sady Deore a Deore XT. Zdvih teleskopické sedlovky je v rozmezí 100 – 170 milimetrů podle velikosti rámu (16-22“). Hmotnost kola udává výrobce příjemných 23,9 kilogramů s povoleným celkovým zatížením 140 kilogramů. To vše za 159 tisíc korun a navíc s pocitem, že stejný model rámu jezdí i legendární fotbalista Jan Koller, jenž je zároveň ambasadorem shimanovského pohonu EP8.
Sourozenec s vyššími zdvihy a pohonem německého koncernu nese název E-Inception ED 8.7.1 GTF Durolux a jeho rám až na jiné zakrytování motoru a baterie ve spodní trubce vypadá téměř shodně. Zdvihy jsou už 170 milimetrů a vzadu je opět tlumič Rock Shox, ovšem už s expanzní nádobkou, zatímco přední vzduchová vidlice Suntour Durolux zesílila na 38mm průměr vnitřních noh. Výplety DT Swiss s kombinací 29 a 27,5 palce doplňuje osazení Sram GX, kazeta zde nabídne o jeden zub navíc, tedy 10-52 v kombinaci se shodně velkým 36zubým převodníkem. Brzdy jsou s ohledem na enduro zaměření celého stroje Sram Code, tedy jedny z nejvýkonnějších „kotev“ současnosti. Pohon Bosch Performance CX nabídne při 250W výkonu až 340% podporu, což je méně než výše zmíněný EP8, přitom krouticí moment je shodných 85 Nm. Baterie s kapacitou 750 Wh by měla nabídnout delší dojezd, displej je samozřejmě Kiox, tedy varianta nabízející celou řadu údajů. Geometrie rámu zde s ohledem na zdvihy nabídne položenější 64,3° hlavovou trubku a sedlový úhel v rozmezí 76 – 75,5 stupně dle velikosti rámu. Hmotnost kola je 24,5 kilogramu, zatížení shodných 140 kilo a cena narostla na 175 tisíc korun.
Zda dát tedy přednost nižším zdvihům s lehce točivější geometrií a shimanovským pohonem s vyšším procentem podpory, nebo využít motor Bosch a vyšší zdvihy v enduro naladění geometrie, to záleží na preferencích. Oba modely jsou skladem, takže je to jen na vkusu a požadavcích.
(už)
Zkoušeli jste někdy namontovat podsedlovou brašničku v kombinaci s teleskopickou sedlovkou? Jde to, samozřejmě, ale výsledkem je neustálá…
Schválně zapátrejte v paměti, jak vypadala vaše první brašnička na nářadí, pokud jste jezdili už v raných devadesátkách. Buď to byla…