Kromě kategorie cyklokrosových kol, která jsou pro značku Stevens typická, se tento německý výrobce může pochlubit také velice obsáhlou kolekcí čistě silničních modelů. Vedle superlehkých karbonových šperků, aerodynamicky tvarovaných časovkových speciálů či hodně povedených dámských silničních kol najdeme v nabídce i střední třídu, postavenou na propracovaných duralových rámech. A právě jejího zástupce, konkrétně typ Aspin CT, jsme podrobili praktickému testu. Cena bezmála čtyřicet tisíc korun samozřejmě není právě typickým znakem střední třídy, ovšem v rámci nabídky značky Stevens se jedná o třetí nejlevnější silniční model, takže s trochu přimhouřenýma očima vlastně o zmíněnou střední, chcete-li vyšší střední, třídu.
Slovo „dural“ je v případě testovaného kola možná trochu zavádějící, protože si pod ním lze v dnešní době představit něco obyčejného. Před vámi ale stojí takřka čistokrevný závodní stroj, což podtrhuje nejen kompletní sada Shimano Ultegra, ale především skvěle zvládnutá geometrie. Snad jen ty převodníky Compact patří do hobby kategorie.
Německá preciznost čiší nejen z kompletního vnitřního vedení lanek a bowdenů, ale i ze začištěných svarů a bezchybně provedené grafiky. Rám respektuje nejnovější trendy, takže hlavová trubka je vybavena „superoversize“ 1¼“ spodním ložiskem. Nekompromisnímu přenosu síly byla přizpůsobena jak spodní trubka s velice širokým průřezem, tak i ramena zadní stavby. Ta totiž postrádají jakékoli esovité zprohýbání, sedlové vzpěry jsou dokonce zcela přímé. K charakteristickým konstrukčním znakům patří jak naprosto minimální sloping, tak extrémně zkrácená zadní stavba. Mezi sedlovou trubkou a zadním pláštěm jsou totiž pouhé tři milimetry. Naprosto nevšední detail ovšem představuje provedení integrace řadicích lanek. Ta sice nahoře standardně vstupují do útrob spodní trubky, ovšem jejich spodní vyvedení jsme v této podobě viděli poprvé. Trubka má totiž před napojením na středové pouzdro změněný profil a svou dolní částí na něj nenavazuje, je tam tedy úplná absence svaru. Lanka zde z trubky volně vycházejí a přes klasický plastový smyk pokračují k oběma měničům. Celkem jednoduché řešení, ale efektní.
Přední vidlice využívá kombinované konstrukce, tedy karbonových ramen z materiálu High Modulus Carbon a duralového sloupku.
Jízdní dojmy z testovaného kola byly především o nekompromisním přenosu energie a ideální ovladatelnosti. Tuhost rámu vynikne jak pod těžším, silově orientovaným jezdcem, tak třeba ve spurtu. Jakýkoli náznak kroucení bychom zde hledali marně. Stejně tak použitá geometrie v nás vyvolala jen ty nejlepší dojmy, nejen že kolo působí úžasně stabilně, ale navíc v okamžiku podnětu reaguje bez jakékoli prodlevy. Překvapilo nás, že i v nízké rychlosti, například v deseti patnácti kilometrech za hodinu, bylo možné bez problémů pustit řídítka, aniž by se kolo rozvlnilo. Ochota držet směr je zkrátka příkladná. Současně je ale jasně patrná právě vynikající ovladatelnost, kraťoučká zadní stavba a optimálně zvolený hlavový úhel poskytují kolu velice malý poloměr zatáčení. Průjezd zatáčkami, například na sebe navazujícími serpentinami, je proto velice plynulý, bez nutnosti neustálých korekcí směru. Stejně tak pro výraznější položení do zatáčky nepotřebuje Stevens vůbec přemlouvat, reaguje přesně tak, jak po něm jezdec chce.
Abychom ale pouze nechválili, druhou stranu mince zde představuje o něco menší komfort jízdy. Tuhý duralový rám je zcela logicky nekompromisní i v tomto ohledu. Vzhledem k vyloženě výkonnostnímu zaměření mu to ovšem snadno odpustíme. V případě sedlovky standardního průměru 27,2 mm by ale možná nebylo od věci sáhnout po karbonu, který by přece jen dokázal pohltit alespoň určitou část otřesů. Přední vidlice s mohutnou korunkou a širokým konickým sloupkem také není z hlediska komfortu úplně příkladná, celokarbonová konstrukce by určitě vynikla vyšším pohodlím, ale použitý typ to zase suverénně vynahrazuje vedením do zatáček.
Celková hmotnost 8,3 kilogramu ve velikosti 56 cm představuje průměr dané kategorie. Samotná akcelerace je však daleko více ovlivněna použitím kvalitních zapletených kol Easton Aero. Ty sice nejsou nejlehčí, ale svou tuhostí a aerodynamickým profilem ráfku nám maximálně vyhovovaly. Spokojeni jsme byli také s plášti Schwalbe Durano S, které v zatáčkách poskytly až překvapivě hodně jistoty.
U dalších komponentů je zastoupena vlastní značka Oxygen. Od ní pochází nejen sedlo a sedlovka, ale i set představce s řídítky. Právě k řídítkům však máme jednu výhradu, jejich šířka 420 mm nám totiž úplně nevyhovovala a dali bychom přednost dnes častěji používanému rozměru 440 mm.
Co se týče kompletní ultegry, nelze mít jakékoli připomínky. S nejlehčím převodem 34-28 lze vyjet i ta nejprudší alpská stoupání, v našich končinách si dovedeme jen stěží představit kopec, kde bychom jej zařadili. Na druhou stranu se takovýto „vyprošťovák“ může hodit třeba v případě, že na Králi Šumavy zpočátku přepálíte tempo a na dvoustém kilometru budete umírat v kopcích. Pak budete blahořečit hochům od Stevensu, že vám tam převod 34-28 dali...
Rám: Aluminium 6061TB Superlite
Vidlice: Stevens Carbon Pro
Kliky: Shimano Ultegra 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Easton Aero
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28 (10)
Pláště: Schwalbe Durano S 23
Řídítka: Oxygen Scorpo
Představec: Oxygen Scorpo
Sedlovka: Oxygen Scorpo
Sedlo: Oxygen Triton
Hmotnost: 8,3 kg (vel. 56)
Ani fitness, ani kros, zkrátka allround, tak nazývá značka Felt model, který kombinuje krosový rám s pevnou vidlicí, kotoučovkami a úzkými,…
Na číslovku v názvu kola označující jeho hmotnost jsme si u amuletu již zvykli, ovšem přízvisko Big Jose, patří nově devětadvacítkám,…