Na číslovku v názvu kola označující jeho hmotnost jsme si u amuletu již zvykli, ovšem přízvisko Big Jose, patří nově devětadvacítkám, kterých je v nabídce celkem pět, včetně karbonového top modelu.
Testovaná verze je nejlepším provedením na duralovém rámu Racelight, samozřejmě v kombinaci národních barev. Rám ctí tradici šestadvacítek této značky, takže má sportovní geometrii, lehký jízdní projev a vhodně nastavenou míru tuhosti versus schopnosti tlumit rázy, v tomto případě znásobeno použitím velkých kol. Profily trubek nesázejí na přílišnou výstřednost, konická hlavová trubka přechází ve spodní přes mírné prohnutí přes vyhlazené svary a celistvost rámu není narušena bowdeny, které jsou ukryty na spodu horní trubky. Tvarově nápadnější je zadní stavba, která sice opět hladce přechází od sedlové trubky, ovšem řetězové vzpěry mají výrazné středové zploštění a patky jsou svým tvarem hodně originální. Navíc třmen brzdy je usazen na vnitřní straně patky, což ještě navyšuje dojem odlišnosti.
Dost ale tvarů, to hlavní jsou jízdní vlastnosti a geometrie, které se v tomto případě povedlo skloubit téměř k ideálu. Přestože šlo o vzorek osazený vidlicí s nižším zdvihem, řídítka byla umístěna dostatečně vysoko, což jsme pro sportovnější jízdu hned napravili otočením představce do negativního sklonu a přemístěním podložek nahoru. Testovaná devatenáctka tak dostala ideální parametry pro jezdce s výškou lehce nad 180 centimetrů. Posed je lehce sportovní, ale neohýbá jezdce nadměrně, takže bude vyhovovat i na delší maratonské tratě. Tam jezdec ocení rovnoměrně rozloženou hmotnost mezi sedlo a řídítka. Příjemné usazení díky geometrii, středně příjemné díky sedlu, ale jinak vše v naprosté harmonii.
S prvním šlápnutím do pedálů je cítit dostatečně tuhý rám, který ale nepatří mezi tvrdé, takže nepatrná boční flexe byla na předním trojúhelníku a kolem středového pouzdra při silové jízdě ze sedla lehce patrná. I tak ale platí tvrzení, že rám je dostatečně tuhý i pro těžší jezdce. Na druhou stranu pocit na sedle byl celkem komfortní, i přes průměr sedlovky bylo tlumení rázů výrazné, a to díky nejen devětadvacítkám, ale i prohnutým sedlovým vzpěrám a karbonové sedlovce.
Velice slušná akcelerace příjemně překvapila, takže opět musíme potvrdit to, že dobře udělaná devětadvacítka se leckdy téměř vyrovná šestadvacítkám. Udržet na kole tempo bylo doslova hračkou, bike spíše vybízel výkonem i posedem k ještě výraznějšímu tempu. Po několika metrech bylo jasné, že patří k těm, jež okamžitě padnou do ruky a jezdec si na ně nemusí dlouho zvykat. Totéž se potvrdilo při nájezdu do terénu, kde byly znát výrazné technické ambice. Udržet kolo ve vyjeté stopě nebyl problém, stejně jako si přeskakovat z jedné koleje do druhé, nebo okamžitě změnit směr a strhnout bike do smyku nebo do ostré zatáčky. Poslušnost a dokonalá ovladatelnost spolu s chutí k dovádění jsou u tohoto modelu naprosto samozřejmé. Až jsme chvílemi měli chuť zkoušet na něm technické parádičky a trialové kousky. Otočka na předním mu jde výborně a nebýt otočeného představce, bylo by skákání do vzduchu a odhazování zadního kola do boku ještě snazší. Zkrátka mix živosti, výkonu a poslušnosti je zde vyveden v dokonalém koktejlu hravé sportovní jízdy. Zároveň ale neplatí, že by hravé tendence převládaly ve sjezdech a jezdec by musel kolo krotit, to v žádném případě, devětadvacítky totiž vše uvedou do správných kolejí. I strmější úhel vidlice nedovolil v prudkých pasážích jezdci směřovat letem přes řídítka vpřed, ale co je pro hbité zatáčení přínosem, zůstalo v prudkých sjezdech ještě dostatečně stabilní pro ostré brzdění přední brzdou. Přesun těžiště za sedlo sice byl občas nutností, ale v mezích všech norem. Totéž platí v opačném směru pro stoupání, kde kolo velice lehce jede až pod nejstrmější pasáže, kde jen stačí nalehnout trochu víc na řídítka, aby předek zůstal v kontaktu s povrchem.
K mixu jízdních vlastností a výkonu nelze mít připomínek, stejně jako k funkci komponentů XT, perfektnímu účinku brzd a solidní odolnosti kol WTB, která svým designem dodala biku na agresivitě, zkrátka hodně povedená devětadvacítka.
Rám: Racelight AM TB 6061
Vidlice: Rock ShoxReba RLT 100 mm
Kliky: ShimanoDeore XT, 26-38
Brzdy: ShimanoDeore XT
Řazení: ShimanoDeore XT
Přehazovačka: ShimanoDeore XT
Přesmykač: ShimanoDeore XT
Kola: WTB Stryker TCS
Pláště: WTB NanoRace 2,1“
Kazeta: ShimanoDeore 11-34
Sedlo: WTB Silverado
Sedlovka: FSA SL-K
Řídítka: FSA SL-K
Představec: FSA SL-K
Hmotnost: 11,35 kg
Biky určené pro pohodové ježdění a zábavu, tak by se dala charakterizovat nejen kolekce XC Fun, ale hlavně její zástupce Heatwave z nižších…
Poslední generace karbonových modelů Author A-Ray se zařadila do kategorie rychlých XC a maratonských fullů, jimž dominuje, alespoň…