Stále se zvyšující oblíbenost uměle budovaných bikových stezek, chcete-li singletracků, s sebou přináší nejen jejich nezadržitelné přibývání, ale současně narůstá nutnost průběžné údržby. Americká kultovka Moots, specializující se na luxusní titanové rámy, připravila ve spolupráci s Mezinárodní mountainbikovou asociací (IMBA) zajímavý prototyp horského kola určeného právě pro stavitele trailů. Tento malosériový coloradský výrobce dokázal na rám s extrémně dlouhým rozvorem poskládat snad vše, motorovou pilou počínaje...
Moots má ve své domovině minimálně takový věhlas, jako mělo u nás v dobách své největší slávy Morati. Je pravda, že konstruktéři od Mootsu umí postavit z titanu všechno, a to od silničních a cyklokrosových modelů, přes pevné i celoodpružené biky, až po zajímavý "fatbike" Frosti. Sice chybí takové specialitky, jakými se mohla pochlubit dnes již legendární česká značka, vynahrazují to ovšem méně standardní konstrukce, zajímavé provedení zadního odpružení nebo doplňky v podobě vidlic, sedlovek či představců. Námi představený bike však nemá se sériovou produkcí značky mnoho společného.
Zkraje popisu tohoto stroje by asi bylo dobré vysvětlit, proč má tak dlouhý rozvor, přestože zdánlivě není nezbytný. Motorová pila uložená na zadním nosiči posouvá těžiště sestavy jezdec-kolo výrazně dozadu, bylo tedy nezbytné dostat osu zadního kola až za těžiště samotné pily - přední nosič sice může stabilitu výrazně zlepšit, nicméně pro zachování dostatečné ovladatelnosti jej určitě nelze naložit tak moc jako nosič zadní. V tom předním, konkrétně v jeho bočních nosnících, jsou pak zasunuty zcela zásadní propriety, a sice skládací motyka a hrabičky. Zatímco motorová pila Stihl je však se svou 35cm lištou plnohodnotná, tak přiložené nářadí je spíš image záležitostí. Budovat stezky bychom s ním nechtěli, díky jeho luxusnímu provedení by to byla vlastně i škoda. I když po složení dvoudílné titanové rukojeti se může stavař stezek do své práce opřít dostatečně.
Typickým znakem rámu jsou prohnuté prakticky všechny trubky, jak ty hlavního trojúhelníku, tak i zadní stavby. Hoši od Moots se v podobném ohýbání doslova vyžívají, nejlépe je to vidět na složitých konstrukcích předních vidlic, jež tento výrobce produkuje i pro mnohé další malosériové, především americké značky. Každopádně použití titanu by mělo být výhodou jak pro jízdní komfort, tak i pro samotnou životnost. K zajímavostem rámu patří dlouhá rozpěra, kopírující zadní plášť mezi oběma můstky. A pokud si myslíte, že láhev s pitím umístili konstruktéři opravdu neprakticky, neboť na ni létá bahno od zadního kola, není tomu tak - v bidonu za sedlovou trubkou se nachází benzín do pily. V obrovské rámové brašně najdeme olej na mazání řetězu a další maličkosti, na předním nosiči může majitel kola přepravovat vše ostatní. K nádherným detailům patří provedení korunky přední vidlice či Post Mount úchyt zadní brzdy - výhradně ruční výroba je patrná z každé partie, a to včetně plechu za hlavovou trubkou, v němž najdeme logo IMBA.
Z komponentů zaslouží zmínku vlastní díly, mezi něž patří sedlovka, představec či titanový zvonek, ale i stylové kožené sedlo Brooks nebo bytelné ráfky Surly Rabbit Hole, které jsme zvyklí vídat na různých strojích kategorie fatbike. Tento Moots je zkrátka postaven tak, aby se na něm nemělo co pokazit. A byť nepatříme mezi zastánce budování jednoúčelových singletracků (podle nás tak trochu popírajících ideu MTB, s níž je spojená volná a neomezená jízda krajinou), tak z hlediska konstrukce se jedná o hodně zajímavý stroj.
(kad)
Německá značka Lightweight je vyhlášena svým perfekcionismem a honbou za redukcí gramů, což je ostatně patrné už z jejího názvu. Jde cestou…
Ještě by se k nadpisu slušelo dodat: „Naprosto původní a špičkový stav“. Ano, tohle kolo má i po téměř dvaceti letech nejen původní kazetu,…