V segmentu elektrokol sice můžeme vybírat doslova dle chuti a preferovaného jízdního stylu, ale drtivá většina e-biků stejně slouží k běžnému zdolávání lehčích terénů a delším výletům po silnici a lesních cestách. Přesně takhle zaměřený je i testovaný hardtail Genesis E-Pro MTB 1.2 PT 29 a bylo to příjemné a poměrně svižné svezení.
Spolehlivost v základu
Tenhle bike se nesnaží nějak vyčnívat z řady, ovšem má vše, co bych od elektrokola očekával, a vzhledem k hodně příjemné akční ceně je to spíš nadstandardní provedení. Základem je hliníkový rám s dominantní spodní trubkou a partií hlavové trubky, kam samozřejmě patří kónický sloupek vidlice. Ta už má 34mm vnitřní nohy a pevnou osu, takže žádný titěrný kousek, ale dostatečně nadimenzované provedení. To ostatně platí i pro rám jako celek, kde spodní trubka ukrývá 625Wh baterii Bosch PowerTube, takže je trochu objemnější a nechybí jí spodní odnímatelný kryt, protože baterii lze snadno vyjmout. Systém zajištění krytu i baterie je osvědčený standard, takže tady netřeba hledat nějaké komplikace. Spodní trubka naprosto hladce přechází do většího šasi motoru, které jej díky jeho vertikální pozici ukrývá vpravo téměř z poloviny. Nechybí tudíž ventilační otvory, a krycí plasty tak jsou patrné jen na spodní části motoru. Díky téhle pozici motoru není zadní stavba tak dlouhá, jak tomu občas bývá, a motor ani netrčí tolik dopředu, aby hrozil větší kontakt při nájezdu na překážku. Šasi pak plynule pokračuje až za motor, kde se jednoduše napojují masivní řetězové vzpěry. Levá strana motoru je pak víc odkrytá a je zde nerušivě umístěný nabíjecí konektor. Jednoduše řešená zadní stavba nepostrádá montážní závity pro nosič nebo blatník, ale co chválím, je výměnná patka moderního standardu Sram UDH, takže přínos jednak pro odolnost, ale i snadnou dostupnost v případě poškození. Boostová rozteč patek je samozřejmostí, a to platí i pro přední vidlici. Snímač magnetu pak výrobce ukryl zevnitř levé patky, takže ani tady není žádné zastaralé řešení. Dva páry závitů na košíky, vnitřní vedení kabeláže vstupující do spodní trubky skrz těsnicí krytky za hlavou a torzní tuhost rámu v míře, že se ani 110kg jezdec nemusí bát nějaké flexe. Hmotnostní omezení je zde totiž nastaveno na celkových 135 kilogramů, což je s ohledem na hmotnost kola lehce pod 25 kg, skoro přesně. Jediným omezením tak bude nejspíš vidlice, která je pružinová, a tudíž ji nelze pro těžkého jezdce zase tolik přitvrdit. Co se týká komponentů, pevnostně a tuhostí je vidlice spolehlivě nadimenzovaná a shimanovským nábojům zapleteným do ráfků se 27mm vnitřní šířkou také nikde nedošel dech. Objemnější pláště s univerzálním vzorkem pak přesně plní svůj účel, takže slušně odvalují na silnici i na polní cestě, aby v rozbahněných úsecích poskytly dostatečnou oporu. Sice to není žádný agresivní terénní vzorek, ale pro většinu uživatelů představuje Smart Sam plně univerzální obutí. Rovněž k jedenáctkové sadě Deore nemáme žádné výtky, tady řazení šlapalo na jedničku, ale převodový rozsah spolu se 34zubým převodníkem bude pro většinu milovníků minimální kadence na rovině asi zbytečně frekvenční. V terénu je to úplně v pohodě, tam je rozsah i na slabší režim asistence velice slušný, a do ostřejších výjezdů určitě jen málokdo bude potřebovat lehčí převod. K brzdám pak platí už obecně informace, že MT dvoustovky jsou díky delším pákám účinné a dobře ovladatelné, ale přece jen by pro elektrokolo byl vhodnější nějaký čtyřpístkový model nebo dražší kousek ze shimanovské nabídky. Nedostatkem brzdného výkonu jsme ale v žádném případě netrpěli, spíše je to informace pro ty, kdo mají v každém sjezdu smrt v očích a tisknou páku brzdy po celou dobu na maximum. Pojďme se už ale raději svézt, protože jízda je na tomhle e-biku prostě příjemná.
Hlavně komfort
Pohodlný posed je asi dominantním rysem tohoto kola, protože ač jsme testovali ze tří nabízených tu největší, 55cm velikost, rám je pro jezdce s výškou od 188 centimetrů ideálně dlouhý a řídítka jsou velmi příjemně vysoko. Mají dostatečnou šířku a pohodlný úchop podtrhují ergonomicky profilované gripy s velkou „odkládací“ plochou pro dlaň a integrovanými miniaturními rohy. Někdo se možná ušklíbne, ale při dlouhé jízdě jsme si na ně ruce několikrát odložili a pro pohodlí měl tenhle komponent vždycky velký přínos. Tady ale opticky nijak neruší, takže bez pošklebků prosím. Sedlo svým sportovnějším tvarem už tolik komfortní není, ale třeba sedlovka průměru 30,9 je rozumný kompromis pro nosnost a současně určitou tlumicí schopnost. Přímé sedlové vzpěry zadní stavby toho v sobě totiž moc neutlumí, takže tlak v zadním plášti a případně výměna sedla za měkčí budou mít na výsledném pohodlí pro jezdcovy sedací partie zásadnější vliv. Opět se dostáváme dopředu, kde citlivost vidlice a její schopnost žehlit cokoliv chválím, navíc musím uznat, že mých sto kilogramů plus batoh s foťákem a další výbavou nedostalo vidlici nadoraz. Díky vzpřímenějšímu posedu a šlapání spíš před sebe není předek tak zatížený, takže měkčí pružina nijak nevadila. Na extrémy v terénu a skoky nemá kolo tak uzpůsobenou geometrii ani baterii a motor situované co nejníž do těžiště, takže sportovně rekreační E-MTB ano, dovádění v těžkém terénu už ne.Tedy lze, samozřejmě, ale celkově delší geometrie a současně točivější hlavový úhel nebudou ve sjezdech zase takovou oporou.
Na rovině jede kolo velice příjemně i bez asistence motoru, ale samozřejmě je při zrychlení a ve výjezdech celková hmotnost znát, takže alespoň Eco režim se pro tyhle případy hodí. Displej Purion je dobře v dosahu a výkonný motor Bosch Performance CX má se standardním zvukovým projevem dostatečně vysoko nastavenou míru jezdcovy podpory. Tady není nutné tak výrazně šlapat do pedálů, jako u některých jiných pohonů, aby motor pomáhal naplno, Bosch si jezdce trošku rozmazluje a stačí podřadit, aby vyšší otáčky klik ukázaly další nástup výkonu. Nicméně na Eco to bude spíš kvůli delšímu dojezdu v kopcích, jinak přijdou ke slovu další režimy, kdy Tour už pohodlně zvládne většinu výzev a umí šetři baterii, zatímco E-MTB je plnohodnotný režim do kopců a těžšího terénu. Budu se opakovat, ale nejsilnější Turbo je tak trochu zbytečné, takový výkon využijete jen s nadváhou, minimální fyzičkou a do nejhorších stoupání.
Na E-MTB jsme toho nakonec najezdili nejvíc. Prvních sedmnáct kilometrů s nastoupáním 200 výškových metrů ubralo jen jeden z pěti indikačních dílků baterie a druhý zmizel po pětatřiceti kilometrech. Mírně kopcovitý terén tak nakonec po 43 kilometrech sebral jen dva dílky a další pak mizely pozvolna až do 80km nájezdu. Samozřejmě, že v ostřejších kopcích by to bylo spíš jen 40 kilometrů a nastoupaných tisíc metrů, což máme s tímto pohonem a baterií v režimu E-MTB několikrát odzkoušeno.
Výše zmíněná klasická XC geometrie s výš posazenými řídítky pak nevyžaduje žádné anomálie jako moderní geometrie s jezdcem usazeným víc na středu kola, ale zase je to lehce znát do výjezdů, kde bylo nutné trochu víc nakrčit lokty. Přesun těžiště dopředu je s ohledem na výkon motoru a pozici jezdce trochu nutností, tedy pokud chcete přijmout nějakou stoupací výzvu. Naopak ve sjezdech limituje v těžších pasážích spíš jen točivější úhel hlavy, protože vyšší pozice naopak na jistotě přidává. Ovladatelnost v točivých pasážích je ale ve výsledku docela příjemná, takže opět ideální nastavení pro sportovně rekreační e-biking. Ve výsledku tak tohle kolo nabídne výkonný projev léty prověřeného pohonu, dlouhý dojezd, samozřejmě v závislosti na všech parametrech, a hlavně příjemné ovládání i posed.
Technické specifikace
Rám: Al 6061 Boost
Vidlice: SR Suntour XCM 34 Boost, 120mm
Kliky: FSA, 170 mm, 34 z.
Brzdy: Shimano MT200, 180 mm
Řazení: Shimano Deore 1x11
Přehazovačka: Shimano Deore
Náboje: Shimano MT400 B
Ráfky: Remerx Enduro
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,6“
Kazeta: Shimano Deore, 11-51
Sedlo: Genesis eMTB
Sedlovka: Genesis
Řídítka: Genesis, 700 mm
Představec: Genesis, 80 mm
Motor: Bosch Performance CX, 85 Nm
Displej: Bosch Purion
Baterie: Bosch PowerTube, 625 Wh
Hmotnost: 24,78 kg
Cena: 49 990 Kč
Zavěsit kolo na tyč za sedlo, upevnit do servisního stojanu, nebo prostě jen opřít o cokoliv. V případě mytí kola či jednoduchého servisu…
Připevnit si na zadní část kola již dávno není jen výsadou těch, kteří k tomuto kroku přistupují za snížené viditelnosti. Blikačku si vzadu…