Poměrně mladá značka Spinollo je na českém trhu úplnou novinkou. Její zaměření výhradně na vyšší třídu koresponduje se šířkou nabídky, která vedle MTB a silničních modelů obsahuje například i časovkové speciály s aerodynamicky řešeným rámem. K zajímavostem patří také design a použité barevné kombinace, které jsou prováděné dle přání konkrétního zákazníka, takže každé kolo s logem Spinollo může být svým způsobem originál. Orientace výrobce v drtivé většině právě na karbon se odráží ve vysoké kvalitě jeho zpracování, což ostatně potvrdil i náš test devětadvacítkového modelu Headre 29“. Ten totiž vedle nízké hmotnosti nabídl také vysokou torzní tuhost, takže kombinace základních vlastností byla u tohoto biku ideálně vyvážená. Zvlášť přihlédneme-li k nabízenému jízdnímu komfortu. Cena necelých padesát tisíc korun pak plně odpovídá jak kvalitám rámu, tak i použitému osazení.
Po konstrukční stránce sází monokokový rám s 3K pohledovou vrstvou karbonu na moderní, atraktivní tvar, s téměř plynulým přechodem obloukovitě prohnuté horní trubky do sedlových vzpěr zadní stavby. Na první pohled vyniká také hlavová partie s 1,5“ spodním ložiskem a především mohutná oblast okolo středového pouzdra. Sympatické je, že zde výrobce zachoval klasické závity pro šroubovací misky. Nadbytek boční tuhosti jako by přímo vyzařoval ze širokého profilu spodní trubky i z celé zadní stavby. Ta nesází na monostay konstrukci napojení na sedlovou trubku, ale pro navýšení tuhosti jsou zde použita samostatná oddělená ramena doplněná o spojovací můstek. Líbilo se nám i provedení karbonových patek, v případě té levé s Post Mount úchytem brzdového třmenu. A pochvalu si neodpustíme také u vedení řadicích lanek a hadičky zadní brzdy zespodu horní trubky, z moderních konstrukčních prvků si zkrátka konstruktéři tohoto rámu vzali jen to nejlepší a záměrně se vyhnuli ne právě praktickému vnitřnímu vedení bowdenů či lisovaným středovým ložiskům.
V případě námi testované devatenáctky jsme navážili celkem příznivých 11,35 kilogramu, u samostatného rámu výrobce uvádí hmotnost 1 290 gramů.
Spinollo Headre 29“ je v mnoha ohledech úplně klasickou devětadvacítkou, nicméně z „velkých kol“ přebírá pokud možno jen to nejlepší a případná negativa standardu 29“ se snaží co nejvíce minimalizovat.Takže přestože zrychlení kola není ve srovnání s šestadvacítkou právě raketové, tak v rámci své kategorie, váhové i cenové, je typ Headre 29“ jednoznačně hodně rychlý a celkově hbitý. Přenos síly z pedálů na zadní kolo pak zaslouží superlativa, jakýkoli náznak kroucení bychom u tohoto biku hledali marně, a to i pod těžším jezdcem či při vyloženě silovém záběru.Ráfky s logem Spinollo nepatří k tomu nejlehčímu, pláště WTB Vulpine ovšem nabízejí jen minimální valivý odpor.
Dojem z ovladatelnosti byl od prvních okamžiků výborný, Headre 29“ byl jednou z nemnoha devětadvacítek, na kterou jsme si nemuseli vůbec zvykat. Přestože bike opticky působí, a to i díky značnému slopingu, spíše delším dojmem, tak v reálu zatáčel velice ochotně a nebyl problém se s ním vejít i do hodně ostrých zatáček.I tak ale bylo jeho prioritou hlavně příkladné vedení přímého směru, jak se ostatně na správnou devětadvacítku sluší a patří.
Výjezdy zvládá kolona jedničku a logicky, vzhledem ke své koncepci, netrpí neduhem nežádoucího zvedání předního kola. To, co je v prudké stojce výhoda, se ukáže jako určité negativum v technickém terénu, v němž je nutné při nájezdu na překážku častěji nadhazovat přední kolo. Nicméně tomu se Spinollo zase tak vehementně nebrání, pouze to není zrovna jeho královská disciplína. Ve sjezdech je to především o jistotě a dobrém pocitu z jízdní stability, dokonce ani prudší sjezdy tento bike nijak nerozhodí.
Hodně velký sloping rámu nutí uživatele k výraznějšímu vysunutí karbonové sedlovky, což navyšuje komfort jízdy, neboť čím větší páka na sedlovku působí, tím více materiál, v tomto případě karbon, pruží. Zvlášť když je rám i sedlovka z karbonu.Celkový pocit z jízdního pohodlí je proto bezvadný, velká kola společně s karbonem dokáží pochytat značnou část otřesů. Chvílemi má jezdec téměř pocit, že jede na softtailu s pár centimetry zdvihu na zadním kole.Přední vidlice Rock Shox Reba XX pak rámu skvěle sekunduje, i když vzhledem k její citlivosti na malé otřesy a k praktické využitelnosti téměř celého zdvihu se spíše hodí napsat, že rám výborně sekunduje vidlici. Dálkové ovládání hydraulického lockoutu Rock Shox vyžaduje chvilku zvykání, ale po stránce funkce celkem nemáme výhrady.
Zaměříme-li se na použité komponenty Sram X.9, pak vše fungovalo velice dobře. Potěšila nás také přítomnost velkého převodníku se 42 zuby. Nicméně za tutéž cenu je možnévolit také sadu Shimano SLX, již bychom asi před Sramem preferovali, a to hlavně díky čitelnějšímu a snáze ovladatelnému řazení. K brzdám Avid Elixir 5 máme jedinou připomínku, a sice, že jsou dost citlivé na přesné vystředění třmenu vůči kotouči. Po stránce funkce se však jedná o parádní jedovky.
Headre 29“ je rozhodně zdařilou devětadvacítkou, která osloví především toho, kdo se chce odlišit. Značka Spinollo asi nikdy nebude masovkou, a právě v tom je pro mnohé potenciální zákazníky její kouzlo.
Plusy: tuhost rámu, schopnosti ve výjezdech, komfort, design na přání
Minusy: ovládání lockoutu
Rám: Full Carbon Monocoque 3K
Vidlice: Rock Shox Reba XX 100 mm
Kliky: Sram X.9 42/28
Brzdy: Avid Elixir 5
Řazení: Sram X.9 (10)
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.9
Kazeta: Sram PG1070 11-36 (10)
Náboje: Formula Disc ložiskové
Ráfky: Spinollo Disc 32 děr
Pláště: WTB Vulpine Race 29x2,1"
Řídítka: Cannondale Rizer C3 Alu
Představec: Cannondale C3 Alu
Sedlovka: karbonová 31,6 mm
Sedlo: Velo
Hmotnost: 11,35 kg (vel. 19“)
Cena: 49 490kč
Cena samostatného rámu: 19 900 kč
Typický design rámu s prohnutou spodní trubkou a napojením zadních vzpěr je pro značku Ghost charakteristický i u devětadvacetipalcových…
Název Spark je už slušnou řádku let určitým synonymemkompletního odpružení v superlehkém balení, s určením pro cross-country a maratony. Na…