Název Spark je už slušnou řádku let určitým synonymemkompletního odpružení v superlehkém balení, s určením pro cross-country a maratony. Na jeho původní podobě měl zásluhu legendární Peter Denk, charakteristický rukopis byl patrný nejen ze samotné konstrukce, ale také z později přidané páčky Twin Loc, ovládající zároveň obě pružicí jednotky. Pro sezónu 2012 ovšem prošel Scott Spark hodně zásadní modernizací. Ta sice zachovává jeho původní koncepci, to je ale asi tak vše, co má novinka se svým předchůdcem společného. Přepracována byla jak geometrie, tak především konstrukce rámu, která nabídne ve srovnání s dosavadní generací vyšší tuhost. Ostatně právě tuhost karbonové zadní stavby byla v minulosti terčem kritiky, z čehož se výrobce očividně poučil. Model Spark 2012, který ve špičkové modifikaci RC prošel naším testem, je skutečně ve většině ohledů lepší než jeho předchůdce.
Zdvih 120 mm na předním i zadnímkole odpovídá spíše trail biku nežli čistokrevné závodní XC raketě. Nový Spark ale celkem úspěšně kombinuje oboje dohromady, tedy radost z jízdy a určitou hravost se schopností velice svižně akcelerovat.V kategorii stodvacítkových fullů patří k těm nejrychlejším, nemalým předpokladem k tomu je také celková hmotnost 10,2 kilogramu v testované velikosti L.
Koncepce rámu funguje na bázi jednočepu s přepákováním, přičemž jak samotná ramena zadní stavby, tak i všechny čepy se ve srovnání s předchůdcem tváří již od pohledu podstatně masivněji. Zde vidíme největší přínos, sklony ke kroucení při silovém záběru jsme v minulosti připisovali právě řetězovým vzpěrám a hlavnímu čepu. I tak ale zůstala co nejnižší hmotnost prioritou, čemuž odpovídá například spojovací ramínko u tlumiče. To je doslova minimalistické s velice tenkou konstrukcí, přesně kopírující tvar sedlové trubky. Nepřehlédnutelná je prohnutá sedlová trubka, čistě působí zakomponování úchytu tlumiče do tvaru horní trubky. Samostatnou kapitolou jsou široké profily trubek, přičemž spodní využívá téměř konstantní zploštění s výrazným rozšířením před středovým pouzdrem. Naopak subtilně vypadají horní ramena zadní stavby, ovšem hodně nadstandardní je jejich vzájemný rozestup, jímž výrobce opět zpevňuje celou zadní partii rámu.
Kompletně z karbonu jsou také patky, přičemž levá je doplněna o Post Mount úchyt brzdového třmenu. Samozřejmostí je 1,5“ spodní ložisko hlavy či vnitřní vedení řadicích bowdenů. Zajímavá je asymetricky tvarovaná partie nad středem (využívajícím standard BB92), kde je uchycen bezobjímkový přesmykač systému Direct Mount. Tím nejzásadnějším je však použití unikátního tlumiče Nude 2, vyvinutého ve spolupráci s DT Swiss a spolupracujícího s páčkou Twin Loc. Tou se ovládají tři přednastavené režimy. První znamená plnou aktivitu obou jednotek, jedno zmáčknutí přepne tlumič do „Traction“ modu se zdvihem 85 mm, čímž výrazně, pomocí kompresního tlumení, omezí sklony k nežádoucímu pohupování, a třetí poloha páčky aktivuje plný lockout jak u tlumiče, tak u vidlice.
Jízdní dojmy z nového sparka byly od samého počátku převážně pozitivní, ve srovnání s předchůdcem udělala novinka skutečně nemalý skok. Spark byl v námi testované, třetí nejdražší specifikaci, velice rychlý a zároveň přenos energie byl i při vyloženě silovém záběru bezproblémový. Spokojenost vládla i v případě zvolené geometrie. Poslední generace tohoto modelu rozhodně není jednoúčelným „chrtím“ bikem, určeným jen a pouze pro co nejvyšší rychlost a výkon. Již první usazení dává jasně najevo, že jezdci dovolí vychutnat si i techničtější pasáže. Prvotní dojem tedy není nikterak natažený, naopak, posed je v určité symbióze s nabízeným zdvihem.Posun k „trail biku“ je tedy v případě poslední evoluce sparka jasně čitelný, v námi testovaném elku byl tento pocit podtržen také stomilimetrovým představcem a celkem vysoko posazenými řídítky. Přesto se ale v prvé řadě jedná o rychlý XC a maratonský bike, jeho ovladatelnost je zde jakýmsi bonusem, stejně tak posledních dvacet milimetrů zdvihu představuje spíše určitou příjemnou rezervu, naplno využitelnou hlavně v tvrdších podmínkách.
Akcelerace získává plný počet bodů, téměř to samé platí i v případě celkové ovladatelnosti, zvlášť v rámci dané třídy.Bike ochotně zatáčí, nedělá mu žádný problém téměř slalomová pasáž po úzké točité pěšině. Celkové jistotě z hlediska vedení směru napomáhá také přítomnost zadní pevné osy. Ve výjezdech si nový spark počíná také sebevědomě, nízká váha dělá své a vrchařské schopnosti jsou v tomto případě hodně o pocitu, že to prostě jede, psychika dokáže hodně. To samé platí také při jízdě ve zvlněném terénu, s kořeny, kameny a dalšími překážkami. Bike totiž přímo svádí k tomu odlepit ho při každé sebemenší příležitosti od země, ať už obou kol při přeskočení třeba ležící klády, či pouze předního kola při sjetí nějaké terénní hrany. Nízká váha je návyková a v případě, že k odlepení od země využijeme navíc i roztažnou sílu pružicích jednotek, tak si můžeme po celou dobu vyjížďky užívat doslova letecký den.Pokud jde o sjezdy, tak v nich může být jediným negativem právě nízká váha. Jestliže totiž jezdec nemá kolo dokonale v ruce, může spark třeba na kamenech působit zprvu lehce rozskákaně. Přece jen to není dvanácti či třináctikilový „tank“, který to valí hlava nehlava, nicméně ve srovnání s předchůdcem rozdává Scott Spark jistotu a celkovou stabilitu v náročných pasážích plnými doušky.
Přítomnostpáčky Twin Loc je velkou výhodou z hlediska rychlosti volby jednotlivých režimů, pouze je nutné mít optimálně seřízené předpětí ovládacích lanek, aby skutečně vše fungovalo tak, jak má.V běžném XC terénu jezdec nejvíce využije prostřední mód s plně aktivní vidlicí a zvýšenou kompresí tlumiče, oboustranný lockout najde využití jen na asfaltu. Zde však máme jednu negativní zkušenost, protože při plně uzavřeném tlumiči působí kolo jaksi „předpruženě“, při jízdě v sedle jakoby neustále lehce kope, na což je nutné si zvyknout.Plná aktivita obou jednotek přijde naopak vhod jen v hodně členitém terénu, nejvíce ve sjezdech a třeba na kořenech. Ani v takovém případě sice není spark úplně dokonalá žehlička, ale na druhou stranu neokrádá jezdce o energii.
SystémTwin Loc je rozhodně velkým plusem, Scott dobře vystihl požadavky XC jezdců vyžadujících rychlou úpravu režimu pružení v závislosti na konkrétním terénu. Nelze však spoléhat na úplnou spasitelnost tohoto systému, nejprve je samozřejmě nutné pečlivě nastavit tlak, odskok a především předpětí lanka ovládajícího kompresi tlumiče (u vidlice pak kompresi přednastavit nahoře na korunce), teprve pak lze využít schopnosti tří přednastavených režimů na maximum.
Pokud jde o použité osazení, tak z hlediska funkce řazení či brzd sady Sram XX nemáme připomínku. Snad jen velký převodník s pouhými 39 zuby je v případě použití pro závodní XC spíše výsměchem. Celkově na nás ale nový spark udělal dobrý dojem. Aby také ne, když testovaná verze vyjde na sto padesát tisíc korun.
Plusy: nízká hmotnost, celková ovladatelnost, rychlá změna režimů páčkou Twin Loc
Minusy: „kopání“ uzamknutého tlumiče, velký převodník s pouhými 39 zuby
Rám: Spark Carbon, IMP5, zdvih 120 mm,
Tlumič: Scott / DT Swiss Nude2
Vidlice: Rock Shox SID RLT3 Air, 120 mm
Kliky: Sram XX GXP 26/39
Brzdy: Sram XX World Cup 180/160 mm
Řazení: Sram XX Trigger10 sp.
Přehazovačka: Sram XX
Přesmykač: Sram XX
Kazeta: Sram XX11-36 (10)
Náboje: DT Swiss XR-RS Disc CL
Ráfky: DT Swiss XR-RS Disc
Pláště: Schwalbe Rocket Ron EVO 2.25”
Řídítka: Ritchey Carbon WCS, Flat, 9°
Představec:Ritchey WCS
Sedlovka: Ritchey WCS
Sedlo: Ritchey Streem V2 WCS, Titanium
Hmotnost: 10,2 kg (vel. L, s pedály)
Cena: 149 990 Kč
Model Tsunami je v kolekci domácí značky Rock Machine stálicí, ovšem celoodpružený devětadvacetipalcový model je novinkou, a to hodně…
Kdo má zažitá dámská kola s krátkým posedem a hlavou vzhůru, ten zde příliš nepochodí. Geometrie sice je cyklistkám příznivá, ovšem hlavně…