Mechanické kotoučovky zažívají velký návrat, a to především zásluhou silničních kol a „gravel“ modelů. Nabídnou snadnou kombinaci s klasickými řadicími a brzdovými pákami, ať už jde o Shimano Dual Control, Campagnolo Ergopower či Sram DoubleTap. Zvlášť máme-li v plánu stavět si silniční či třeba cyklokrosové kolo svépomocí, může být sázka na mechanické diskové brzdy vlastně i logickým řešením. Ani tolik nejde o cenu, jako spíše o zjednodušení celého systému, bez nutnosti řešit nějaké hadičky, brzdovou kapalinu či odvzdušňování – sestavu bovdenů a lanek servisně zvládne snad každý. Přičteme-li k tomu maximálně propracovaný dvoupístkový mechanický brzdič s jednoduchým nastavováním, máme vyhráno. A přesně to je parketa novinky americké značky Rever, brzdy MCX1.
Stačí si prohlédnout tělo třmenů a zjistíme, že z hlediska zpracování se jedná o jedny z nejprecizněji provedených mechanicky ovládaných modelů na trhu. Hlavní je zde ale promyšlenost celého systému, od výkonu, přes nastavení destiček až po jejich neuvěřitelně snadné vyjmutí. Když si k tomu přidáme maximální tuhost konstrukce brzdy, vyrobené z kované slitiny hliníku, ideálně naladěný pákový poměr a navíc osvědčené brzdové destičky Shimano XTR, asi ani nelze šlápnout vedle.
Pokud vás na fotografiích zaujalo v současnosti ne zcela klasické spojení silničního kola a Post Mount koncepce uchycení, jste pozornými čtenáři. Rever však u brzdiče MCX1 nabízí jak PM, tak i dnes výrazně rozšířenější standard Flat Mount, stačí si vybrat. Navíc má tento výrobce v nabídce rovněž klasický MTB model mechanických diskových brzd, ovšem námi testované provedení bylo od samého počátku koncipováno pro silniční, cyklokrosové či „gravel“ použití. Zde je více než jinde zásadní co nejcitlivější dávkování brzdné síly, současně však nesmí chybět výkonová špička, adekvátní horským sjezdům, bez známek vadnutí při dlouhodobém či opakovaném brzdění. Ve všech těchto disciplínách nás Rever rozhodně nezklamal.
Princip s pohyblivými oběma destičkami není ničím úplně novým, a je tak logicky výhodou z hlediska seřizování. To je v základu prakticky totožné se standardní hydraulickou brzdou, kdy se nám po stisku páky třmen v ideálním případě automaticky vystředí a pak jej stačí pouze dotáhnout - není zde třeba řešit průhyb kotouče, čímž se vše zjednodušuje. Ideální doladění je vlastně ve srovnání s hydraulikou ještě snazší, neboť lze pracovat s každou destičkou samostatně. Rever není prvním, kdo použil podobný systém s pohyblivou dvojicí destiček, vyvaroval se však zbytečného laborování s pákovým poměrem a hned ve své první generaci nabízí skutečně vynikající funkci. Moment dosednutí destiček na kotouč je sice jasně čitelný, neznamená však zbytečně ostrý nástup. Toto konkrétní naladění se zdá být pro silniční segment optimální, protože až další postupný (nikoli však zbytečně silný) stisk pák znamená průběžné navyšování účinku. Ve chvíli, v níž tiskneme páku větší silou, je zpomalení přesně na takové hranici, kdy je to jezdci ještě příjemné a kdy lze celkem přesně odhadnout, jak daleko se nachází moment ztráty adheze. Právě v tomto ohledu mají některé výkonné silniční hydrauliky trochu problémy, nehledě na to, že příliš ostrý nástup účinku s sebou celkem pravidelně přináší méně či více znatelné rozvibrování přední karbonové vidlice. Rever MCX1 je naopak vyloženě příjemným společníkem nabízejícím požadovaný brzdný výkon, který má však jezdec za všech okolností dokonale pod kontrolou, což se logicky hodí hlavně na mokrém asfaltu či na rozblácené CX trati. Svou roli na bezvadně čitelném výkonu hrála logicky i volba destiček Shimano XTR, které u testovaných brzd Rever používá sériově.
Náš test proběhl na karbonovém rámu Ridley, a pokud vás zajímají technické parametry, tak jeden brzdič váží přesně 166 gramů, přičemž kombinuje povrch s matně černou anodizací a leštěnou „podkovou“ ovládající destičky. Praktická je možnost snadného vyjmutí destiček bez nutnosti vyndání kola z rámu či vidlice. Montáž je stejně jednoduchá jako následné seřízení, kdy ve výchozí středové pozici pomocí imbusového klíče ladíme na obou stranách vzdálenost mezi destičkami a kotoučem, a následně pak předpětí lanka pomocí stavěcího šroubu u bovdenu. Jedna sada kompletní brzdy, s cenovkou 3890 korun, obsahuje brzdový třmen, originální jednodílný kotouč Rever, sestavu adaptérů a navíc i set kevlarových bovdenů a nerezových lanek Ultra Slick. Dokonale plynulý chod byl pro konstruktéry natolik zásadní, že do kompletu brzdy zahrnuli tu nejluxusnější sestavu lanko/bovden od Jagwire.
(kad)
Zatím poslední generace špičkové silniční sady Shimano Dura-Ace s kódovým označením R9100 si odbyla premiéru loni v létě, kdy jsme se s…
Bike s možností snížit přední zdvih a zároveň prodloužit tlumič jsme testovali možná před osmi nebo deseti lety na festivalu v italské Riva…