Zatím poslední generace špičkové silniční sady Shimano Dura-Ace s kódovým označením R9100 si odbyla premiéru loni v létě, kdy jsme se s vybranými novináři zúčastnili jejího slavnostního odtajnění na prezentaci v rakouských Alpách. O její technice i designu je tedy prakticky vše známo a první testy potvrdily tak nějak očekávanou bezchybnost funkce, ať už mechanické, či elektronické Di2 verze. Čemu však zatím nebyla věnována až taková pozornost, to jsou zapletená kola s logem Dura-Ace, přitom šířka jejich nabídky je stěží uvěřitelná. Pro svou top-sadu Shimano nabízí celkem devět (!!!) zcela odlišných modelů zapletených kol, a to s různými výškami i provedením ráfku, pro standardní či kotoučové brzdy a stejně tak pro klasické rychloupínací nebo pevné osy. Všechna kola náležející k top-sadě byla navíc pro letošní rok kompletně přepracována, takže o důvod více představit si je trochu podrobněji.
Stačí si vybrat
Začneme modely s nejvyšším profilem celokarbonového ráfku, konkrétně galuskovými koly WH-R9100-C60-TU. Jak jistě správně tušíte, šedesátka v označení kol definuje výšku ráfků v milimetrech. Zajímavostí kol je ráfek s typicky širším profilem, označeným zkratkou D2. Tato technologie zajišťuje naprosto dokonalé obtékání vzduchu, bez nežádoucích turbulencí ve spoji ráfku a galusky, neboť je daný přechod zcela plynulý. Vývoj a testování technologie D2 probíhaly ve větrném tunelu, výhodnější aerodynamika se projevuje rovněž menší citlivostí na boční vítr. Hmotnost páru kol je 1480 gramů.
Dalším „šedesátkovým“ modelem v nabídce, který stejně jako předešlý využívá standardní rychloupínací náboje, je typ WH-R9100-C60-CL. Vsadil na shodný profil ráfku, jenž ovšem díky své laminované konstrukci kombinuje karbon s duralem a je určen pro pláště. Duralové jsou zde brzdné plochy, průřez ráfku je i v tomto případě širší s označením D2. Typický je také systém zapletení Optbal, jejž najdeme u většiny kol Dura-Ace, stejně jako titanový plášť ořechu. Hmotnost páru kol je 1789 gramů.
Pokud zůstaneme u modelů se 60mm profilem ráfku, musíme zmínit ještě dvojici zapletených setů se základním označením R9170. Tato kola jsou určena pro kotoučové brzdy s náboji systému CenterLock a s osou E-Thru. Celokarbonový ráfek je koncipován buďto pro galusky (označení TU), nebo pro bezdušové pláště (TL). I zde byly použity všechny výše vypsané technologie, tedy širší ráfek D2, systém zapletení Optbal či titanový ořech. Hmotnost páru galuskových diskových kol se 60mm ráfky je 1500 gramů, bezdušová verze váží 1651 gramů.
Nyní se dostáváme k nižšímu, 40mm profilu, jenž je stejně jako ve výše uvedeném příkladu nabízen v celokarbonové (WH-R9100-C40-TU) nebo karbon-duralové (WH-R9100-C40-CL) verzi. Tedy opět galuskové nebo plášťové provedení pro ráfkové brzdy a s rychloupínacími náboji. I zde nalezneme superlehké titanové tělo ořechu Freehub a patentovaný výplet systému Optbal, tedy s radiálním zapletením vpředu a kombinovaným vzadu. Tuhost zadního kola při záběru v obou případech navyšuje asymetrický ráfek, vyrovnávající napětí drátů na pravé a levé straně. Hmotnost kol je v případě galuskové verze (s dodatkem TU) 1355 gramů a u plášťové 1501 gramů.
Stejně jako v případě 60mm profilu ráfku, i u nižšího 40mm modelu je možné volit variantu označenou R9170, tedy s určením pro kotoučové brzdy, s pevnou osou E-Thru a náboji systému CenterLock. A samozřejmě buďto v galuskové, nebo v plášťové, ovšem tubeless verzi. Hmotnost páru galuskových kol (označení TU) je 1400 gramů, plášťová bezdušová varianta je o 160 gramů těžší.
Nyní se dostáváme k nejlehčím plášťovým kolům z nabídky Dura-Ace, tedy k modelu WH-R9100-C24-CL. Jeho celokarbonový ráfek má výšku profilu 24 mm a tuhost při záběru je zde navýšena nejen asymetrickým zadním ráfkem, ale rovněž vyšším rozestupem přírub náboje. Právě toto jsou kola nabízející bezkonkurenční akceleraci a nekompromisní vlastnosti v horských stoupáních. Hmotnost páru je 1389 gramů.
Možnost výběru zapletených kol Dura-Ace je tedy hodně nadstandardní a odpovídá kvalitám sady jako takové. Dura je dnes určena nejen pro špičkové závodníky, ale i pro nejnáročnější uživatele z řad hobby jezdců, možnost volby je zde proto klíčová.
(kad)
Bike s možností snížit přední zdvih a zároveň prodloužit tlumič jsme testovali možná před osmi nebo deseti lety na festivalu v italské Riva…
Přiznáváme, že v některých případech se nám tak trochu prolínají rubriky, což platí u modelu Aerobike Professional dvojnásob. Klidně by…