Bike s možností snížit přední zdvih a zároveň prodloužit tlumič jsme testovali možná před osmi nebo deseti lety na festivalu v italské Riva del Garda. Německá značka Bionicon od té doby udělala kus práce, ovšem princip jejích kol zůstal zachován a my měli možnost s odstupem let porovnat rozdíl.
Základní myšlenkou celého systému je propojení přední vzduchové vidlice s nástavcem zadního vzduchového tlumiče pomocí dvojice trubiček, aby bylo možné přepouštět část tlaku. Tlačítko na řídítkách odjistí systém, zatlačíme na vidlici, ta zajede o 80 mm do zdvihu a naopak se lehce natáhne tlumič ve svém nástavci. Díky tomu dojde k postavení hlavového úhlu o pět stupňů a z endura se rázem stane něco jako časovkářská „koza“, která najednou stoupá úplně jinak. Opětovné odjištění tlačítka, přitažení řídítek a zdvih vidlice je zpět na plné hodnotě a tlumič na původní délce. Tedy žádná blokace odpružení, jen změna zdvihu vidlice a délky tlumiče.
Za tímhle vším samozřejmě musíme hledat vlastní vzduchové patrony, případně i vidlice. V našem případě to u modelu rEVO bylo odpružení X-Fusion, které značka využívá od počátku a jednokorunka Metric zde byla vybavená vlastní vzduchovou patronou. Jenže to není jen o odpružení, ale také o rámu. Tvůrci sází na průměr kol 27,5 palce, přičemž k tomu navíc jezdec může volit mezi zdvihem 160 či 180 mm, což má na starosti ramínko přepákování na tlumič, které je třeba zvolit právě podle požadovaného zdvihu ... a další informace v Cykloservisu č.3/2018
Přiznáváme, že v některých případech se nám tak trochu prolínají rubriky, což platí u modelu Aerobike Professional dvojnásob. Klidně by…
V nabídce dovozce značky Shimano najdeme širokou paletu komponentů a doplňků značky PRO, z nichž jsme například z enduro řady Koryak…