Koncept nového rámu Specialized Stumpjumper FSR vychází ze závodních modelů Epic, které mají tlumič uložen pod horní rámovou trubkou. Stumpjumper FSR je však určen pro jízdu v jakémkoliv terénu, takže je opatřen delším zdvihem, jenž povyskočil na 140 mm. Jak uvedl zakladatel značky Mike Sinyard , Stumpjumper FSR je jeho nejoblíbenějším kolem, které je synonymem pro univerzální horské kolo. Díky samostatné jednotce Brain Fade se totiž při běžné jízdě může chovat skoro jako pevné kolo, zatímco v terénu lze využít právě až 14 centimetrů chodu zadní stavby.
Specialized si nechává u amerického Foxu vyrábět tlumiče AFR Shock Brain, které mají kromě těla tlumiče ještě u levých patek zadní stavby svisle úmístěnou jednotku Brain Fade. Na ní si jezdec může modrým kolečkem nastavit jak zcela aktivní chod zadní stavby, tak i požadovanou tvrdost prahu odtržení z klidu.
Ačkoliv to zní složitě, funkce systému je prostá. Ve svisle uloženém válci jednotky Brain Fade je olejový kompresní okruh uzavřen speciálním závažím. To za běžné jízdy udržuje tlumič zavřený a jezdci umožňuje jízdu bez propružování. Teprve v okamžiku, kdy zadní kolo najede na překážku, se závažíčko díky rázu odspodu rozpohybuje a odkryje ventil, čímž umožní oleji volně protékat tlumičem. Jakmile rázy ustanou, závaží opět překryje olejový okruh a tlumič se znehybní. A právě otáčením modrého kolečka na brainu je možné nastavit velikost rázu, který tlumič otevře, tedy potažmo i odolnost kola proti propružování.
Nový Stumpjumper FSR se vyrábí jak v karbonové, tak i v duralové verzi. Nejlehčí model S-Works Stumpjumper FSR, který jsme projeli již vloni v létě (informovali jsme o tom v čísle 14/2010 a prohlédnout si jej můžete ve videu Specialized 2010 na našich stránkách www.cykl.cz), se s nejlepším osazením dotýká fantastické hmotnosti 10,5 kg. Duralový model Stumpjumper FSR Expert za 86 tisíc korun má rám vyroben z nejlepší „spešlovské“ slitiny hliníku označované M5 a s osazením Sram X.0, Fox Talas RL 140 mm a koly DT Swiss váží 11,7 kg.
Čtyřčepový systém odpružení FSR je již mnoha lety osvědčený, u nového stumpjumpera pak disponuje krátkým duralovým vahadlem, které zvyšuje tlak na 200 mm dlouhý tlumič, což se projeví na jeho lepší citlivosti. Díky delší pístnici je také více prostoru na ladění chodu. Pokud nastavíme jednotku brain do plně otevřeného režimu, můžeme sledovat ničím neovlivněnou funkci tlumiče. Na počátku zdvihu je odpružení citlivé a pobírá i drobné nerovnosti. Na druhou stranu se při šlapání také pohupuje a zanořuje zhruba do jedné čtvrtiny chodu pístnice. Ve druhé třetině zdvihu dochází k lehkému narůstání komprese, aby se tlumič při rychlé jízdě rozbitým terénem zbytečně nenořil hluboko do zdvihu, zároveň je však plný zdvih při velkých rázech k dispozici. Celých 140 mm zdvihu se vyčerpá pouze v nejkrizovějších situacích, neboť v poslední fázi zdvihu přichází ke slovu vnitřní ochrana proti chodu nadoraz a průrazu. Je zajímavé sledovat, že tlumič ve sjezdu pracuje prakticky nerušeně jak pod šlapáním, tak i během brzdění. Je tedy znát, že oddělení patek od řetězových vzpěr v intencích systému Horst link má svůj smysl. Jediné, co zpočátku jezdce může rušit, je citelné otevření a zavření olejového okruhu. To je ale součástí systému a jezdce tak alespoň kolo informuje, že jednotka Brain funguje.
Posed na kole je spíše kratší, v testované velikosti M má přední trojúhelník délky 555 mm spolu s velmi krátkou zadní stavbou délky 420 mm za úkol přinést skvělou ovladatelnost v technických pasážích. Zbrklost a nervozitu kola, která by normálně s těmito parametry šla ruku v ruce, však krotí položenější vidlice s úhlem hlavy 68,5°, takže i v rychlých i prudkých sjezdech je vedení kola klidnější a jezdec nemusí krotit neposlušný stroj. Do dlouhých výjezdů je však možné snížit zdvih vidlice na 120 či 100 mm, čímž se úhel napřímí, posed sníží nad povrch a při zavřeném tlumiči se dá velmi svižně upalovat vzhůru. A to je právě klíč k univerzalitě stroje – vysoké zdvihy jsou k dispozici pouze ve chvíli, kdy si to jezdec přeje či je potřebuje, zároveň si však z kola může udělat prakticky hardtail. My jsme stroj Specialized Stumpjumper FSR Expert proklepli na Mallorce (o našem strastiplném i ultra zábavném putování jste si mohli přečíst v minulém čísle 6/2010), a „spešl“ dostal pořádně zabrat. Dlouhé krpály na nejmenší převodník i sjezdy jak na pohárových závodech zdolal vždy s přehledem a limitem nebylo nikdy kolo, pouze jezdec. Moc se nám líbila krátká zadní stavba délky 420 mm, která potěší asi každého technicky založeného jezdce, protože průjezd klopených i technických zatáček, zvedání kola na zadní i hraní si s kolem v těžkém terénu je snazší, než na jakémkoli jiném sériovém kole. Hmotnost stroje necelých 11,7 kg pak vybízí k vysokým přeskokům čnících balvanů i ležících klád. Při vyjížďce je vždy dostatek času si před výjezdem snížit zdvih a přitvrdit brain a do sjezdu naopak tlumič plně otevřít a vidlici roztáhnout na 140 mm. Při použití na maratony, které u modelu SJ FSR Expert rozhodně nevylučujeme, jsme však trochu postrádali páčku lockoutu. Takto si jezdec musí najít ideální polohu, která mu umožní svižnou jízdu bez pohupování a přitom zachová dostatečnou citlivost tlumiče ve sjezdech. Jakmile ji v širokém rozsahu nastavení vzhledem ke své hmotnosti a stylu jízdy naladí, bude mít zcela univerzální stroj pro jízdu všemi směry.
Plusy: kratší posed, krátká zadní stavba, skvělá ovladatelnost, zdatný systém odpružení
Minusy: tvrdost tlumiče nelze ladit za jízdy, cvaknutí při otevření
Rám: Stumpjumper FSR M5
Tlumič: Specialized/Fox AFR Brain
Vidlice: Fox Talas RL, 140/120/100 mm
Představec: 3D forged alloy
Řídítka: Specialized XC 660 mm, 8°/ 6°
Brzdy: Avid Elixir CR SL
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: SRAM X-0 mid
Řazení: SRAM X-9
Řetěz: SRAM PC-971
Kliky: Shimano FC-M762, 44 x 32 x 22
Ráfky: DT Swiss X420SL
Náboje: Hi Lo disc + DT Swiss 330SL
Pláště: S-Works Purgatory, 26x2.2"/The Captain Control, 26x2.0"
Sedlo: Specialized Format
Sedlovka: Specialized 2014
Hmotnost: 11,7 kg
Cena: 85 990 Kč
Závodní celoodpružený bike, jehož hlavní přednosti vyniknou na rychlých tratích maratonů a závodů cross-country, taková je stručná…
Jestli se o nějaké značce a potažmo kole dá říci, že je legendární, pak je to jistě Rocky Mountain a jeho odpružený model pro cross country…