Levnější bratříček sjezdové zbraně Demo, tedy model Big Hit, je od letoška nahrazen přepracovanou verzí s názvem Status, která nabídne progresivnější chod zadní stavby a lepší vlastnosti odpružení při stále dostupné ceně.
Zadní odpružení FSR je základem i u tohoto modelu, ovšem zadek dostal zcela novou koncepci, která sází na dlouhé rameno sedlových vzpěr, které navazují na kované vahadlo přepákování na tlumič. Díky větší vzdálenosti osy zadního náboje od spodního čepu zadní stavby a také položení horního ramene je zadní stavba oproti modelu Big Hit méně citlivá na záběr do pedálů a tolik nepropružuje. Přitom citlivost odpružení je z kraje zdvihu naprosto v pořádku, ale už od poloviny zdvihu je znát výrazný nárůst progresivity. Přestože by mělo jít o dostupnější variaci s vlastnostmi podobnými modelu Demo, projev je v tomto případě dost odlišný. Demo opravdu vzadu „sezobe“ takřka cokoliv, kdežto zde se zadní stavba nepropadne do zdvihu tak hluboko a jezdec má na pedálech citlivější odezvu na chod tlumiče a zadní stavby. To je třeba při odskoku z hrany s přišlápnutím výhodou, protože nejde o šlápnutí do prázdna, které se ztratí ve zdvihu, ale je cítit odezva od zadního kola. Na rychlé rozbité trati zadek sice dokonale žehlí, ale Demo je zkrátka o třídu výš. Status je tedy projevem odpružení spíše univerzálem jak pro sjezd, tak freeride, kde nevyžaduje pouze nejprudší svahy, ale dokáže pobavit i v bikeparku a na lávkách.
Co se týká kombinace zadního a předního odpružení, pak zadek má v citlivosti výrazně navrch. Přední dvoukorunková verze vidlice Rock ShoxDomain sice na dopadech ze skoků a při velkých rázech dokázala nabídnout dostatečný zdvih, zadní stavbě ale sekunduje tak trochu se zpožděním. Navíc geometrie rámu dá jezdci pocítit strmější úhel vidlice, který sice v technických pasážích dovolí zatočit rychleji, ale v hodně prudkých sjezdech v maximální rychlosti nám scházely jeden až dva stupně k dokonalé stabilitě, kdy vidlice bude spolu s předním kolem vést neomylně všemi nástrahami terénu. Možná by pomohlo vysunutí vnitřních noh v korunce až na maximum, protože zdvih 200 mm je totožný vpředu i vzadu, a pocitově tak řídítka působí dále posazeným dojmem a přední kolo kratší stopou. Zkrátka srovnávání s modelem Demo je těžká věc, jinak bychom Status nijak nekritizovali, ale v tomto případě je konfrontace obou modelů na místě, protože rám a zadní stavba mají k dokonalosti projevu modelu Demo dost blízko.
Výraznější univerzalita v tomto případě potěší na mírnějších svazích a na trailech, kde je Demo už trochu dlouhé a neohrabané, ale Status si vede díky točivosti dobře a jezdec nemusí mít při odrazu ke skoku v mírnějším svahu tak dozadu přesunuté těžiště. Jestliže chválíme obratnost, je třeba zmínit, že jsme testovali největší velikost L, což by většinou neznamenalo takovou „mrštnost“, tedy vzhledem k dané kategorii. Nízko posazené těžiště zůstalo zachováno, takže sklápění do zatáček bylo bez problémů, stejně jako u všech biků Specialized, pro něž je to typická vlastnost.
Detaily rámu s prohnutou horní trubkou nepostrádají nic z moderních prvků, tedy 1,5“ hlavovou trubku, klasické patky na náboj 135 mm a samozřejmě I.S.C.G. úchyty na vodítka řetězu. Nové ramínko přepákování na tlumič působí takřka nezničitelným dojmem.
Jistotu dodala jezdci 750mm řídítka, takže kolo jsme měli jistě v ruce. Celkový projev brzd, řazení a komponentů byl bez připomínek, velkou pochvalu zaslouží pláště SpecializedButcher, které prostě drží téměř na všem. Status tedy svým chováním vyžaduje chvilku zvyku, než si jezdec naladí odpružení, my jsme třeba vzadu odskok schválně přitáhli, aby byl projev zadní stavby blíže k chování vidlice a obě jednotky šly do zdvihu podobně a na odrazu měly podobný odskok. Každopádně projev zadní stavby a rámu nesnese výtek, nepatrně vyšší citlivost přední jednotky by určitě celku prospěla. Pro hravější sjezdy a freeride je to velmi dobře provedený bike, navíc proti modelu Demo na něm lze ještě na start alespoň částečně vyšlapat vlastními silami.
Rám: Alu M4, 200 mm
Tlumič: Fox Van RC
Vidlice: Rock ShoxDomainDualCrown R, 200 mm
Kliky: FSA Gravity Moto-X, 165 mm, 36 zubů
Brzdy: AvidElixir 5
Řazení: Sram X.5
Přehazovačka: Sram X.7
Náboje: SpecializedHi-Lo
Ráfky: P-Disc
Pláště: SpecializedButcher DH 2,3“
Kazeta: Sram PG-950, 11-28/9
Sedlo: Specialized DH
Sedlovka: 6061 alloy
Řídítka: Specialized
Představec: Specialized
Hmotnost:
Švýcarské BMC sází u svých modelů na zajímavá konstrukční řešení snoubící se s velice nízkou hmotností a optimální ovladatelností. Loňská…
Bianchi, to už dávno není synonymum pouze špičkových silničních kol s nezaměnitelným designem a typickým, modro-zeleným odstínem.…