Švýcarské BMC sází u svých modelů na zajímavá konstrukční řešení snoubící se s velice nízkou hmotností a optimální ovladatelností. Loňská novinka s označením Roadracer SL01 má v těchto, pro značku charakteristických vlastnostech pokračovat. Jedná se sice o vstupní model s celokarbonovým rámem, ovšem z hlediska jízdního projevu je plně srovnatelný s mnoha podstatně dražšími konkurenty. S kompletní sadou Shimano Ultegra je navíc tento typ po slevě nabízen za hodně lákavou částku 51 900 korun, přičemž původně se cena takto osazeného kola blížila osmdesáti tisícům. V nabídce je ale i samotná rámová sada s cenovkou necelých třicet tisíc korun, zahrnující vidlici, sedlovku a hlavové složení.
Naším dlouhodobým testem prošla verze Roadracer SL01 modelového roku 2011, ta letošní je ovšem až na systém upnutí sedlovky Streampost zcela totožná. Zpracování rámu je přímo pastvou pro oko, to platí jak o dokonalé čistotě provedení, tak o jednotlivých konstrukčních prvcích. Profily jednotlivých trubek jsou slovy jen těžko popsatelné, každopádně z nich již na pohled čiší vysoká boční i torzní tuhost. Totéž platí o robustní sedlové trubce, jež se dole výrazně rozšiřuje a přímo přechází v šíři středového pouzdra. Zadní stavba je pro značku BMC zcela charakteristická, snížení sedlových vzpěr navyšuje současně tuhost i schopnost pohlcování otřesů. Krátká vzpěra zespodu mezi sedlovou a horní trubkou poskytuje lepší rozložení sil od zadní stavby a je to právě ona, kdo dělá rámy BMC již z dálky identifikovatelnými, dokonce i kdyby byly bez log. Nepřehlédnutelný je rovněž vysoký profil spodních ramen zadní stavby, která mají v oblasti za středovým pouzdrem maximální možný vzájemný rozestup, opět jako odpověď na požadavek maximální tuhosti při záběru. Každý prvek rámu přímo svádí k pomazlení, to platí o zadních patkách nebo o kompletním vnitřním vedení lanek řazení i zadní brzdy. Až se skoro nechce věřit, že tento rám s kompletní ultegrou vyjde na něco málo přes padesát tisíc...
Aerodynamický kapkový profil sedlové trubky v sobě hostí karbonovou sedlovku s unikátním systémem upínání Streampost. Ten využívá celkem rozměrný duralový spodní klín, jenž se při pootočení šroubkem zboku sedlovky rozepře do sedlové trubky. Je to v podstatě totožný systém, jaký se dříve používal u klasických představců. Musíme uznat, že upínání sedlovky funguje naprosto dokonale, ale na druhou stranu je sestava klínu a táhla zbytečně těžká a složitá. Zdá se ovšem, že výrobce si je tohoto faktu vědom a verze 2012 už má standardní upínání sedlovky.
Přední vidlice svým čistým tvarem dokonale ladí s rámem, její celokarbonová konstrukce zahrnuje i patky. V případě osazení je vedle ultegry zastoupena vlastní značka Scor, a to na postu představce, řídítek a sedla. Námi testovaný model byl navíc nadstandardně osazen koly Zipp 101, sériová verze spoléhá na model DT Swiss R1700, obutý do plášťů Continental Ultra Race.
Označení modelu je naprosto výstižné, jízdní vlastnosti jsou někde jinde, než by napovídala relativně nízká cenovka kola. Testované BMC bylo svým projevem nekompromisní, čemuž samozřejmě napomáhala i celková hmotnost 7,3 kilogramu ve velikosti 54. Vysoká tuhost rámu se promítla do ideálního přenosu síly a v kombinaci se skvělými koly Zipp pak nabídla příkladnou akceleraci. Z hlediska živosti projevu a ochoty zrychlovat byl testovaný model plně srovnatelný klidně s dvojnásobně tak drahými koly. Na tom ovšem měl nemalou zásluhu právě i zapletený set Zipp 101 s váhou páru 1 527 gramů a aerodynamickým profilem duralových ráfků. Po stránce tuhosti, akcelerace i ochoty držet dosažené vysoké rychlosti patří tato kola ve své kategorii k tomu vůbec nejlepšímu. Jejich náboje s leštěným pláštěm, přímo nezničitelnými průmyslovými ložisky a nádherně minimalistickými páčkami rychloupínáků budou ozdobou každého silničního kola.
Zpět ale k testovanému BMC. Zaměříme-li se na jeho ovladatelnost, nelze mít snad žádné připomínky, na jakýkoli podnět reaguje naprosto přesvědčivě, bez sebemenších prodlev. I po této stránce jsme měli při testech pocit, že máme co do činění s podstatně dražším kolem, než co by napovídala jeho skutečná cenovka. Řízení je poměrně živé, ovšem nikoli nepříjemně. Testované BMC sice vyžaduje spíše pevnou ruku, která z něho dokáže dostat naprosté maximum a umožní zatáčky projíždět s dokonalou plynulostí a čistotou, na druhou stranu není celková živost přehnaná. Jakýkoli nadměrný neklid, třeba při puštění řídítek, se zde nekoná, což bylo vzhledem k vyloženě závodním genům příjemné zjištění.
Nekompromisně výkonnostní byl posed a také po stránce nabízeného komfortu známe štědřejší kandidáty, nicméně z hlediska kombinace pohodlí s výkonem je poměr naprosto perfektní. Pohlcování otřesů bylo u přední i zadní části také dobře vyvážené, což svědčilo o precizní práci konstruktérů. Jedna vlastnost je zde ovšem pro jezdce a potenciálního majitele naprosto neodolatelná a dominantní, a sice poměr mezi nabízenými závodními parametry a koncovou cenou. Těch padesát dva tisíc korun jsou zkrátka hodně dobře utracené peníze!
(sériové osazení)
Bianchi, to už dávno není synonymum pouze špičkových silničních kol s nezaměnitelným designem a typickým, modro-zeleným odstínem.…
Jihočeská značka Galaxy se velkou částí své nabídky orientuje především na nejžádanější střední třídu horských a krosových kol, nicméně umí…