Bianchi, to už dávno není synonymum pouze špičkových silničních kol s nezaměnitelným designem a typickým, modro-zeleným odstínem. Legendární italská značka má ve své nabídce také sportovně i závodně střižené biky, standard 29 palců samozřejmě nevyjímaje. Vedle celokarbonových prestižních modelů Methanol 29“ chce značka oslovit zákazníka také střední třídou, konkrétně novinkou s označením JAB 29“. Jde sice o vstupní model devětadvacítkové řady, to ovšem nijak nesnižuje jeho kvality.
Na první pohled působí duralový rám námi testované verze JAB 29.1 celkově delším dojmem, což podtrhuje větší sloping a nízký předek s 1,5“ spodním ložiskem. Použití hydroformního tvarování trubek pak vtisklo modelu JAB 29 nezaměnitelný rukopis. Dominantní je jak průhyb spodní trubky vpředu u hlavy, tak především její nevšední profil, s jakýmsi bočním podélným žebrem. Obdobný průřez, ovšem zrcadlově otočený, najdeme také u prohnuté horní trubky, vzadu doplněné o vertikálně orientovanou „ploutev“, lépe rozkládající tlak ve spoji se sedlovou trubkou. Tam, kde se dříve používal navařený plát materiálu, dnes vše vyřeší hydroforming, navíc esteticky dokonale čistě.
Zadní stavba sází na vysoký, ovšem hodně zploštělý průřez esovitě zprohýbaných spodních ramen a na jen lehce prohnuté sedlové vzpěry, výrazněji k sobě zalomené až v horní části. Minimalistický plochý můstek nepostrádá plastické logo značky, spodní můstek je oproti tomu hodně bytelný. Nepřehlédnutelné jsou patky rámu, ta levá s úchytem brzdového třmenu standardem Post Mount.
U Bianchi se samozřejmě částečně platí za exkluzivitu, takže při ceně pětačtyřicet tisíc je nutné počítat spíše s průměrným osazením, což ovšem alespoň částečně ospravedlňuje hrdý nápis Made in Italy. Možná zde mohla být o něco lehčí vidlice než vzduchový Rock Shox Recon s ocelovými vnitřními nohami, stejně tak „OEM“ náboje Shimano 525 nejsou podle nás tím úplně pravým vzhledem k cenovce kola. Ovšem na druhou stranu kombinaci ikstéčka a skvělých brzd Magura MT4 lze jen stěží něco vytknout. Jako celek navíc působí bike vyváženě, takže menší prohřešek na poli nábojů bychom mu odpustili. Výrobce však nezapomněl na váhovou redukci u toho nejdůležitějšího, a sice v případě obvodové hmotnosti kol. Bytelné, ovšem současně lehké ráfky DT-Swiss 485d jsou zde zkombinovány s duralovými, červeně eloxovanými niply a s plášti Kenda Small Block 8.
Jízdní vlastnosti načneme tím, že JAB 29.1 vyjel úplně všechno, o co jsme se pokusili. I v prudkých stoupáních nabídlo zadní kolo naprosto příkladnou adhezi, a to bez jakéhokoli náznaku zvedání předku. Prostě ideál.Ani superjemný vzorek plášťů Kenda nebyl v tomto ohledu problematický, mazlavé bláto jej sice zalepilo, ale na jakémkoli suchém podkladu držel jako přilepený.Stejnou chválu jsme na adresu kola pěli i ve sjezdech, kde byla směrová stabilita naprosto příkladná. Pokud se o některých devětadvacítkách říká, že jedou jistě jako tank, tak zde to platí stoprocentně. Tohle kolo jen tak něco nerozhodí, všude, i hodně členitou pasáží, projede s naprosto dokonalou stabilitou, a tedy i s jistotou, kterou jezdci poskytne.
Bianchi JAB 29.1 je ale úplně klasickým zástupcem své 29“ kategorie, a to se vším pozitivním i negativním, co k tomu patří. Celková hmotnost 12,8 kilogramu není nejnižší a logicky s ní souvisí trochu vlažnější akcelerace, jíž extra nepomůže ani dobrá tuhost rámu. Na druhou stranu, když už se překoná určitá vrozená počáteční lenivost, najednou popadne bike jakýsi druhý dech a udržování vysoké rychlosti už mu nečiní větší potíže. Setrvačnost velkých kol je zde dominantní. A podobné je to i v případě ovladatelnosti. Při pomalejší jízdě nebo v hodně točitých, případně skoro až trialových pasážích, se tato devětadvacítka zdá zkrátka trochu moc velká. Do zatočení se při pomalé jízdě nechá kolo lehce přemlouvat a zprvu působí spíš nedotáčivě, nicméně s narůstající rychlostí jakoby byly reakce najednou pohotovější a především plynulejší. První metry tedy vyžadují určité zvykání si a přiznáme zde, že na nás JAB 29.1 působil zprvu trochu neohrabaně. Ale když jsme se s ním sžili a hlavně, když jsme skutečně pořádně zabrali a vymáčkli z něj větší rychlost, najednou se z této devětadvacítky stal čistě sportovní bike, nejen dostatečně svižný, ale i naprosto bezproblémově ovladatelný.
A jízdní komfort? Zcela adekvátní devětadvacítkové koncepci a opravdu funkční vidlici. Po stránce pohodlí jsme si neměli na co stěžovat. Velká kola sama o sobě vyžehlila drtivou většinu menších nerovností, přičemž ty velké pak dost zřetelně otupila. RS Recon s páčkou lockoutu na řídítkách sice není zrovna hvězda po stránce hmotnosti, ale funkcí nás plně přesvědčil o svých kvalitách.Pochvalu si neodpustíme také u sedla s retro názvem Concor, které nám tvarem i dostatkem polstrování uprostřed vyhovovalo.
Pokud máme vyloženě vyzdvihnout některý z komponentů,budou to jednoznačně brzdy. Potřebovaly jen minimum času na zajetí a fungovaly naprosto bezchybně, ať už po stránce výkonu nebo čitelnosti dávkování.
Shrneme-li naše dojmy z této devětadvacítkové novinky značky Bianchi, tak jde o skutečně klasického zástupce své kategorie, ovšem s hodně noblesním rodokmenem.
Plusy: jízdní stabilita, výjezdy, výkonné brzdy
Minusy: hmotnost, levnější náboje
Rám: Alu 7005 T6, triple butted
Vidlice: Rock Shox Recon Silver TK 29 100 mm
Kliky: FSA Comet MegaExo, 42/32/24
Brzdy: Magura MT4180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore11-36 (10)
Náboje: Shimano M525
Ráfky: DT-Swiss 485d
Pláště: Kenda Small Block 8 2,1“
Řídítka: FSA V-Drive
Představec:FSA OS-190
Sedlovka: FSA SL-280
Sedlo: Selle San Marco Concor
Pedály: Shimano PD-M505
Hmotnost: 12,8kg (vel. 21“)
Cena: 44 990 Kč
Jihočeská značka Galaxy se velkou částí své nabídky orientuje především na nejžádanější střední třídu horských a krosových kol, nicméně umí…
V široké nabídce celoodpružených modelů slovenské značky CTM se trail bike Rawer právem řadí mezi univerzály pro švihové ježdění v náročném…