Někdo o něm hovoří jako o nástupci modelu FSR XC, jiní jej přirovnávají spíše k modelu Stumpjumper, my po testu můžeme potvrdit jen to, že Camber je dalším z velmi povedených fullů s velkým „S“ ve znaku.
Camber je bikem se zdvihy 120 mm na obou osách a svým chováním charakterizuje kategorii, která se poslední dobou stává velice oblíbenou, a to trail bike. Rám ze slitiny M4 je totiž hodně tuhý, má velice vyrovnaný chod odpružení, geometrii stabilní ve sjezdech a dostatečně výkonnou ve výjezdech. Zkrátka to, co jezdec očekává od kola pro celodenní ježdění v rychlejším tempu ve středně náročném terénu.
Posed na testované velikosti L je ideální pro jezdce s výškou do 185 cm, jinak je rám už trochu nižší, oproti tomu délka kola je trochu výraznější a vyhovuje spíše vyšším jezdcům. Ruce jezdce jsou přirozeně vysoko jak pro XC, tak pro technické ježdění ve strmějších pasážích. Posed tedy není přehnaně natažený, ale patří mezi ty, na které si jezdec záhy zvykne.
S prvním šlápnutím do pedálů je i při tlumiči otevřeném na plný výkon cítit jen minimální propružení zadní stavby a následně je znát hodně výrazná tuhost rámu. Tlumič Fox Triad II přitom nabízí plně otevřený, uzamčený a ProPedal mód. Musíme přiznat, že plný lockout jsme použili pouze jednou na asfaltu, a to spíše na zkoušku,a jinak jsme si vystačili pouze s otevřeným módem a jen občas přitvrdili ProPedalem. Zadní stavba tedy funguje velmi kultivovaně a jezdce zbytečně neokrádá o energii, naopak díky systému FSR bylo odpružení aktivní i pod brzdou. S přední vidlicí Fox byla zadní stavba v dokonalé souhře, při zatížení klik ve stoje šly obě jednotky do zdvihu v přibližně stejném rozsahu a s hodně podobnou progresivitou. Na tom má samozřejmě lví podíl rám s výrazně prohnutou spodní trubkou a lomenou sedlovou trubkou. Ta je navíc na středové pouzdro navařena excentricky, kvůli přesmykači umístěnému na spodní kyvce zadní stavby. S převody 2x10 jsme si i díky krytu velkého převodníku bez starostí užívali jakéhokoliv terénu a vše fungovalo na jedničku. Totéž lze říci o výkonu brzd Avid či chování plášťů Captain od Specialized. Ty se i v blátě ukázaly jako solidní univerzály, kdežto na tvrdém povrchu jely s celkem nízkým valivým odporem. Chválíme vedení bowdenu v jednom kuse, což má příznivý vliv na chod řazení.
Na první šlápnutí do pedálů byla i přes tuhý rám cítit nepatrná lenost při rozjezdu. Akcelerace je u tohoto biku spíše na střední úrovni, ale přičítali bychom to delší stopě předního kola a rozvoru, který nesází zrovna na XC výkonnost, ale univerzalitu ve všech směrech. Jakmile kolo jede, nenechá jezdce na pochybách, že má pod sebou výkonný univerzál. Na rovině jede lehce a komfortní odpružení nenutí jezdce měnit pozici na sedle. Totéž platí ve výjezdech, kdy je delší rozvor znát na téměř nulové tendenci kola stavět se na zadní. Jen v nejstrmějších pasážích je třeba nepatrně nalehnout na řídítka a přesunout těžiště na špičku sedla.
Ve sjezdech už je to o něčem jiném, protože díky rozvoru a pocitově položenější přední vidlici kolo velice jistě drží směr a skvěle se ovládá. Přední kolo sedí na podkladu jak přibité a jezdec pouze vybírá ideální stopu. Pokud se občas netrefí, zadní stavba je schopna snést hodně tvrdé rázy, byť se zdvih zprvu netváří bezedným dojmem. V úzkých zatáčkách se bike nechá velice jistě vést díky nízko položenému těžišti, takže proplouvat klikatými stezkami je i přes trochu delší dojem z celého kola velice snadné a plynulé. Na hraně je rozvor trochu znát, jakmile si jezdec chce po zadním seskočit, musí i přes hodně krátkou zadní stavbu výrazněji přitáhnout řídítka k sobě. Na zadní se prostě tenhle bike nestaví tak lehce ani ve sjezdech. Vytáhnout jej ovšem do vzduchu s oběma koly naráz není žádný problém. Na skocích a terénních vlnách je to hodně jistý stroj a jezdec se opravdu do sytosti vydovádí. Rychlé stezky, stejně jako hodně prudké pasáže a sjezdy ve vyšších rychlostech, jsou místa, kde kolo ukáže, co umí a jezdce rozhodně podrží.
Celkově jde tedy o kombinaci lehkého jízdního projevu, slušných výjezdových schopností a hlavně stability a skvělé ovladatelnosti ve sjezdech a těžším terénu. Camber Pro je tedy bikem vyváženým ve všech směrech a svého majitele rozhodně nezklame. Chováním má blíže k modelu Enduro než XC raketě Epic.
Rám: Alu M4 120 mm
Tlumič: Fox Triad II
Vidlice: Fox F 120 RL
Brzdy: Avid Elixir R 203/185 mm
Kliky: Sram Carbon S 2200 24-38
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Sram X.7
Náboje: Specialized Hi-Lo
Ráfky: DT Swiss X420 SL
Pláště: S-Works The Captain 2.0
Kazeta: Shimano HG-81 11-36
Sedlo: Specialized BG Henge Comp
Sedlovka: Specialized
Řídítka: Specialized
Představec: Specialized
Hmotnost: 12,9 kg
Bytelná konstrukce, zadní zdvih 155 mm a značná univerzalita, to jsou základní charakteristické body letošní novinky rakouského KTM, modelu…
Přídomek EVO v názvu nejprestižnějšího silničního modelu značky Cannondale není vůbec náhodný, tato novinka je totiž poslední EVOlucí typu…