Přídomek EVO v názvu nejprestižnějšího silničního modelu značky Cannondale není vůbec náhodný, tato novinka je totiž poslední EVOlucí typu SuperSix a je zároveň nejlehčím sériově vyráběným kolem vůbec. Samotný rám SuperSix EVO váží v nejmenší velikosti těžko uvěřitelných 695 gramů a kompletní kolo v nejvyšší výbavě Ultimate dokonce prolomilo magickou pětikilovou hranici! Dva a půl roku trvající vývoj přinesl své ovoce, a to nejen po stránce hmotnostní redukce. Může se to vzhledem ke zmíněné váze zdát skoro neuvěřitelné, ale tato superlehká novinka je zároveň jedním z vůbec nejtužších kol, na jakém jsme kdy jeli. Hodnocení kvality přenosu síly zaslouží pouze superlativa, z pohledu závodníka snad ani nelze chtít po kole více.
Podívejme se nyní na nový SuperSix EVO čistě z pohledu konstrukce. Jeho celokarbonový rám je sestaven ze tří samostatných dílů, nejedná se tedy o standardní monokok. První část představuje jednodílná sestava horní, spodní a hlavové trubky, druhým dílem je samostatná sedlová trubka se středovým pouzdrem a třetí částí do této skládačky je monokoková zadní stavba, tedy sestava horních a spodních ramen, včetně superlehkých dutých (!!!) patek. Experimentovalo se s profilacemi trubek, se sílou stěny i s kladením jednotlivých vrstev a směrovou orientací uhlíkových vláken. Výsledkem je tvarově jednoduše působící rám, jenž vše podřídil čistě výkonu, nízké hmotnosti a současně optimální aerodynamice. Právě z důvodu lepšího obtékání vzduchu kolem hlavy a současně kvůli gramové redukci zde není použito spodní, dnes už téměř standardní 1,5“ ložisko, ale rozměr 1¼“, tedy super-oversize. Spodní trubka má pak po celé své délce čistě kruhový průřez nabízející ideální pevnostní parametry. Dokonalý přenos síly si zde vynutil také rozdílnou šířku stěny trubky, která je ve své spodní části dvakrát silnější než nahoře u hlavy. Naopak horní trubka, jejímiž útrobami vede bowden zadní brzdy, se maximálně rozšiřuje směrem k sedlové a hlavové trubce. Horizontálně oválný průřez je částečně redukován vlastně pouze ve středové části, aby zde byl dostatek prostoru pro kolena jezdce. Nadstandardní šířka profilu horní trubky pak vzadu plynule přechází v sedlové vzpěry, jež jsou díky tomu vzájemně hodně odsazené, čímž navyšují boční tuhost. Výrobce navíc použil kombinaci BallisticTec karbonu, tedy materiálu, jež využívá na svých vrcholných MTB modelech s klasickými High Modulus vlákny. Jedná se o technologii, již si Cannondale údajně vypůjčil od výrobců rotorů pro helikoptéry, takže požadavky na maximální odolnost rozhodně nešly stranou před gramařením. V případě sedlové trubky jde o vrstvení karbonových vláken pod úhly 70 a 45 stupňů, namísto jejich klasické podélné orientace. Tím se podařilo zkombinovat tuhost spodní poloviny pro dokonalý záběr, pevnost horní části jisticí sedlovku, a naopak určitou poddajnost středové partie trubky, zásadní pro jízdní komfort. Samotné vzpěry zadní stavby jsou zploštělé, i když ne tak výrazně, jako třeba u modelu Synapse. I tak ale výrobce slibuje, že po stránce pohodlí nabídne rám hodně. O to víc jsme byli zvědavi, jak se předvede v praxi. Zdánlivě v sobě totiž spojuje nespojitelné...
Jízdní vlastnosti všech silničních modelů Cannondale patřily vždy k tomu absolutně nejlepšímu, poslední evoluce typu SuperSix ovšem předčila naše očekávání. Tohle kolo, jehož podobu má na svědomí známý konstruktér Peter Denk, je jednoduše naprosto dokonalé, ať už po stránce přenosu síly, akcelerace či ovladatelnosti. Geometrii není co vytknout, posed je čistě závodní a nabízí tomu adekvátní ovladatelnost. SuperSix EVO je orientován na závodníky, méně zkušený jezdec by mohl mít trochu problém jej zkrotit. I ve vysokých rychlostech je totiž ovladatelnost na prvním místě a nárůstu jízdní stability, tedy jakéhosi zklidnění projevu se zvyšující se rychlostí se zde uživatel moc nedočká. Rám nepůsobí nijak přehnaně dlouhým dojmem a posed se v rámci čistě závodně orientovaných kol řadí k těm celkově pohodlnějším, a to dokonce i s představcem v nejnižší možné poloze. SuperSix EVO je ale především o kombinaci tuhosti a nízké váhy, přičemž v obojím je na absolutním vrcholu.
Již první metry dají jezdci najevo, jakou neskutečnou raketu sedlá. Je jen málo kol, která by nabídla alespoň podobný jízdní dojem. Zde je extrémně nízká váha umocněna dokonalou tuhostí a současně dokonalá tuhost podtržena právě extrémně nízkou váhou. Je to podobné, jako by automobiloví konstruktéři vměstnali pětisetkoňový dvanáctiválec do osm set kilogramů vážícího malého roadsteru. Poměr výkon/hmotnost je zde zkrátka nepopsatelný.
Pokud se zaměříme na jízdní komfort, tak výrobce vsadil na dnes tolik populární velice tenké podsedlové vzpěry bez monostay konstrukce, navíc s již zmíněným středovým zploštěním. Tento prvek zde má rozhodně svůj přínos, a přestože jsou na trhu podstatně pohodlnější a poddajnější rámy vzhledem k nabízené tuhosti, tedy zaměření primárně na výkon, můžeme říci, že se konstruktérům podařilo rám vyladit i v tomto ohledu. Nepatří k superpohodlným, ale rozhodně z jezdce nevytřese duši, sotva se dostanete na dlažbu či na nekvalitní asfalt. Nemalý podíl na příjemném jízdním projevu měla také sedlová trubka s karbonovou sedlovkou průměru 27,2 mm. Na sedlovce je pak pouhým okem patrné, jak na nerovnostech pracuje. A totéž platí i v případě přední vidlice, která má ramena jako by lehce předsazená před patky.
Do testu jsme dostali SuperSix EVO s ne zcela sériovým osazením, kombinujícím sadu Sram Red s koly Mavic R-Sys s karbonovými dráty. Ve velikosti 58 se hmotnost celého kola vyšplhala na 6,1 kilogramu bez pedálů. I po montáži pedálů by tedy bylo nutné kolo pro závodní nasazení dovážit, aby splňovalo minimální přípustnou hmotnost UCI 6,8 kilogramu. Model SuperSix EVO bude nabízen celkem v pěti úrovních v cenovém rozpětí od 122 999 korun (osazení Sram Red) do 259 999 korun (typ Ultimate). V nabídce ale bude i nadále rovněž „běžná“ verze SuperSix, která se stane podstatně dostupnější, než tomu bylo doposud.
(sériové osazení modelu SuperSix Evo 2 Red)
Rám: SuperSix EVO, Ballistec Hi-Mod Carbon
Vidlice: SuperSix EVO, Ballistec Hi-Mod Carbon
Kliky: Sram Red 50/34 BB30
Řazení: Sram Red
Přehazovačka: Sram Red
Přesmykač: Sram Red
Brzdy: Sram Red
Kola: Mavic Ksyrium Elite
Pláště: Schwalbe Ultremo ZX 23
Kazeta: Sram PG-1070 11-26 (10)
Řídítka: FSA Wing Pro Compact
Představec: FSA SL-K
Sedlovka: FSA SL-K
Sedlo: Fizik Antares
Hmotnost: 6,1 (vel. 58 s koly R-SYS)
Německý Focus má ve své nabídce celou řadu celoodpružených modelů, přičemž mezeru mezi vrcholným, čistě závodním FSL s atypicky umístěným…
Domácí Apache zkrátka ví, jak udělat kolo, které se bude líbit a současně nabídne maximální spolehlivost. A nemusíme ani chodit do vyšších…