Provedení rámu se čtyřčepovou koncepcí, funkčně odpovídající jednočepu s přepákováním k tlumiči, nelze z hlediska propracovanosti konstrukce cokoli vytknout. Pro značku typický „plovoucí“ tlumič, jehož pístnice je dole ukotvena na prodlouženém dílci zadní kyvné vidlice, pak nabídne velice kultivovaný průběh pružení. Navíc mnohdy s pocitem téměř bezedného zdvihu a především s vysokou citlivostí chodu. Přítomnost systému Pro Pedal, jímž je tlumič Fox RP 2 standardně vybaven, je pak zásadní ve výjezdech či při nucených asfaltových přesunech, samotnou aktivitu zadní stavby však brzdí natolik, že by byl hřích pro pedal využívat při jízdě v náročnějším terénu, ať už po rovině, natožpak směrem dolu.
Z hlediska univerzality použití je pak nespornou výhodou také vidlice Rock Shox Sektor se stavitelným zdvihem U-turn. V případě sto padesátky vpředu je sice nutné počítat se značnou výškou řídítek, která se stává limitující ve výjezdech, ovšem pomocí stavěcího ovladače lze předek během chvilky snížit o několik centimetrů až na hodnotu zdvihu 110 mm, což je v případě nutnosti dostat se na kopec rozhodně příjemné.
Univerzálnost zde zkrátka hrála prim, a přestože nelze čekat hbitost dvanácti či třináctikilového trail biku, výsledná hmotnost 14,5 kilogramu v testované velikosti 43 cm je určitě přijatelná, zvlášť vezmeme-li v potaz nadprůměrnou dimenzovanost jednotlivých dílů či přítomnost pružinové vidlice nebo značně objemných plášťů o šířce 2,4 palce.
Ještě by nebylo od věci zmínit pár faktů o rámu a jeho zpracování. K charakteristickým prvkům patří například dvoudílné vahadlo nad tlumičem či nevšedně tvarované, velice bytelné patky, z nichž ta levá je vybavena post mount úchytem třmenu brzdy. Pod tíhou estetiky konstruktéři umístili bowdeny řazení do útrob spodní trubky, hadice zadní brzdy je ale naštěstí vedena po povrchu. Určitou atypičností je spoj horní a sedlové trubky, vyžadující originální podsedlovou objímku. Ovšem tato partie se právě proto tváří doslova nezničitelně, stejně jako hlava se spodním 1,5“ ložiskem.
Asi nemá cenu se rozepisovat o dokonalé tuhosti rámu, která je ostatně patrná již z pohledu na kteroukoli jeho partii. Zde se snad jen sluší dodat, že vysoká odolnost vůči jakémukoli kroucení či „odstřelování“ kola do strany při bočním nájezdu na překážku je vlastní také celé zadní stavbě, na čemž mělo mimo jiné zásluhu také použití pevné osy.
Pokud se zaměříme na samotné jízdní dojmy, tak tím nejvýraznějším byla určitě dokonalá ovladatelnost, a to jak v nízké, tak i ve vyšší rychlosti. Kratší rám a přítomnost sedlovky s přímým zámkem bez přesazení přinesly v tomto ohledu své ovoce. S barkem jsme se v případě klikatých pěšin dokázali otočit prakticky na pětníku, jeho reakce na podněty od řídítek byly okamžité a především zcela adekvátní tomu, co jsme od kola v daný okamžik skutečně požadovali. S narůstající rychlostí se sice logicky zvyšovaly sklony k určité vrozené nedotáčivosti, i tak bylo ale vedení kola naprosto jisté.
Pokud budeme brát testovaný bike jako čistokrevný all mountain, tak toto zařazení splní do puntíku a bude vlastně jakýmsi zcela typickým zástupcem své kategorie. Co z toho pro uživatele vyplývá? Především skvělé dovednosti v hodně náročných pasážích, blížící se skoro freeridovým strojům, a to při podstatně nižší hmotnosti, která vedle řádění ve sjezdech umožní majiteli bezproblémové zdolání kopce v opačném směru.
V případě zmiňované ovladatelnosti nás nadchla především její skutečně zdařilá kombinace s použitelností pro běžnou jízdu. Asi bychom se s barkem nevydali na maratonskou trať, a to ani ve vyloženě výletním tempu, ale pro celodenní brouzdání těžším terénem se jedná o ideální nástroj. Jeho zdvihy umožní skvěle zpracovat dopady skoků a podmínky, v nichž by odpružení ukázalo své limity, si v našich končinách snad ani nedovedeme dost dobře vybavit. Stejně tak se kolo nechá po zabrání do pedálů a zatažení za řídítka odlepit od země k bunny hopu či k odskočení hrany, hmotnost 14,5 kilogramu je v tomto ohledu stále ještě celkem bezproblémová. Zároveň ale není vše pouze jednostranné, takže běžná jízda, zvlášť po výraznějším snížení předního zdvihu, je docela příjemná a o zadních 155 milimetrech jezdec skoro neví. Aktivací pro pedalu se i přes nemalý valivý odpor plášťů dá totiž docílit celkem svižné jízdy, a to i do kopce. Přítomnost dálkového lockoutu je na kole této třídy možná až zbytečným rozmazlováním, ale proč ne?
K celkové imunitě použité koncepce proti pohupování nemáme připomínky, všechny čistě terénní jízdy jsme absolvovali s plnou aktivitou pružení, aniž by nás mírné pohupování nějak nepříjemně rušilo.
V případě osazení není co dodat, vše fungovalo na jedničku. Ostatně jako celé kolo. Pokud vám tedy 120 mm zdvihu modelu KTM Lycan nestačí a rádi se pohybujete převážně v tvrdším terénu bez výkonnostních ambicí, typ Bark je rozhodně dobrou volbou. Šedesát tisíc sice není málo, ale testovaný bike vám tuto investici vynahradí. Radost z jízdy je přece k nezaplacení.
Rám: Alloy 6061 triple butted, 155 mm
Vidlice: Rock Shox Sektor 150 RL U-turn
Kliky: Shimano M552 24/32/42
Brzdy: Shimano M575 180 mm
Řazení: Shimano SLX Rapidfire (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG-81 11-34/10
Náboje: Syncros AM
Ráfky: Mavic 321 Disc
Pláště: Schwalbe Nobby Nic 2,4“
Řídítka: Truvativ Stylo Race
Představec: Truvativ Aka 5°
Sedlovka: Truvativ Stylo Race
Sedlo: Selle Italia Q-Bik XC Flow
Pedály: Syncros AM
Hmotnost: 14,5 kg (vel. 43 cm)
Přídomek EVO v názvu nejprestižnějšího silničního modelu značky Cannondale není vůbec náhodný, tato novinka je totiž poslední EVOlucí typu…
Německý Focus má ve své nabídce celou řadu celoodpružených modelů, přičemž mezeru mezi vrcholným, čistě závodním FSL s atypicky umístěným…