SKS Explorer EXP.
Výčet všech brašniček, které cyklistům nabízí německá značka SKS by byl opravdu hodně dlouhý a dost často jim nechybí vlastní originální prvky. Totéž pak lze říci také o testované bikepackingové podsedlovce, která má kromě všech základních atributů tohoto doplňku i něco navíc, respektive blatník navíc.
Explorer EXP je třináctilitrová vodotěsná podsedlovka se svařovanými švy, kterou lze doplnit právě zmíněným blatníkem. Samotná brašna má štíhlé provedení přední části, takže ani při maximálním naplnění neobtěžuje ani jezdce se silnějšími stehny. Hypalonová výztuha předního dílu pokrývá spodní i horní část, takže chrání jak před sedlovkou, tak samotnými ližinami nebo zadní hranou sedla. Tady se na ochraně nešetřilo a to je dobře. K sedlovce brašnu jistí jeden široký hypalonový pásek na suchý zip s podložením a samozřejmě poutkem. Klasický popruh pro zavěšení na ližiny sedla nemá hypalonovou ani jinou výztuhu, naopak spodní stahovací protikusy s přezkami výztuhu na dně brašny nepostrádají. To ale platí i pro boční stahovací popruhy, rovněž vycházející z hypalonových dílců na bocích. A když jsme u jejich protikusů na zadním rolovacím uzávěru, tak ten má hrany vstupního otvoru vyztužené houževnatými pásky hypalonu, takže se vše nejen dobře roluje, ale působí nezničitelně. Hodně reflexních prvků, vypouštěcí uzavíratelný vzduchový ventil na vrchní straně brašny, poutka pro blikačku nebo horní gumicuk. Nic nechybí a bonusem je i ramenní popruh s plastovými přezkami, který lze jednoduše upevnit při pohybu s brašnou mimo kolo. Kdo by chtěl ještě nějaký další náklad, využije druhý samostatný gumicuk. A nyní k tomu blatníku, té hlavní odlišnosti od mainstreamu. Je to jednoduchý široký blatník s hlubokým kanálkem pro usazení spodní hrany brašny, k níž se upevňuje šrouby s plastovou hlavou do závitů ve spodní výztuze brašny. Jednoduché, ale pozor na přílišné dotažení šroubů, protože jsou dlouhé a v brašně pak tlačí na dvojitou stěnu dna, kterou by mohly protrhnout. S montáží blatníku, jinak skvěle kryjícího celou spodní stranu brašny v úplné šíři i s přesahem, tedy opatrně. Na plnou brašnu se montuje docela obtížně, na prázdnou s jednodušším zapadnutím do vodicího žlábku je to snazší a šrouby lze zkrátit. Blatník má navíc i odvodňovací otvor vpředu, takže bylo myšleno na vše.
I s blatníkem váží brašna 537 gramů a v maximálním naplnění jsme naměřili uzavřenou délku 530 mm, výšku 160 mm a šířku vzadu maximálních 220 mm. Prázdná brašna má pak rozložené rozměry 575 x 165 x 345 mm. Dodáme jen cenu, která je 2199 korun. Upevnění na sedlovce je díky podložení popruhu spolehlivé, ale tuhý pásek měl tendenci se na konci odchlípnout a občas být v kontaktu se stehnem. Časem to ale povolilo a držel na celé ploše, nicméně na upevnění to žádný negativní vliv nemělo. Dotažení popruhů pod sedlovými ližinami skvěle doplnila vyztužená horní plocha, díky níž se brašna po sedle neklouže a spolehlivě drží i do stran, navíc tady rozhodně nehrozí nechtěné prodření. Boční stahovací popruhy mají dostatečnou délku pro pohodlné zarolování a stažení brašny a její tvar drží spolehlivě i bez namontovaného blatníku, jenž funguje i jako částečná výztuha. Ochrana proti vodě je u obsahu uvnitř zaručená, zajištění brašny při delší jízdě v terénu vyžadovalo ze začátku přetažení popruhu na sedlovce, pod ližinami sedla drželo všechno naprosto jistě. Díky celkovému objemu a nosnosti maximálně pět kilogramů tohle určitě nebude kousek pro náročná vícedenní putování, ale mnohem lépe se hodí třeba na gravel nebo silničku, kde pojme základní oblečení nebo malý spacák a nebude svým štíhlejším střihem překážet mezi stehny. Pevný střih přední části v tomto případě perfektně držel a i při maximálním naplnění se toto místo vyboulilo jen nepatrně, takže chválíme.
(už)
Potřebujete jedno přední světlo s akumulátorem, univerzálním, jednoduše odnímatelným držákem a výkonem dostatečným pro každodenní dojíždění…
Čtveřice písmen na spodní trubce testované devětadvacítky odkazuje na známou sportovní značku, a přestože nejde o závodní model,…