Pamatujete si z dob totalitních dovolených populární gumovou „žábu“ pro napumpování matračky na vodu?Stačilo jen šlapat na gumovou kostku spojenou hadičkou s matrací a za chvilku bylo hotovo. Nožní pumpy jsou dnes samozřejmě v celé řadě mnohem sofistikovanějších provedení, než bylo výše zmiňované, a mají za úkol jediné, usnadnit práci. Ne každý se chce ohýbat k rukojeti klasické hustilky a namáhat záda.
SKS má v nabídce hned několik nožních hustilek, a zatímco jednodušší kovové verze s jedním či dvěma písty nevypadají designově tak zajímavě, testovaný model Airstep s plastovou základnou a hliníkovým ramenem nášlapného dílce je za 1699 korun docela stylovka. O design ale nejde, zásadní je usnadnění huštění kola a také menší námaha pro záda, což potvrzuje certifikát od SQ lab, která se zabývá navrhováním ergonomicky uzpůsobených produktů pro cyklisty.
Hustilka má základnu o rozměrech 295 x 150 mm se čtveřicí gumových dosedacích plošek, aby se na podlaze neposouvala. Hliníkové rameno má hlavní čep vpředu a je vybavené vinutou pružinou, která jej vždy vrátí do výchozí vertikální pozice. Pro uskladnění slouží pojistka na straně u obsluhy, kterou se rameno zajistí ve vodorovné pozici, a komplet pak lze pověsit třeba na stěnu, k čemuž slouží v balení přiložený jednoduchý háček na dvě hmoždinky. Nášlapná plocha má profilovaný povrch pro lepší zajištění podrážky a po nasazení univerzální koncovky hadice na ventilek už stačí jen pravidelně „šlapat na pedál“ a pumpovat. Píst většího průměru svíraný mezi základnou a pedálem dokáže vyvinout tlak až 100 PSI, což je maximální hodnota na manometru v přední části hustilky. Ten ukazuje stupnici v jednotkách PSI i BAR a kolem něho je navinuta 140cm hadička s koncovkou vybavenou jisticí páčkou. Hadička díky jednoduchému spirálovému vinutí dobře zapadne do prostoru kolem krytu manometru a hlavici pak lze zacvaknout do držáku na těle základny. Kompaktní a jednoduché, stejně jako práce s hustilkou, kdy koncovka zvládne díky dvěma otvorům všechny tři typy ventilků.
Dodávaný objem vzduchu je díky většímu průměru pístu srovnatelný se stojanovou dílenskou pumpou, ovšem daní za to je schopnost dosáhnout jen zmíněné hodnoty 100 PSI (výrobce uvádí přesně 102 PSI), tedy 7 BAR. To je dostačující pro bike, e-bike nebo gravel, ale na silniční pláště tam přece jen nějakých dvacet PSI navíc chybí. K dosažení maximálních hodnot už je i tak cítit trochu větší odpor na pedálu, takže by buď musela být pístnice štíhlejší, ale to se zase mechanik kvůli menšímu objemu vzduchu „ušlape“, nebo delší, což zase ubere na kompaktních rozměrech. Na všechna kola vyjma silničních ale bude tahle hustilka velice příjemným nástrojem se snadnou obsluhou a jednoduchým skladováním.
(už)
Několikrát dokola omílané klišé o tom, že gravely postupně od silniček se širšími plášti, pak verzemi s delší geometrií a nyní s celou…
Více zdvihu, méně gramů Teleskopická sedlovka je po kotoučovkách a nášlapných pedálech jedním z dalších zásadních komponentů, které…