Několikrát dokola omílané klišé o tom, že gravely postupně od silniček se širšími plášti, pak verzemi s delší geometrií a nyní s celou řadou systémů odpružení opisují evoluční kruh přibližující je MTB, je ohrané. Moderní gravel prostě nabídne buď pevné provedení, nebo komfortní verzi, což je i případ novinky Giant Revolt X, která je vpředu odpruženou verzí více než dekádou prověřeného modelu Revolt.
To zásadní není jen přední odpružení v podobě 40mm zdvihu vidlice RockShox Rudy XPLR nebo Fox 32 Float AX, ale také geometrie rámu optimalizovaná právě pro použití odpružené vidlice. V nabídce budou dvě provedení, jedno na karbonovém rámu Advanced Pro ve třech variantách a druhé na hliníkovém rámu AluxX. Rám nabídne nízko posazené sedlové vzpěry pro maximální absorpci rázů od terénu, a přestože je vpředu odpružená vidlice, i konstrukce představce a řídítek je uzpůsobena pro maximální pohodlí. Současně ale nemá utrpět tuhost rámu pro výkon a efektivní jízdu, protože oblast středového pouzdra, jeho šířka nebo profil spodní trubky, to vše hovoří pro maximální tuhost při záběru. Sedlová trubka určená průměru 30,9 milimetru pak rovněž není z nejštíhlejších.
Pokud sedlové vzpěry zajišťují dostatek komfortu vzadu, pak vpředu totéž kromě vidlice umí i řídítka se specifickým průřezem a představec Contact SL XR D-Fuse. Vnější 16° vyhnutí řídítek rovněž šetří ruce před přímými nárazy a nabídne ergonomičtější úchop. Z technických lahůdek pak rámu nechybí „flip chip“ vložky v zadních patkách pro změnu délky zadní stavby, a tudíž možnosti nasadit až 53mm šíři plášťů se současným ovlivněním stability kola. Kratší geometrie a užší pláště pak nabídnou víc hravosti a ostřejší ovládání.
Jezdec má také možnost volit mezi standardní, případně pohodlnou D-Fuse sedlovkou, nebo sériově montovaným teleskopickým provedením. Tady jde o sedlovky s integrovaným 25mm odpružením. Prostě teleskopická sedlovka ovládaná páčkou z řídítek nabídne sedlu 25 milimetrů vertikálního odpruženého pohybu a současně s tím zdvih 75 nebo 100 milimetrů, v závislosti na velikosti rámu.
Jak karbon, tak hliník spoléhají na vlastní zapletená kola Giant se širšími ráfky o vnitřním rozměru 25 mm. U karbonových modelů jde o kompozitová kola CXR X1, obutá do nových bezdušových plášťů Giant Crosscut Grip 1 se šířkou 45 milimetrů. Samozřejmě, že na rámech pak nechybí montážní prvky pro instalaci blatníků, bidonů nebo speciálních úložných prostor, bez toho se moderní gravel rovněž neobejde.
A ceny? Trojice karbonových modelů Revolt X Advanced Pro 0, 1 a 2 se pohybuje v rozmezí 115 999 až 189 999 korun, hliník pak vyjde v jediné verzi Revolt X1 na 80 999 korun. Oběhl tedy Revolt pomyslné kolečko evoluce a stala se z něj jen jakási modifikace XC biku se zahnutými řídítky? Tak trošku ano, pokud jezdec zvolí delší rozvor, nejširší obutí a teleskopickou sedlovku. Jenže tohle je prostě trend, a pokud nemá být gravel jen trochu schopnější univerzální silničkou, ale svébytnou kategorií, je třeba mu stále víc podléhat.
(už)
Více zdvihu, méně gramů Teleskopická sedlovka je po kotoučovkách a nášlapných pedálech jedním z dalších zásadních komponentů, které…
Pokud jste cyklističtí estéti a milujete i kvalitu na svém kole, to znamená, že byste si jen tak nějakou brašnu na své kolo nedali, tak…