Možná si vzpomínáte na krátký článek, nebo spíš osobní povzdech v rubrice To nechceš!, věnovaný levnějším předním konusovým nábojům Shimano na pevnou 15mm osu. Nic proti nim, náboje HB-MT400 v klasickém či boost provedení fungují v seřízeném stavu skvěle, ostatně jako všechny konusové náboje Shimano. Pokud jim dáte včas potřebný servis, dokonale naladíte hladké otáčení, dotáhnete kontramatky, pak je kombinace konus a kuličky díky odolnosti vůči stranovému zatížení perfektní. V rubrice jsem ovšem apeloval na to, že u celé řady kol mechanici právě tohle neudělají ani na první garančce a konusy se začnou vydírat dřív, než kolo najede pětistovku kilometrů. Včasný servis je základ a pak se náboj odmění perfektní funkcí.
Jenže Shimano už není tak ortodoxním vyznavačem konusu a kuličkových drah jako dřív. Neplatí to sice většinově, ale u pár modelů už tahle značka konvertovala i k víře v průmyslové ložisko, které je dnes u nábojů na pevnou osu dominantní. A platí to i pro alternativu k HB-MT400, která se jmenuje podobně, konkrétně HB-MT410 a jde o náboje příslušející dvanáctkové sadě Deore. Navenek naprosto shodná konstrukce náboje, tedy tvar pláště, vnější průměr příruby shodných 53 mm a hmotnost dokonce rovněž shodných 171 gramů. Centerlock uchycení kotouče, krytky přes ložiska podobné těm přes konusy a jen štíhlejší koncovky na ose bez drážek pro plochý klíč prozradí, že tady je ten rozdíl. Respektive nejsou to koncovky na ose, protože ta neprochází skrz celý náboj až ven jako u konusového provedení, ale tvoří ji pouze rozpěrná trubka mezi ložisky a do ní jsou koncovky nasunuté. Mají vlastní O-kroužek bránící jim v samovolném vypadnutí a nechybí jim vnější krytka dosedající přes břit těsnění prostoru pro ložiska. Ta mají samozřejmě vlastní těsnění a jde o standardizovaný typ 6903-2RS, takže je lze sehnat třeba i od Enduro Bearings. Tady je použit typ s klecí, tedy ne s plným počtem kuliček, ale zásadní je, že v případě jakéhokoliv opotřebení či vyreznutí stačí nalisovat nová ložiska. To u konusového náboje při poškození dráhy kuliček znamená nutnost jeho přepletení. Přitom těsnění prostoru ložisek a ještě těsnicí krytka na koncovce znamenají slušnou odolnost proti průniku vlhkosti a nečistot do náboje.
Tenhle ložiskový náboj nahradil v jednom elektrokole originální kousek HB-MT400-B, kde byla cena osy s konusem rovna ceně nového náboje. Takže model 410, který se na e-shopech pohybuje kolem pětistovky, byl elegantním řešením. Navíc je tenhle náboj i v provedení na 28 drátů, což konusová verze není. Stejné dráty, stejné usazení ve vidlici a ve výsledku jízdní vlastnosti v podstatě nerozeznatelné od konusového náboje. Ani kontrola výpletu po dvou měsících neodhalila nějaké nedostatky nebo třeba vznik vůle v ložiscích. S ohledem na cenu bude náboj MT410 jedním z nejdostupnějších kousků na pevnou osu na trhu a jelikož cena ložisek je nižší než cena nového konusu s osou, asi na řadě kol nahradí svého konusového předchůdce.
(už)
Doplňky australské značky Knog byly vždycky originální svým designem, ale sází také na maximální funkčnost, což neplatí jen pro často…
Kožená nebo kaučuková sedla Brooks jsou pro vyznavače originálního a komfortního posezení samozřejmostí, ovšem Brooks má v nabídce i…