Doplňky australské značky Knog byly vždycky originální svým designem, ale sází také na maximální funkčnost, což neplatí jen pro často kopírované zvonky nebo světla v silikonovém pouzdře. Knog prostě v řadě produktů udal směr.
Naše řídítka obsadilo světlo Knog Blinder 1300, což je novinka z řady světel Blinder s výkony 600, 900 nebo právě testovaných 1300 lumenů. Jde o tvarově delší světlo s hliníkovým CNC tělem vybaveným vpředu chladicími žebry kolem optiky, bočními průzory i pro stranovou viditelnost a bočními prolisy s pogumováním pro jednoduché nacvaknutí do držáku. Světlo s rozměry 110 x 32 x 32 mm váží i s držákem vybaveným gumovým páskem 184 gramů a napájí jej 3,7V li-ion baterie s kapacitou 5000 mAh. Kromě držáku na řídítka, jehož pásek zvládne s klidem i 35mm průměr je v sadě ještě držák pro upevnění na GoPro adaptéry na přilbu, řídítka či pod univerzální držák na cyklocomputer. Oba držáky jsou pevné a nedovolí natáčení světla do stran. Montáž je pak jednoduchá a do držáku se svítilna v podstatě jen natlačí a docvakne, kdy pro odjištění stačí odtlačit výstupek na straně směrem dolů a zabrat. Svítilna nemá šanci vypadnout a lze ji v držáku trochu silou posouvat vpřed i vzad, ale neměla za jízdy tendenci se sama sklápět, držák s gumovým páskem sedí opravdu hodně jistě.
Nabíjení řeší USB-C konektor, ale kabel není součástí balení, vstup na spodní straně svítilny je pak dobře jištěn gumovou krytkou i proti vodě, ostatně jako celá svítilna, která má vodotěsnost na hodnotě IP67. Výkon 1300 lumenů distribuuje optika se šesti diodami a kombinuje tři diody pro štíhlý a tři pro široký světelný paprsek, a to až do vzdálenosti 120 metrů, kdy v maximálním režimu by měla být výdrž baterie až hodinu a půl. Šestice režimů se přepíná gumovým tlačítkem na horní straně, kdy je nutné svítilnu lehce stisknout i zespodu, ale odpor tlačítka není nijak velký. Krátký stisk rozsvítí indikační podsvícení kapacity baterie (100-50 % zelená, 50-25 % žlutá a pod 25 % červená, která pak začne blikat jakmile klesne kapacita pod 10 % ), delší stisk světlo zapne. To sepne vždycky v tom režimu, v jakém jsme jej vypnuli a lze mít buď tři výkony svícení (1300, 650 a 230 lumenů) nebo tři verze blikačky ( Pulse - světlo a krátký problesk má 420 lumenů, Strobe – tradiční psycho blikačka se 230 lumeny a Eco pomalé blikání s dlouhými pauzami 150 lumenů a tudíž nejdelší výdrž až 120 hodin). Přepnutí mezi svícením a blikáním řeší rychlý dvojklik, takže není nutné se vždy proklikat přes všech šest režimů. Eco nám přišel nejlepší pro denní využití jako bezpečnostní blikačka, na večerní jízdu ve městě není špatný režim Pulse a Strobe je opravdu trochu agresivní, vhodný spíš krátkodobě do hustšího podvečerního provozu. Plná svítivost pak nabídne krásně celistvý světelný kužel bez hluchých míst, začínající v podstatě už pod předním kolem, tedy v závislosti na sklonu svítilny. Paprsek není extrémně široký, aby nasvítil celou šíři vozovky hned vedle jezdce, ale už pět metrů před ním se krásně roztáhne i do stran na celou šířku. Silnější je ve svícení do dálky a padesát metrů bylo v maximu perfektně nasvícených i pro večerní terénní jízdu, na silnici to pak bude se sklonem víc nahoru ještě delší vzdálenost. Nejvyšší svítivost si samozřejmě vybere svoji daň, takže baterie po hodině a čtvrt dává červenou signalizací jasné info o úbytku kapacity, ale stále jede plný výkon. Poloviční 650Lm výkon sice nabídne tři hodiny svícení, ale je vhodný spíš na silnici než na dovádění v terénu, ačkoliv i tak jde o plně dostačující výkon. Nejslabších 230 lumenů je pak srovnatelných s celou řadou dostupnějších světel, ale je to spíš pro jízdu ve městě nebo pod osvětlením, přece jen jsme se raději nechali rozmazlovat dvěma silnějšími světelnými kužely. Ty nemají nějaké ostré horní ani spodní ohraničení, takže rozptyl světla je přirozený a i když nad optikou není nějaké větší přetažení těla, neobtěžuje světlo směrem nahoru do očí. Ostřejší zatáčky v terénu nebo vracečky pak samozřejmě ukazují na celkovou šířku světla a jeho rozptyl, kdy zaměření víc na dálku nenabídne na malém prostoru tak široké pokrytí, ale to už je opravdu extrém pro svítilny se širokým rozptylem a běžné lesní cesty i se zatáčkami zvládá tohle světlo s přehledem a rozptyl je víc než dostatečný. Nestalo se nám pak, že by měla svítilna tendenci se nějak nadměrně přehřívat, takže i v tomto ohledu plná spokojenost.
Cena 2299 korun sice není nejnižší, ale Knog je prostě originál a to platí i v tomto případě. Verze 900 nebo 300 jsou pak levnější a stojí 1899 nebo 1499 korun a samozřejmě jsou i o něco lehčí. Pokud ale chcete mít vždy dostatek světelného výkonu, testovaná třináctistovka je jistota.
(už)
Kožená nebo kaučuková sedla Brooks jsou pro vyznavače originálního a komfortního posezení samozřejmostí, ovšem Brooks má v nabídce i…
Voděodolná cyklistická brašna v takřka jakémkoliv provedení? Tak jestli vás nenapadne značka Ortlieb, není něco v pořádku, protože tahle…