Ani ve fotbale, ani v cyklokrosu, ale v servisování kol, protože holandský národní tým zvítězil v Mistrovství Evropy cyklo-mechaniků, pořádaném firmou Shimano. Vloni jsme touhle dobou přinesli reportáž z domácího mistrovství v ostravské centrále společnosti Paul Lange, kde se zástupci vybraných SSC (Shimano Service Center) utkali v několika disciplínách dle přesně stanovených pravidel. Vše vycházelo z manuálů Shimano pro servis každého komponentu či elektrosystému a rozhodoval nejen výsledek, ale i přesný postup. Ti nejlepší pak měli mít zajištěnou účast právě na letošním evropském mistrovství, které proběhlo první zářijový týden v belgickém Michelenu.
Jak už je z nadpisu patrné, zvítězil holandský tým složený ze zástupců tří SSC a Jelmer Bijvang, Berend Bervoets a Kevin Smit ukázali ty nejlepší mechanické dovednosti. Druhé místo brali Italové a třetí pak Němci. Trenér týmu NL a vedoucí pro maloobchodní prodejny Shimano Benelux, Kenny van Hummel, pak k výkonu svého týmu ještě řekl:
„Naši kluci na mě tento víkend na Mistrovství mechaniků udělali opravdový dojem.
Co mě zaujalo, byla jejich schopnost vyvážit rychlost s přesností. Zvládali jednotlivými úkoly efektivně a rychle procházet, ale nikdy na úkor přesnosti. Zaměřili se na každý krok
a detail. Přitom Berend Bervoets před závodem sebejistě prohlásil, že si sem jedou pro vítězství a s ničím jiným nepočítá. Nakonec mu to vyšlo a odváží si domů úžasnou zkušenost, kdy se mohl porovnat s nejlepšími Shimano mechaniky z Evropy a vlastně i ze světa, protože nechyběl třeba tým Brazílie.“
Řazení, kola, elektronika a převodovka
Stejně jako na domácím mistrovství museli i tady mechanici soutěžit v několika oblastech dovedností. Soutěžící ze čtrnácti zemí se tak postupně prodírali jednotlivými tématy.
Seřízení pohonu – tady bylo nutné namontovat kliky Shimano CUES a k nim odpovídající kazetu, aby vše bylo kompatibilní a samozřejmě to seřídit. Vzhledem k tomu, jak moc Shimano tlačí na tuto technologii, která nahrazuje současné HG systémy až do jedenáctkové řady, bude to v budoucnu početně asi nejrozšířenější systém celosvětově. To jen osobní poznámka.
Údržba výpletů – tohle se týkalo nejen servisu volnoběžného ořechu či jeho výměny, ale také odvzdušnění a seřízení brzd. S ohledem na to, že Shimano už dávno nemá jen jeden systém ořechu a pouze konusové náboje, je tady záludností a přesně odpovídajících servisních postupů stále víc. Opět jen poznámka.
Systémy Shimano E-Bike - základem byla instalace pohonné jednotky Shimano EP5 a montáž správného převodníku i klik. Dále pak diagnostika případné závady baterie přes systém E-TUBE Project Professional. Tady si dovolím poznámku o tom, jako moc důležité bylo v Ostravě používání speciálního nástroje pro vytažení či nacvaknutí konektorů kabelů, aby se koncovky a kabely nepoškodily.
Vícerychlostní náboj – tohle znamená jediné, tedy rozborku, servis a opětovné složení náboje Shimano Nexus s planetovou převodovkou. V našich končinách ne tak často používaný komponent, přece jen jsme všichni „závodníci“ a vozíme přehazovačku, ale Holandsko a západní země jsou na tom se svojí městskou infrastrukturou cyklistice vyloženě nakloněnou úplně jinak. Tam jsou městská kola s vícerychlostními náboji určitě v převaze.
Všechny výše zmíněné úkoly museli soutěžící splnit podle zadání, které, jak už jsem nastínil výše, musí co nejpřesněji odpovídat manuálu Shimano. Jak už bylo zmíněno vloni v Ostravě, existuje více cest jak dojít ke zdárnému výsledku, ale pokud se objeví komplikace, jen přesné dodržení servisního postupu funguje stoprocentně. Shimano je díky rozsáhlé síti více než 2 000 servisních středisek po celém světě zásadním hráčem a nezbytným partnerem v cyklistickém průmyslu. I proto se snaží zajistit mechanikům kvalitní trénink a zákazníkům servis či poradenství. Profesi cyklistického mechanika vnímá pro budoucnost jako velice důležitou, protože se zaměřením na stále „zelenější“ dopravu ve velkých městech důležitost kola i elektrokola narůstá. Kvalitní mechanik tak bude stále důležitější postavou v celém tomto odvětví.
(už)
V oblasti elektroniky a mechatroniky jsme se od dálkově řízených sedlovek a „inteligentních“ vidlic nebo tlumičů dostali k tomu…
Knog Solar Fotovoltaika pro cyklisty Taky už vás nebaví neustále vyskakující reklamy na ekologické dotace pro fotovoltaiku na dům? Chápu,…